Rolety + wyłączniki krańcowe, MOC3041 i triak

Witam, Mam zrobiony układ do sterowania roletami według schematu

- z naniesionymi poprawkami, w postaci zamiany wyjść 4 i 6 z optotriaka. Układ tymczasowo mam bez warystora. Efekt jest taki, że gdy roleta dojdzie do krańcówki to pali się triak. Jednak, gdy nia steruje gora/dol nie dochodzac do krancowki to wszystko jest ok. Przy obciazeniu rezystancyjnym (pareset wat) wszystko chodzi. Triak to BT138/800 (12A), optotriak to MOC3041, silnik na 230v,

130wat.

Jakieś sugestie? Sadze, ze wina tu sa wylaczniki krancowe w silowniku do rolety, tylko dlaczego? Ewentualnie sprawdzone schematy do sterowania obciazeniem indukcyjnym z wyłącznikami krańcowymi?

Dziekuje za pomoc

pozdr

Reply to
Madz

Jako autor tegoz dziela moge ci powiedziec tyle, ze warystory sa niezbedne. Inaczej popali ci kazdy triak. A to dlatego, ze krancowka rozlacza silnik, co indukuje napiecie sporo ponad 1000V i przebija triaka. Na mojej stronie masz ten schemat wraz z rysunkiem, plytki - sprawdzone i dziala. Wyjscia optotriaka sa polaczone prawidlowo i nie ma potrzeby ich zmieniac.

Reply to
T.M.F.

Dnia Wed, 16 Jul 2008 09:50:07 -0400, T.M.F. napisał(a):

:) dzieki za odp - dzisiaj dodalem warystory - jednak efekt niestety ten sam. Sterowanie zrodlem rezystancyjnym dziala, a przy rolecie i dojsciu do krancowki pada. Masz jeszcze moze jakies pomysl jak to rozwiazac? Plytke mam lekko inna, bo dodana mam podczerwien i pare wlasnych zmian, ale wylacznie w czesci cyfrowej. Cala czesc cyfrowa chodzi, tylko z triakami problem :/ Masz jeszcze jakies pomysly?

pozdrowienia

Reply to
Madz

Na jakie napiecie masz warystor? Najlepiej podaj typ. Moze skoro wprowadziles zmiany w jakims momencie jednoczesnie wyzwalasz oba triaki?

Reply to
T.M.F.

Dnia Wed, 16 Jul 2008 19:22:09 -0400, T.M.F. napisał(a):

Oznaczenie warystora 14D391K. Sterowanie roletami dziala, tzn moge bez problemu jezdzic gora/dol dopoki nie dojda do krancowki. W czesci zwiazanej z triakami nie wprowadzalem zmian. Problemem jest samo przepiecie.

m.

Reply to
Madz

Użytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości news:g5kubd$sd4$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Hm, nie wiem jak to dalej podlaczone, ale czy nie powinno:

- krancowka zaiskrzy, prad poplynie dalej, wiec triak bedzie przewodzil az do naturalnego zaniku pradu

- przepiecie nawet jak sie zdarzy, to powino triaka otworzyc .. ... i jednokrotne powinien przezyc.

A problem jest w ogole przy przepieciu od wylaczenia krancowki, czy od nadmiernego pradu przy zablokowaniu roletki na koncu ?

Choc krancowka powinna wylaczyc sie wczesniej, a triak 12A sporo wytrzymac.

Dnia Thu, 17 Jul 2008 13:28:42 +0200, J.F. napisał(a):

wydaje mi sie, ze problem jest przy przepieciu od wylaczenia krancowki. Jest wtedy spory skok napiecia - tyle co mi sie miernikiem udalo wymierzyc to ok 500v - a miernik mam z podw. calkowaniem, jest dosyc wolny.

Wydaje mi sie, ze nie prad niszczy triaka, a wysokie napiecie.

m.

Reply to
Madz

Ja wlozylem 10k385, z drugiej strony wydaje mi sie, ze moje silniki sa slabsze. Moze twoje warystory sa jakies lewe, teraz wszedzie chinskie podroby...

Reply to
T.M.F.

Ale znaim sie wlaczy to go ubije przepiecie. Potem sie wlacza rzeczywiscie i tak juz zostaje wlaczony do konca swego zywota:)

Krancowka powinna sie wlaczyc zanim zablokuje sie silnik. Ale tu istotnie jest pewien trop - moze krancowki sa zle wyregulowane i istotnie triak umiera od pradu zwarcia w silniku? Warto to sprawdzic. Niestety nie mam pomyslu jak zaprojektowac podobny uklad, ktory nie zajumjac wiecej miejsca bylby odporny na zwarcia.

Reply to
T.M.F.

A ja ja rade recznie nacisnac ?

No to faktycznie sporo.

Ogolnie przyrzady bipolarne sa dosc odporne na przepiecia - tzn samo napiecie ich nie niszczy jak MOSFETy, zaczyna plynac prad i dopiero on/moc wydzielana przegrzewa element. Patrz np diody Zenera, ktore zawsze pracuja w przebiciu i wieczne sa.

W tyrystorach/triakach jest jeszcze pare nieprzyjemnych efektow.

Jak to w ogole jest podlaczone dalej - silnik jest szeregowy i ma podwojne uzwojenie wzbudzenia z odczepem ?

Moze wystarczy maly gasik RC ?

