Radiowe przesylanie danych

Witam,

chcialbym przeslac radiowo strumien danych ~80kbit/s, simplex (2048 32-bitowych liczb na sekunde + miejsce na kod korekcyjny), na odleglosc max. 50 metrow (choc od biedy wystarczy tylko 25). Niestety nie moge uzyc lacza optycznego ani kabla, wiec zostaje tylko radio. Czy istnieja jakies gotowe i tanie moduly do transmisji danych, czy tez powinienem zrobic takie urzadzenie samodzielnie? I drugie pytanie: na jakich czestotliwosciach wolno obecnie nadawac bez licencji mala moca (i co to za moc, by mi nie stanela u drzwi Zaloga G i mis Kolabor... :->)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Kiedyś szanowni grupowicze poratowali mnie nastepującym linkiem:

wystarczyć na początek.

Pozdrawiam Krzysztof

Reply to
Chris Willow
Reply to
Piotr Wyderski

Masz do wyboru kartę WLAN (w wersji Compact Flash) lub moduł Bluetooth. Ten drugi może mieć kłopoty z zasięgiem, ale za to moduły mają interfejs UART (pozimy napięć TTL lub RS232) lub USB. W pierwszym przypadku możesz mieć kłopoty z oprogramowaniem, tzn. specyfikacja niektórych chipsetów nie jest dostępna dla przeciętnego człowieka. Ale za to zasięg i transfer masz większy. BT chodzi na 2.5GHz a WLAN 2.4GHz. AFAIR kiedyś były formalne problemy z pasmem 2.4 (chociaż AFAIK nikt nikogo za to nie scigał), ale obecnie można to śmiało używać. Moduł BT w detalu to pi razy drzwi $40, a CF WLAN $50.

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec

Dzieki, znalazlem tam cos dla siebie i to za taka cene, ze nawet by mi sie nie oplacalo zaczynac myslenia nad zbudowaniem wlasnego ukladu. :-) BTW, dlaczego te uklady dzialaja w oparciu o AM albo FSK zamiast (Q)PSK albo czegos jeszcze lepszego?

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski
Reply to
Piotr Wyderski

Pewnie tak, ale jest to jednak rozwiązanie w miarę przenośne (teoretycznie możesz korzystać z kart dowolnego producenta) i rozwojowe (w sensie potencjalnego, przyszłego zapotrzebowania na pasmo).

BTW. Te ceny modułów z eMOD są rzeczywiście OK, ale np. trudniej jest je podłaczyć do peceta.

Teoretycznie tak, tzn. są w sprzedaży, aczkolwiek niekoniecznie w PL, moduły chodzące podobno na 100m. Co prawda to może być tak jak z 300W (PMPO) w "jamniku". :-) Osobiście mam doświadczenie tylko w połączeniach na około 1-2 metry - tzn. palmtop <-> PC.

Regards, /J.D.

Reply to
Jan Dubiec

No to masz klopot.

Nie moze byc ethernet radiowy ?

Dlaczego? :-) Poradze sobie z tym od strony technicznej, tylko nie chce zaczynac pracy od wymyslania kola.

Nie, po pierwsze danych nie beda nadawac ani odbierac pecety, po drugie ethernet radiowy jest za drogi do tego zastosowania, po trzecie nadajnik musi byc mozliwie lekki.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Tanie moduly sa niestety ~2400baud, ethernety sa tanie ale sa ethernetami, bluetootth ma za maly zasieg, radiomodemy gotowe stracily na popularnosci wiec beda drogie, telefonicznych gotowych raczej nie podpasujesz, sa jakies do ISDN, ale nie wiem na ile bedziesz musial protokol zachowac .. jak by nie patrzec d* z tylu

Chyli chcesz robic ? No tak, nie bardzo masz inne wyjscie.

karty PCMCIA nie sa znowu takie ciezkie.

Jeszcze sie do konca nie zdecydowalem, ale szczerze mowiac to nawet mi sie chce zrobic to samemu. :-)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

A to nei jest 2400 baud ?

Jak sie kiedys zastanawialem: a) ma byc tanie, to trzeba jak najprosciej, na skroty :-) choc przy jednej kosci to nie obowiazuje..

b) QPSK jest zbytnia komplikacja, pozostaje zwykle PSK

c) PSK dobrze by bylo zsynchronizowac z zegarem danych - AM/FSK sa "asynchroniczne", a wlasnie takiego klient poszukuje zeby nie bylo problemow.

d) jak sie zastanowic, to porzadny tor AM/FSK/PSK jest podobnie skomplikowany ukladowo .. nawet chyba z lekka przewaga PSK. .. o ile robimy w jednym chipie, albo z wizja 10tys sztuk - bo w kraju to nawet zakup glupiego mixera bywa problemem.

... no i te chipcony na 2.4 sa juz niby DSSS.

J.

P.S. Nie slyszalem o nich wczesniej .. no, moze nie bedziesz mial klopotow :-)

PPS. Cos to za dobrze wyglada zeby moglo byc prawda :-(

J.F

To chyba jest, ale te EMODy nie sa. :-)

No wlasnie, a na modulacji fazowej mozna sporo zyskac...

Do demodulacji QPSK potrzebny jest demodulator kwadraturowy, ktory z kolei latwo zaimplementowac w pelni cyfrowo (wykonujac

4-krotny oversampling), wiec chyba komplikacja modulacji nie ma tu wielkiego znaczenia. Poza tym w modemach jakos sie dalo... :-)

Mozna dane dosynchronizowac juz w chipie.

A roznice sie nie pojawiaja dopiero w konstrukcji demodulatora?

W jaki sposob dokladnie dziala DSSS, tj. chodzi mi o strone implementacyjna, bo ogolne podstawy tego znam. W jaki sposob wytwarza sie zbior nosnych?

No to wyrzezbie wlasny tor QPSK, i tak po stronie odbiorczej bedzie siedziec DSP. :-)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

z gotowych to moge polecic BIM Radiometrixa

jest tam model 160kbit/s, czyli biorac pod uwage koniecznosc kodowania danych (np. Manchester) akurat to, czego potrzebujesz. Ale tanie i latwo dostepne (u nas) to one nie sa :-( A czy moge zapytac, co to ma byc?

Reply to
Michal Baszynski .

No to raczej odpadaja. :-( BTW, czekam teraz na odpowiedz z EMOD, bo o ile dobrze zrozumialem, to mozna u nich kupic same uklady scalone do transmisji zamiast gotowych modulow, co by mi idealnie pasowalo.

Wielokanalowa linia telemetryczna.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski