Re: strona pierwotna dotyka strony wtórnej, co si?

>Leży sobie zasilacz na stole, jak zwykle to bywa, bez obudowy złożony

No więc: Na moim stole pojawiło się wyładowanie kilkanaście tysięcy Volt, piorun wystrzelił ze złącza 220V. Na szczęście autor przeżył. Piorun skakał po stole, wypalił przy okazji dziurę gdy przechodził przez kartkę, następnie znikł.... ślad zniknął przy kablach od USB i myszki. Wydawałoby się, że wszystko OK, za 15 minut komputer się wyłączył i już nie chciał się włączyć. Autor zawiózł komputer do naprawy i mostek południowy na płycie poszedł z dymem. Jako, że do owego zasilacza był podpięty prototyp zaawansowanego urządzenia, i że to właśnie przewód zasilania 5V dotknął 220V, więc .... Wszystkie scalaki, dosłownie wszystkie ! Jako że autor stał w tym czasie gdy to się stało więc pewnie dlatego jeszcze żyje... Na stole cały czas pozostał ślad od pioruna, który przypomina by izolować każdy wiszący niepotrzebnie przewód. Co z tego, że zaizolowałem od spodu płytki luty 220V, skoro przewodzik jakimś cudem dotknął śruby złącza śrubowego typu Terminal Blok, gdzie było podłączone 220V.

Reply to
misulek

A skad niby tam miales te tysiace V ?

I to na tak dlugi czas ?

Nie byl to przypadkiem zasilacz 5kV ?

Oczywiscie to sie zdarza i warto miec okulary zeby nie oberwac kawalkiem scalaka w oko :-)

Ale chyba troche przesadziles z opisem.

Jesli kabel +5V podlaczysz do fazy 220V, a urzadzenie jest uziemione, chocby przez bolec uziemiajacy, to mamy obwod zamkniety i oczywiscie poleca scalaki, sciezki, kable laczace, a w miare przepalania moga sie utworzyc dodatkowe obwody.

Roznicowka w sieci potrafi ograniczyc straty..

misulek snipped-for-privacy@googlemail.com napisał(a):

Co sie odwlecze, ...

Reply to
g.d.