Przetwornica step-up

Witam!

Niedawno pytałem o ustabilizowanie napięcia 4-10V do napięcia 3,3V i 2V (Diody LED). Po przeanalizowaniu odpowiedzi wymyśliłem,ze może by zrobić to trochę inaczej. Może zrobić przetwornicę step-up (na MC34063), dającą na przykład 12V, a za tym LM317 (25mA) i 4 diody 2V (czerwone) oraz drugi LM317 i 2 diody

3,3V (białe). W ten sposób powinienem zużywać 50mA + to co co biorą przetwornica i stabilizatory. Wydajność zasilania natomiast to około 500mA, więc wszystko powinno się udać. Jeśli chodzi o przetwornicę, to znalazłem
i tam sobie dopasuję elementy.

Teraz pytania:

  1. ile takich zestawów LM317 + dioda mogę w sumie podłączyć, żeby prądu nie zabrakło?
  2. Czy to jest dobry pomysł?
  3. Czy są jakieś płytki uniwersalne, żeby to wlutować, czas chyba przestać robić "pająki". W ogóle proszę o jakieś uwagi na temat płytek uniwersalnych, jak to właściwie wygląda i czy ma sens.
Reply to
Mateusz Mirski

Ale po co mnożysz byty? Połącz diody 2 * czerwone + 1 biała z rezystorem szeregowym 120 om. Drugi szereg identycznie. Połącz oba szeregi równolegle i zasil z przetworniczki policzonej na 10V.

Nie dopasujesz za bardzo choć przy tak małej mocy może to nawet jakoś wyjść. Nie znam poprawnie liczącego kalkulatora dla MC34063 - więcej info na Elektrodzie.

A po co tak kombinowac? naprawde nie mozesz zastosowac LM317 jako zrodla pradowego? Budowac stepup zeby potem zbijac w dol - to jakby jechac do krakowa z warszawy przez hawaje... pewnie sie da, czlowiek zwiedzi kawal swiata ale tak jakos bezsesnu... Na 317 to zrodlo to bedzie sam 317 i jeden rezystor...

Reply to
PAndy

On ma napięcie na wejściu w zakresie 4-10V. Z 4V białej diody z użyciem LM317 nie zasili, choćby się nie wiem jak wytężał. Przetwornica jest dobrym pomysłem. Ale już LM317 za nią - marnym.

PAndy napisał(a):

Tak, ale mając 4V na wejściu i chcąc zasilić białą diodę, to przy LM317 będzie problematyczne, poza tym biorąc pod uwagę 6 diod, jest 6 LMów i 6 rezystorów. A po podbiciu napięcia można podłączyć kilka w szereg. Najłatwiej byłoby dać rezystor, ale, ze na wejściu może sie pojawić też

8V, takie rozwiązanie odpada.
Reply to
Mateusz Mirski

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Staram się tam coś wyłuskać, ale może jakiś inny układ w podobnej cenie z działającym kalkulatorem?

Reply to
Mateusz Mirski

Łącz wiecej diod w szereg i podnoś do napięcia max a nie jakiegoś tam.

Metody liczenia przetwornic z MC34063 na Elektrodzie opisałem wielokrotnie. Nie mam już siły pisać po raz kolejny tego samego. Podaj konkretne parametry, to szybko policzę i będzie problem z głowy.

PAndy napisał(a):

Tak właśnie jest, dość dużo jeżdżę i często w ciemności, wiec ma być widoczny jak choinka. Wychodzę z założenia, że jak ktoś się zainteresuje co tak dziwnie świeci, to wygrałem i mnie nie rozjedzie. Z tego powodu zwykłe lampki odpadają, bo do tego ludzie już przyzwyczajeni.

Reply to
Mateusz Mirski
[...]

To tym bardziej rezystory dla diod będą dobrym wyjściem.

Są co najmniej dwie konfiguracje nieizolowane: SEPIC z dwoma dławikami

  • kondensator sprzęgający oraz step-up/down z dwoma kluczami i diodami.

Chciałem Cię tylko ostrzec, że słabo obciążone dynamo potrafi dać zaskakująco wysokie napięcie na wyjściu. IMHO najsensowniejszym wyjściem byłoby jednak zastosowanie konfiguracji flyback i... ładowanie akumulatora żelowego 6V - choćby najmniejszego - 1.2Ah za 10 PLN.

Flyback + akumulator daje Ci możliwość zastosowania jednoprzewodowej instalacji w rowerze, z napięciem 6V, którym możesz zasilać i klasyczną lampkę i LEDy przez rezystory.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

W sumie to jest hobbystycznie, więc będę szukać, a i do pdfa sięgnę, może ze wszystkiego cos sensownego wyjdzie. Może jeszcze kiedyś będę chciał coś podobnego zrobić, więc wolę wędkę niż rybę. Jak już dojdę do tego co dokładnie chcę, to zapytam jeszcze raz, żeby przed zakupem elementów upewnić się, że na pewno kupię dobrze.

