Referencyjne źródła napięcia - z kartą napięci

Czy są w sprzedaży jakieś sensowne źródła wzorcowego napięcia? Nie chodzi o to, że ma mieć np. równo 2,0000V, ale że jest to np Zenerka skompensowana termicznie i każda sztuka ma swoją własną kartę od producenta gdzie jest wskazane, że ta konkretna sztuka w takim a takim układzie pracy ma napięcie np. 1,8413V co potem posłuży jako wzorzec napięcia. Szukam czegoś do kalibracji miernika. Miernik 4,5 cyfry więc zakres kończy się na 1,9999V Mam dwa ogniwa Westona jedno wg pomiaru ma 1,0173V a drugie 1,0183V dla obciążenia 10 MOhm (rezystancja miernika) w pokojowej temperaturze. Obstawiam więc, że to pierwsze ogniwko już jest lekko zajeżdżone (kupiłem kiedyś na allegro), bo definicje podają 1,0185-1,0187V dla 20stopni. Szukam więc czegoś bardziej współczesnego, z dokładnie określonym napięciem do 4 miejsc po przecinku (czyli z dokładnością do 100uV) tak aby móc sobie podkalibrować w warunkach domowych miernik. Czyli domowy wzorzec bez potrzeby latania po jakiś tam laboratoriach, instytucjach i płaceniu góry kasy za pokręcenie podkówką w mierniku :) Z pomiaru opornika wzorcowego (INCO-Pyskowice 10kOhm klasa 0,02) wynika, że jest nieźle bo pomiar tej rezystancji daje wynik 10,001 kOhm

Reply to
jedrek

Kup se precyzyjne źródło np. max 6250 czy coś w tych okolicach.

+- 0,02%.
Reply to
szklanynocnik

W dniu 2015-04-30 o 12:42, jedrek pisze:

Ale w ten sposób skalibrujesz tylko jeden zakres, ja stanąłem przed podobnym problemem i kupiłem używany skalibrowany miernik 6 1/2 cyfry, nawet niedrogi był, dzięki temu mogę podręczne mierniki przemierzyć na wszystkich zakresach. Sprawdzałem go na nowej sanywie 5 1/2 cyfry i faktycznie dokładny jest, tam gdzie na ostatniej pozycji sanyawa przeskakiwała to on trzymał pewnie wartość. Teraz ciekawostka mierzyłem napięcie z dzielnika rezystorowego podłączonego do baterii, na biurku oświetlonym świetlówką, wystarczyło zasłonić baterię a już napięcie płynęło o ładnych kilkadziesiąt mikrowoltów.

Reply to
janusz_k

Użytkownik jedrek napisał:

Tak są. Popatrz u tego sprzedawcy:

strona
warunków pomiaru dodaj jeszcze temperaturę.

Ewentualnie szukaj innych, według podobnych określeń.

Reply to
Maciek

W dniu 2015-04-30 o 12:42, jedrek pisze:

Tu masz porządny miernik

janusz_k

Dnia Thu, 30 Apr 2015 12:42:35 +0200, jedrek napisał(a):

A może jednak nie góry kasy? Zadzwoń do najbliższego oddziału GUM i dowiedz się ile kosztuje sprawdzenie tego miernika. Pamiętaj jednak, że oni nie kalibrują sprzętu pomiarowego lecz jedynie go sprawdzają - dostaniesz kwit z informacją jaka jest odchyłka. Rozwiazanie to jest o tyle lepsze od posiadania własnego wzorca, że tenże wzorzec też powinien być jakoś sprawdzany. W GUM opłata zależy od ilości punktów pomiarowych więc jeśli chcesz dokładniej to płacisz więcej.

Reply to
badworm

"badworm"

Swego czasu za jedno z lepszych napięć referencyjnych był uważany poczciwy stabilizator 723 ze swoim źródłem napięcia 6V2. Wystarczyło więc zmierzyć je na wypasionym mierniku i odnotować ile Voltów ono dokładnie daje - myślę, że przez kilka lat nie powinien odpłynąć za dużo w wyniku starzenia - zwłaszcza jak z szafy się jakiś wydłubie sprzed nastu lat :) Zapewne dziś są robione dużo lepsze referencyjne. Nie chodzi o wskazane, wypasione, rozbudowane układy jak podane w wątku za ponad 60 Funtów. Ale raczej coś w stylu ICL8069. Czyli góra kilkanaście złotych i mamy domowy wzorzec napięcia o określonym precyzyjnie napięciu. Po prostu termicznie skompensowana Zenera, ktoś ją przemierzył i podał ile ppm odpłynie na rok i przy zmianach temperatury, tak jak generatory kwarcowe w termostatach mają zdefiniowaną stałość czasową i termiczną. Idzie potem człowiek z taką Zenerką do jakiegoś wypasionego laboratorium ;) zmierzą mu napięcie z dokładnością do 0,0001V i potem jak się człowiek przewietrzy z taką diodą przez pół miasta to wie, że mu nie odpłynie napięciowo przy zmianach kilku stopni Celsjusza zanim ją doniesie do domu i skalibruje wg niej miernik.

Reply to
jedrek

Użytkownik jedrek napisał:

Na fabrycznego gotowca w takim budżecie nie licz. Nawet na wygrzanego i kalibrowanego LM723 - o ile ktoś by taki produkował. Mogłeś zacząć od podania zakresu cenowego, to byłoby łatwiej. Znaczy nie byłoby nic :-)

Szkoda też że niezbyt dokładnie zaglądasz do podanych linków. Np. ten nie kosztuje 60 GBP:

mnie to nie jest "wypasiony, rozbudowany układ". Trudno o prostszy. Oczywiście kosztuje więcej niż kilkanaście złotych ale możesz samodzielnie zrobić taki wzorzec i przejść się do GUM z prośbą o pomiar lub poprosić posiadacza lepszego przyrządu o pomiar i regulację. Np. na jakiejś polibudzie. REF5050 jest opisany w treści aukcji. Cena w TME 13,20zł netto:
elementów kosztuje grosze.

Reply to
Maciek

Ten jest podobno niezły

W stajni HP/Agilent/Keysight robi za źródło napięcia odniesienia w multimetrach 8,5 cyfry. Nie jest to dokładnie moja działka ale wygląda na niezłą rekomendację i nie niska cena da się wytłumaczyć.

Paweł

Reply to
Paweł Sujkowski

Użytkownik jedrek napisał:

Tu masz jakiś wzorzec za 5,5 GBP z przesyłką:

"Jakiś", bo nie wiem jak naprawdę jest regulowany, czy wygrzany przed regulacją, czy mierniki nadal trzymają parametry. Taniej się chyba nie da.

Reply to
Maciek

Precyzyjnie mówiąc, nie jest to gotowy podzespół będący wzorcem napięcia. Obudowa zawiera diodę Zenera, grzejnik w formie rezystora i tranzystor robiący za czujnik temperatury. Napięcie wzorca zawiera się w zakresie 7.0-7.5V. Nie tego szuka wątkotwórca. K.

Reply to
John Smith