Re: test gimnazjalny 2010

Pokaż mi tu termodynamikę! Termodynamika siedzi wewnątrz lodówki a my

> tam nie zaglądamy!

Termodynamika jest w tym, ze wbrew temu, co pare osob tu powiedzialo (o zgrozo, patrzac na grupe, byc moze inzynierow!) lodowka/pompa cieplna nie dziala tak, ze tyle samo ciepla oddaje, co pobiera.

Zupelnie nie wnikajac w realizacje chlodziarki, w idealnym przypadku zmiana entropii to dS= dQ_wy/T_wy - dQ_we/Twe porownujac do zera ('idealne urzadzenie'), a tak naprawde dS>0 dQ_wy> dQ_we *T_wy/T_we.

A w przypadku chlodziarki T_wy/T_we>1.

Zdrowy rozsadek mowi, ze cieplo 'plynie' z cieplejszego ciala do chlodniejszego. Aby cieplo plynalo w druga strone, trzeba wlozyc troche pracy. Energia tej pracy laduje jako cieplo na wyjsciu. Fizyka mowi, ze na wyjsciu pojawi sie _co_najmniej_ T_wy/T_we raza wiecej ciepla niz zostalo pobrane.

pozdrawiam bartekltg

Reply to
bartekltg

Tylko skoro lodowka jest otwarta, to mozna zalozyc ze T_wy=T_we.

Czy ukladajacy pytanie sobie zdawal sprawe ze strat czy nie, oto jest pytanie. Pytanie za grube pieniadze, to bylo w testach na medycyne :-)

Ale cała termodynamika dzieje się wewnątrz bebechów lodówki i wnikanie w nią nie jest niezbędne - z zasady zachowania energii i prostej obserwacji że lodówka nie pobierając energii z sieci elektrycznej nie chłodzi można spokojnie wywnioskować poprawną odpowiedź.

I jak już pisałem - pierwszą kosmiczną też idzie prościej jak w kiepskich podręcznikach wyprowadzić...

W dniu 03.05.2010 13:08, "Dariusz K. Ładziak" pisze:

Problem jest taki, że "poprawna odpowiedź" to rzecz względna... dla mnie, dla Ciebie, dla wielu piszących tu osób poprawna, logiczna i pewna odpowiedź brzmi "temperatura w pomieszczeniu zwiększy się". Jednak na tych testach, osoba układająca to pytanie (zapewne wykształceniem związana z fizyką) prawidłowa odpowiedź brzmiała "temperatura nie zmieni się"... i co ciekawe - tylko jedna osoba w jakiejś tam grupie zaznaczyła PRAWDZIWĄ (czyli niewłaściwą) odpowiedź. Pozostałe osoby, zaznaczały NIEPRAWDZIWĄ odpowiedź, czyli tą "właściwą"... i zastanawia mnie skąd to się bierze??!!

Reply to
Konop