Dnia Thu, 17 Jul 2008 11:26:34 -0400, T.M.F. napisał(a):

Calkiem mozliwe... Mialem jeszcze inne, nie pamietam oznaczenia ale z koncowka 385 i tez nie dzialalo. Wiele osob ma z tym problemy - pewnie to od silnika z rolet zalezy. W kazdym razie dzisiaj zrobilem wersje na przekaznikach, po stronie obciazenia kondensator x2, warystor, po stronie atmegi w sumie bez specjalnych zabezpieczen (podciagniecie resetu, pull-down dla tranzystorow na czas restartu itp). Przez przekazniki uklad lekko drozszy od wersji na triakach, lekko wiekszy, ale na szczescie dziala :) - mimo tego ze cewki przekaznikow sasiaduja bezposrednio z uP.

pozdrowienia

Reply to
Madz

Dnia Thu, 17 Jul 2008 11:30:05 -0400, T.M.F. napisał(a):

Krancowki dobrze wyregulowane - zreszta slychac jak sie wylacza silnik. Dodatkowo mierzac przejscie miernikiem, widac kiedy sie wlacza krancowka.

Wersja na przekaznikach smiga. Wieksza niestety, drozsza - ale dziala. Widzialem juz obudowy nawet fajne, mniejsze sa od tych co na sznurek byly, tak ze bez tragedii:).

Dzieki za liczne odp.

m.

Reply to
Madz

Dnia Thu, 17 Jul 2008 20:47:31 +0200, J.F. napisał(a):

tak z ciekawosci, mozna wiedziec jakich?

nie mam mozliwosci jego rozebrania, ale wydaje mi sie ze jest to silnik pradu przemiennego. Kondensator ma wplyw na jego start. On sie jakos nazywa, ale mi wylecialo:).

probowalem, niestety bezskutecznie.

m.

Reply to
Madz

-stosunkowo wolno sie otwieraja, co potrafi przepalic miejscowo strukture. Sprzyja temu "slabe" wyzwolenie.

-sa wrazliwe na szybkie przepiecia .. tzn nawet nie przepiecia - szybki narost napiecia potrafi je wyzwolic.

A to czuje o co chodzi - dwie cewki i kondensator w trojkat ?

A ktory tyrystor sie przepala - ten odlaczany przez krancowke, czy ten drugi ? Bo w takim ukladzie przepiecia moga sie przenosic na drugi zacisk.

Nie sa to jakies lewe tyrystory ?

Krańcówki w szereg z triakiem? - przerabiałem to na głowicy obrotowej do kamery zasilanej z 24V, a ubijało triaki na 400V. Jedyna rada to przenieść krańcówki na sterowanie triaka, ale trzeba by jeszcze sprawdzić co się będzie działo gdy podczas pracy odłączysz zasilanie.

Mirek.

Reply to
Mirek

Niestety silnik z rolety to calosc i nie ma jak tego rozebrac i wyporowadzic krancowek. Ale zastanawia mnie dlaczego ten sam uklad u mine smiga doskonale (chociaz bez waryestorow mialem analogiczne objawy) a u kolegi nie. Elektronika powinna zachowywac sie w sposob deterministyczny:) Co prawda zastosowanie przekaznika jest jakims rozwiazaniem, ale jakos nie wydaje mi sie to eleganckie, obchodzimy problem zamiast go rozwiazac.

Tak przy okazji do Madza, jesli juz testujesz to mozesz sprawdzic czy podlaczenie warystora pomiedzy wyjscie triaka (uzwojenie silnika) a przewod neutralny cos zmienia? Masz dostep do oscyloskopu, zeby zrzucic przebiegi podczas takiej awarii?

Reply to
T.M.F.

Dnia Thu, 17 Jul 2008 22:08:04 +0200, J.F. napisał(a):

Czesciej sie palily wlasnie te od drugiego zacisku - ale czasem lecialy oba:) Tyrystorow mialem juz kilkanascie:) Zaczynalem od BT137/600, skonczylem na BTA16, byly BT138/800, BT139/600, BT139/800 :)

m.

Reply to
Madz

Dnia Thu, 17 Jul 2008 22:55:17 +0200, Mirek napisał(a):

silnik jest jako zwarta calosc. Mam trzy wyprowadzenia i nie moge nic rozebrac:/ Tak, ze przyszlo mi zrobic calosc na przekaznikach i dziala:) Ale jesli ktos bedzie mial jeszcze jakies pomysly, to chetnie wyslucham - bo mam zrobione trzy plytki w wersji triakowej i troche mi ich szkoda:).

m.

Reply to
Madz

Dnia Thu, 17 Jul 2008 17:22:24 -0400, T.M.F. napisał(a):

bardzo dziwne :). Ja gdy sobie juz na biurku sterowalem zarowkami, to bylem pewny ze wszystko dziala:) Na oknie tez - gora, dol, chodzi... a pierwsze "dojechanie" do krancowki i bum.

Myslalem tez nad tym i jak tylko kupie czesci to musze to sprobowac. Wtedy tylko ciekawe czy nie bedzie warystor lecial, bo przepiecie bedzie spore. Do oscyloskopu mam dostep tylko podczas roku akademickiego :)

m.

Reply to
Madz

Rozwiazujemy - uzywamy elementu ktoremu przepiecia nie straszne :-)