Akurat mam 4 akumulatorki Ni-MH i chciałem je dać jako bufor, podczas postoju, dlatego napięcie może spadać, w sumie powinno być 4,8V, a nie

4, ale wziąłem z zapasem. Takie akumulatorki akurat mam zbędne, jeszcze nie są tak zajechane, żeby wyrzucać, ale za bardzo, żeby używać normalnie. A nie chcę żeby się kurzyły, więc niech dokonają żywota (zapewne bardzo szybko) w taki sposób.

Zapewne wiele pomysłów na jakie wpadłem to herezje, ale z drugiej strony, jak się nie będę pytać, to się nigdy nie dowiem ;)

Reply to
Mateusz Mirski

Kiedy właśnie błędy są w PDFie... I wszelkie kalkulatory tylko te błędy powielają.

Akumulatorki NiMH są raczej marne - efekt pamięciowy wykańcza je błyskawicznie. Dobre byłyby LiIon ale trzeba pilnować i ładowania i rozładowania. A i dość drogie są. Żelowe to IMHO najlepsze wyjście - tanie, ciężko je ubić.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Ok, to przy zadanym napięciu (min 4,8, a jak to zajadę, to 6V), jakie mogę uzyskać Vmax, tak, żeby 30mA z tego było. Dynamo teoretycznie produkuje 500mA i nie chciałbym brać więcej. Planuję dokładnie:

Dynamo -> mostek + kondensator -> stabilizator -> akumulator -> przetwornica -> diody(8 czerwonych i 2 lub 4 białe, ale jak sie da, to może i więcej - najfajniej byłoby to w jednym szeregu zrobić).

Pewnie gra nie jest warta świeczki, ale tu bardziej chodzi o sam fakt zrobienia czegoś takiego

Reply to
Mateusz Mirski

Nie wiem - trzeba to sprawdzić, niestety.

Dynamo ma dziwną charakterystykę i max mocy występuje przy wyższym napięciu niż 6V i niższym prądzie niż 0.5A

Dynamo ->> mostek + kondensator -> stabilizator -> akumulator ->

Dlaczego w tym miejscu marnować energię na stabilizator? Lepiej dać przetworniczkę izolowaną za mostkiem i nią ładować akumulator do znamionowego napięcia. W ten sposób będziesz miał ładowanie nawet podczas wolnej jazdy i zmniejszanie obciążenia podczas szybkiej jazdy. Wręcz można sobie pozwolić na powiększenie kółka na dynamie, żeby mniejsze opory były.

[...]

Ale to wymaga odrobiny wiedzy...

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Za każdym razem, jakiś kawałek i powstały niezłe puzzle :)

Co do kalkulatora miałeś rację ;)

po wpisaniu Vin = 4 V Vout = 25 V Iout = 30 mA Vripple = 10mV Fmin = 100kHz (dwie ostatnie wartości gdzie sna elektrodzie,ktoś podawał przykładowo, to skopiowałem)

dostałem: Ct=351 pF --> w sklepie dali 390pF Ipk=488 mA Rsc=0.615 Ohm Lmin=54 uH --> w sklepie dali 47uH Co=237 uF --> w sklepie dali 220uF R=180 Ohm R1=4.3k R2=82k (25.09V)

Wynik jest taki, że na wyjściu dostaję około to samo co na wejście podam. Przyczyny porażki:

  1. Złe elementy
  2. Źle polutowałem (mogłem diodę odwrotnie wsadzić)
  3. Przez przypadek podłączyłem na chwilę + do Vin, a minus do Vout i coś zadymiło.

Testowałem z akumulatorem żelowym 6V. Na szczęście ceny są niewielkie :)

Reply to
Mateusz Mirski

Bez przesady - zasilasz diody...

25 kHz max.

:-D

Błąd.

Nie ma prawa działać. toff ok. 4 us a dławik odda energię w ok. 1 us - ugotuje się a nie ruszy. Załóżmy na razie 3.3 nF

Mniej więcej...

O dziwo...

Zdecydowanie 220 uH, na przykład taki:

Możnaby w ogóle przejść w tryb CCM i wtedy wartości odpowiednio: Ct = 1 nF Rsc = 1.2 oma L = 1 mH

Może być.

Spokojnie można dać 1 kom.

Nie chce mi się liczyć.

Jaką diodę dałeś? Wskazany byłaby 1N5819...

j.w.

I w ten sposób ubić tranzystor kluczujący...

Zdarza się.

Zdecydowanie.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Nie rozumiem. Vout wyszło takie po zsumowaniu wszystkich diod. Podobno przy 30mA diody najlepiej świecą. Vripple, nie mam pojęcia co to, wiec skopiowałem, stawiam, ze to możliwe wahania.

Źle?

Spokojnie można dać 1 kom.

A może zostać jak jest?

Dokładnie taką :) Chociaż jedno dobrze, ale to dlatego, że pokazałem rysunek i powiedziałem, że tam ma być 25V ;)

Dziękuję za odpowiedź, jutro sprawdzę, jak to działa z zalecanymi elementami. Jeśli dobrze zrozumiałem, to podałeś 2 możliwości rozwiązania. Na razie spróbuję tej pierwszej.

Reply to
Mateusz Mirski