Re: 100Hz w LCD

>Natomiast co do TV 2ⁿ·50Hz:

Pixel TFT nie trzyma wartości wiecznie. Jak projektujesz układ siedzący w pixelu (te trzy tranzystory z ich pojemnościami), to czas pomiędzy kolejnymi odświeżeniami wartości jest pierwszym parametrem: z niego wynika, jaka musi być pojemność "pamiętająca" w pixelu, aby do następnego jej przeładowania zachowała napięcie bliskie początkowemu. Im dłużej taki pixel musi czekać na nową wartość, tym więcej ładunku musi mieścić.

Nie wnikając bliżej w detale, jeśli pixel utrzymuje obraz przez czas t, to ma "poświatę" rzędu powiedzmy 3*t. Jeśli t = czas ramki, to mamy problem smużenia. Jeśli wsadzić t = 1/4 czasu ramki to mamy problem rozwiazany, ale musimy 4 razy po drodze do pixela "zapisać" na nowo wartość, czyli 200Hz dla TV.

>Z kolei wyjechanie na 200+Hz (4 update'y między kolejnymi polami) > >pozwala zrealizować (sensownie) cyfrowo "overdrive", czyli jak z > >pixela czarnego ma się zrobić 50% szary szybko, to w pierwszym > >odświeżeniu dostanie on 75% szarego, aby zainicjować szybciej zmianę, > >a potem docelową wartość > Ale takie prymitywne stopniowanie da w efekcie smuzenie - nie wiem czy > widoczne przy 200hz, ale przy 50 na pewno tak.

Dlaczego smużenie? To właśnie minimalizuje smużenie, bo wykorzystuje krótkie "przestrzelenie" ponad wartość docelową, żeby szybciej "odwrócić" pixel.

Kiedys tłumaczyłem to koledze (motorowodniakowi) tak: Łódź ma sporą bezwładność. Jak chcesz ją zatrzymać na możliwie krótkim odcinku dajesz na chwilę całą wstecz. Jak dobrze sterujesz, to w ten sposób krypa nie zawróci, tylko się szybciej zatrzyma.

Marek

Reply to
Marek Lewandowski

Jesli masz informacje nadchodzaca z 25hz, a wyswietlasz ja z 50hz poprzez takie przejscia (100%, 50%, 0%) to dostaniesz smuzenie.

Reply to
Ghost

Ładne wytłumaczenie... ale czy prawdziwe?

Czy to oznaczałoby że jak sobie kupię monitor do peceta z matrycą

8ms to muszę kartę video ustawić w tryb odświeżania 120Hz? A jeśli tak, to dlaczego system operacyjny, komunikując się cyfrowo z monitorem dostaje poprawną rozdzielczość maksymalną (dla mojego Samsunga jest to 1400x1050) i przy okazji optymalną częstotliwość ramki i jest nią 60Hz? Czy monitor nie powinien od peceta dostać tych 120Hz dających czas odświeżania 8.3ms?
Reply to
Pszemol