Re: Grafika na procesorku PIC

No i popsul taka fajna zagadke :) Lubie takie "nieliniowe" pomysly. To esencja tego co mozna nazwac inteligencja.

Reply to
ptoki

A tak z ciekawości - zna ktoś jakieś szczegóły jak to najlepiej zrobić? Bo tak, rozumiem, że konieczne jest multipleksowanie... Rozumiem, że to nie potrzebuje oświetlenia zewnętrznego, tylko sąsiednie LEDy oświetlają paluch, a ten odbija światło i kieruje je na "badane" w danym momencie diody... czy tak? Projekt ciekawy, szkoda, że póki co jest tak mało informacji :(...

Reply to
Konop

Zrobiłem mały eksperyment: wziąłem matryce diodową, jedną kolumnę podłaczyłem do masy, linię wiersza przez rezystor do zasilania. Pozostałe linie wisały nie podłaczone. Woltomierzem mierzyłem napięcie na linii wiersza sąsiadującego z wierszem zasilanym.

W zaciemnionym pomieszczeniu zbliżenie palca daje się dość łatwo wykryć: w stanie "spoczynku", napięcie na woltomierzu wynosi 0. Po zbliżeniu palca wzrasta do 2mV; napięcie rośnie wraz z malejącą odległościa pomiędzy palcem a matrycą, nie przeszkadza mocne dociśnięcie, napięcie nie maleje. Przetwornik A/C w procesorze najprawodopodobniej musiał by być podłączony przez wzmacniacz o wysokiej resyztancji wejściowej, ale w ciemnym pomieszczeniu bez problemu da się wykryć dotknięcie i zgrubnie określić odległośc (w zakresie ok. 5mm).

Niestety po właczeniu lampki nma biurku czar pryska - napięcie skoczyło do 8mV, spadło trochę po zacienieniu diody-sensora, ale nie chciało wzrastać po przyłożeniu palca do matrycy. Być może dało by się zaobserwować jakiś efekt przy mocniej świecych diodach, ale w dalszym ciągu silne oświetlenie by unieszkodliwiło czujnik.

Tak więc: zapalając po jednej diodzie i odpowiednio obrabiając pomiary z sąsiednich wierszy, w ciemnym pomieszczeniu można określić punkt(y) dotyku. Niestety bez użycia matrycy o specjalniej konstrukcji (dobrze isolującej od oświetlenia zewnetrznego), taki czujnik nie bedzie odporny na zakłócenia pochodzące od innych źródeł światła.

pzdr. j.

Reply to
Jacek Radzikowski

zobacz jak ten problem rozwiazano w pilotach na podczerwien. wystarczy zastosowac modulacje...

--

Reply to
Piotr "Curious" Slawinski

Ja o tym wiem. Ale to wymaga nieco bardziej zaawansowanych testów niż mogłem wykonać prostym multimetrem. Podstawowe pytanie na które należy sobie odpowiedzieć to to, czy led-foto-dioda będzie miała na tyle szerokie pasmo, żeby przenieść sygnał modulujący o częstotliwości kilku bądź nawet kilkudziesięciu kHz. Detekcja musi nastąpić w czasie kiedy świeci się konkretna dioda w matrycy, a diody nie były projektowane na pracę jako fotodiody.

j.

Reply to
Jacek Radzikowski