Przetwornica grid-tie, jak to się robi?

Witam Zastanawiałem się nad konstrukcją przetwornicy do współpracy ogniw fotowoltaicznych z siecią energetyczną. Wychodzi mi, że w każdym przypadku pomiędzy ogniwami a przetwornicą musi być element magazynujący energię na conajmniej jednen półokres a w praktyce zapewne na wiele półokresów generowanego napięcia. Przy mocach przetwornicy od rzędu kilkudziesięciu watów wzwyż takie elementy jak dławik czy kondensator raczej nie wchodzą w grę z uwagi na znaczne wymiary i koszty i widziałbym tu niewielki akumulator. Ale czy tak się robi rzeczywiście?

Reply to
Jacek Maciejewski

Chyba trochę przesadzasz... Stosujesz normalne pojemności i wcale nie musisz magazynować dużo energii.

Dnia Mon, 16 May 2011 14:09:19 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Mandziejewicz znany z precyzji :) Co to jest "normalna" pojemność i ile to jest "mało" energii? :) Ze znanej zależnosci CU=Jt pojemność gromadząca ładunek niezbędny do wygenerowania połówki sinusoidy przy 12V i 100W to minimum jakieś 15mF. A jeśli założyć że kondensator gromadzący energię będziemy rozładowywać tylko o 10% to już mamy 150mF. Sporo, nie? No, chyba że gdzieś zrobiłem błąd w rachunkach :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości

Tym niemniej glupi zasilacz od peceta gromadzi gdzies energie wystarczajaca do podtrzymania 400W mocy, a wcale nie jest duzy, a nawet bym rzekl ze pusty w srodku.

Moze przy 10kW bylby jakis problem ..

Podstawowy - zakładasz brak dopływu energii, Maciejewski.

Dnia Mon, 16 May 2011 20:15:48 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Jakbyś zasilał przetwornicę prosto z ogniw to co 10ms występuje brak poboru energii, niestety. W związku z czym ogniwa są obciążane średnio do połowy mocy maksymalnej.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Mon, 16 May 2011 19:33:34 +0200, J.F. napisał(a):

Tak, ale to jest zasilacz od pcta a nie przetwornica grid-tie. I działa trochę inaczej.

Reply to
Jacek Maciejewski

Trzeba robic trojfazowa :-)

A kto Ci przyjmie do sieci energię jednofazowo?

Poza tym - Twoje obliczenia wskazują tylko pobieranie energii z kondensatora. W rzeczywistości kondensator tylko łagodzi pulsacje.

Dnia Mon, 16 May 2011 21:24:58 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

To jest inna bajka, jak chcesz to możemy pogadać na pl.soc.prawo

Ech, pomyśl zanim coś powiesz :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Jeszcze jeden, który chce mnie uczyć zjawisk w układach zasilania...

ale zwykle to się robi inaczej. prąd z ogniw poprzez regulator ładuje aku, a aku zasila przetwornicę. co zrobisz jak chmura najdzie? w takim układzie działa, kolega ma tak zrobione i zasila dom ;-)

Reply to
pawell32