Re: rentgen

[...]

A tu trafiłeś w sedno: potrzebowałem kiedyś wielouzwojeniowego

> toroidu i trafiłem na pajaca, który mi posumował moce uzwojeń i > zaczął dobierać rdzeń do jakiegoś 5kW potwora. Pomimo tego, że > boldem zaznaczyłem, że uzwojenia nigdy nie będą uzywane jednocześnie > i niech do obliczeń weźmie P_max największego z nich. Jak mu zwróciłem > uwagę, to mnie opieprzył, że to nie jest jego pierwszy projekt, mam > go nie pouczać i się odpimpać od jego obliczeń. No cóż, dziej się wola > twoja, zarobił ktoś inny...

Tobie się wydaje, że to takie proste... ZAWSZE transformator wielouzwojeniowy, który pracuje w takim głupim reżimie, będzie większy niż normalny. Uzwojenia wtórne musisz liczyć tak, żeby wytrzymały określone przez Ciebie obciążenie. Jedynie uzwojenie pierwotne liczysz na moc rzeczywistą. W efekcie - zależnie od ilości napięć - może wyjść rzeczywiście niezły potwór :(

Podobne guano masz przy szerokim zakresie napięć zasilania - liczbę zwojów pierwotnego dobierasz na indukcję przy napięciu maksymalnym, przekrój na prąd przy minimalnym. A po wtórnej masz bagno. Dlatego jak klient potrzebuje zasilacza uniwersalnego większej mocy, to od razu mówię: PFC. I wtedy masz 390V DC ±10V i nie ma kombinowania z transformatorem. Dla trójfazowego 700V DC i małe kondensatory - da się użyć foliowych.

> Ale co za problem policzyc samemu i podac konkretnie jaki ma byc trafo - >> rdzen, zwoje, drut ? > Chyba w sumie trzeba tak robić, bo niestety filozofów w tej branży jest > nadspodziewanie dużo. Masz tu specyfikację, morda w kubeł i kręć, a nie > zajmuj się aksjologią -- ciekawe, że z Chińczykami tego problemu nigdy > nie miałem. Feryster też nie zadawał głupich pytań.

Buhaha! Nawet nie wiesz, co przeżywają niektórzy klienci.

[...]

Zwłaszcza, że nie zależy mi na zasilaczu uniwersalnym, tylko takim,

> który ma nominalnie pracować na 230VAC, ale przeżyć upalenie zera (tj. > mieć zapas na indukcję w rdzeniu) i głęboki spadek napięcia (tj. zapas > na przekroju drutu). Konstrukcję optymalizujemy jednak na 230V, gdzie > w takim układzie za darmo dostanę dużą przeciążalność zasilacza.

Połącz w trójkąt - zero Cię nie będzie interesowało.