Pytanie o tworzenie projektu pod CNC dla elektronika

Witam,

Chciałbym rozszerzyć zastosowanie mojej mini-maszyny CNC i zacząć używać ją do wykonywania obudów w aluminium. To będzie coś więcej niż wycinanie otworów i przycinanie na wymiar. Chciałbym aby niektóre elementy były wyfrezowane. Mam na myśli np wycięcie otworu o średnicy X i dodanie do niego otoczki o średnicy Y>X, która nie powiększy tego otworu lecz zmniejszy grubość materiału wokół tego otworu. Czyli powiedzmy, że będzie to prymitywna wersja obróbki 3D.

No i teraz moje pytanie brzmi: jak się do tego zabrać? Jest jakiś soft dla nas - czyli elektroników a mniej tokarko-frezarzy? Soft, który nie kosztuje majątku, i który można wykorzystać do zarządzania osią Z a nie tylko X i Y?

Dopuszczam nawet myśl, że np. otwory i wymiary zaprojektuję w płaskim DXF i dodam wszystkie wymagane głębokości frezowania w jakimś edytorze DXF/G-code. Chciałbym uniknąć nanoszenia frezów na wycięte otwory poprzez tworzenia kolejnych płaskich projektów dla każdej głębokości frezowania.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-04-16 o 23:00, Marek S pisze:

Ja używam tego:

są też darmowe.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2017-04-16 o 23:00, Marek S pisze:

Ja natomiast używam tego:

pozdr.

Reply to
Robert Zemła

Ja nawet preferuję płatny licząc na support od czasu do czasu a także na nowe wersje. Zauważyłem, że firma kontrolery sprzedaje. Czy ten soft nie jest powiązany z konkretnym kontrolerem aby mógł działać? Mi by wystarczyło aby program potrafił zaimportować np płaski DXF, wytłoczyć go, dodać frezy do krawędzi lub aby realizował podobny, alternatywny proces z tym samym rezultatem. Na końcu wystarczy mi G-code a w nim zmianę narzędzi (ręczną, G43, T itp) jeśli zajdzie taka potrzeba.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-04-17 o 08:02, Robert Zemła pisze:

Poczytałem dokumentację. Jest to imponująca aplikacja! Licencja jest roczna? Co potem?

Nie mogłem doszukać się informacji na temat tego co jest produktem końcowym tej aplikacji. DXF? G-Code?

Reply to
Marek S

W dniu 16.04.2017 o 23:00, Marek S pisze:

Kumpel do sterowania CNC używa linux-cnc:

na razie sprawuje się dobrze i bez problemów.

Reply to
Zbych

Czy to działa tylko w 2D czy 2.5D? Bo piszą o ścieżkach 2D ale patrząc po screenach to nie wiadomo.

Inny CAM 2.5D to CamBam. Niestety przez kilka lat kompletnie nie rozwijany a teraz nagle autor wrócił do żywych i coś tam zaczął robić. Za to spore wsparcie społeczności w kwestii pluginów.

Reply to
kriters

W dniu 2017-04-17 o 17:44, Marek S pisze:

Hmm nie wiem jak wyglądają zasady licencji dzisiaj, ja kupiłem licencję w 2011 roku, do dziś mam aktualizacje i program działa bez ograniczeń. Nie widzę też informacji że licencja jest roczna? Co do generowanych danych, jest możliwość eksportu/importu dxf, jest edytor rysunków, jest generator g-code'ów i kilkudziesięciu innych formatów, jest nawet symulator. IMO wart jest 49EUR, dostajesz fakturę.

Reply to
Robert Zemła

W dniu 2017-04-17 o 21:07, kriters pisze:

2.5D. Można łączyć warstwy z różnymi kształtami i różnymi głębokościami frezowania.
Reply to
Robert Zemła

W dniu 2017-04-17 o 17:35, Marek S pisze:

I tak i nie. :-) Jak masz kontroler to program działa normalnie. Jak nie masz to w okrojonej wersji. Ale możesz dostać plik licencyjny i program działa bez kontrolera.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

cambam robi tez w 3D. czy to w zakresie lead in/out, robienia rzeźb lub profili. I dziala calkiem ok. Kiedys nawet pod mono mi dzialal ale po którejś aktualizacji fedory przestal...

Reply to
sczygiel

W dniu 2017-04-17 o 21:14, Robert Zemła pisze:

Tak, wygląda on na taki, który zaspokoi moje potrzeby. Przetestuję go. Dzięki :-)

Reply to
Marek S

W dniu 2017-04-17 o 20:29, Zbych pisze:

Nie widzę w tym sofcie żadnych funkcji edycyjnych. Wygląda to mi na zwykły sterownik CNC jedynie.

Reply to
Marek S

W dniu 20.04.2017 o 13:41, Marek S pisze:

Zgadza się, to nie jest soft do projektowania, tylko do sterowania.

Napisaleś, że takiego czegoś szukasz:

Reply to
Zbych

W dniu 2017-04-20 o 13:57, Zbych pisze:

Heh, to się nie zrozumieliśmy. Wraz z obrabiarką CNC dostałem kontroler software'owy do niej (PlanetCNC USB TNG). Doprecyzowałem też iż teraz szukam softu, który potrafi zmniejszyć grubość materiału wokół wcześniej wyciętego otworu - czyli takie 2.5D. Miałem na myśli program do kreowania kształtów 2.5D lub 3D, który wygeneruje zestaw instrukcji lub DXF lub cokolwiek zjadliwego dla kontrolera.

Poprzednicy mi doradzili fajny soft.

Reply to
Marek S