jak to się robi w Warszawie?

byłem dzisiaj w jednym sklepie elektronicznym w warszawce, stoję sobie grzecznie a tu jakiś gość bierze najpierw FT232 w obudowie MSOT, później dwie pamięci też w obudowach MSOT, następnie różne super miniaturowe rezystorki SMD... czy ja czegoś nie wiem? jak on to zamierza polutować? (nie miałem jakoś odwagi spytać gościa bezpośrednio)

Reply to
identyfikator: 20040501

groups.google.com + lutowanie SMD

Reply to
Marek Lewandowski

identyfikator: 20040501 pisze:

lutownica na gorace powietrze???

Reply to
Pawel K

u nas w firmie prototypy lutuje się ręcznie np atmega 2560 i inne takie w malutkich obudowach elementy 0603 zwykłymi stacjami lutowniczymi ale uzywając dobrych past lutowniczych

Pozdrawiam AzaZeL

Reply to
Janusz

Użytkownik "identyfikator: 20040501" napisał w wiadomości

Ja projekty tzw TMP na SMD lutuję na pająku i jakoś idzie. Wszystko się da :) Tylko trzeba chcieć.

Reply to
xymax

Użytkownik "identyfikator: 20040501" snipped-for-privacy@onet.eu napisał w wiadomości news:f3mvdk$1oj$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Nawet rozgrzanym gwoździem się da :) Poważnie to żaden problem, może mam lepiej bo mam płytki z soldermaską, ale lutuję bez problemu zarówno punkt po punkcie małe elementy, a od 14 pin z górę zalewam cyną wszystkie końcówki i ściągam nadmiar lutownicą. Lutuję starymi zapasami LC63 z Cynelu i nie używałem topników od kilkunastu lat, wystarcza to co jest w tinolu. Widziałem w akcji faceta który wymieniał procesor w radio samochodowym ( tak na oko 100 nóżek bardzo gęstych ) lutownicą transformatorową, tu jednak bez kalafoni się nie obyło, lutownica ze stabilizacją jednak ma tą zaletę że nie przegrzewa i kalafonia przy pewnej wprawie staje się zbędna. Błędem jest stosowanie cienkich grotów, one się na dają do punktowego lutowania, jak mamy coś co ma więcej niż 7 nóżek z jednej strony to jedyna sensowną metodą jest zalanie całości cyną , co przy cienkim grocie może prowadzić do zbyt niskiej temperatury i zimnych lutów. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

Piotr Pitucha schrieb:

nie całkiem prawda. Ja lutuję większość SMD lutownicą z cienkim grotem (0.2mm), ale dość dużą mocą (60W) i normalną cyną (Sn60Pb38Cu2 0.5mm). Do 0402 nie mam problemów, przy 0201 trochę łapa się trzęsie (mikroskop x40), ale z mikromanipulatorem do przytrzymania też się da.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

Ja większość też, ale jak mam po kolei wlutować 20 procesorów Atmega32 to się przesiadam na grubszy grot, poprostu wygodniej, wtedy wlutowanie procesora zajmuje kilkanaście sekund. Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

ehhh... alez sie milo slucha takich wywodow, ja to stare tradycyjne scalaki na podstawkach musialem wlutowywac, bo na zywca nie bylo wala zebym nie przegrzal (lut. transformatorowa, wieki temu :)

Zz

Reply to
ZZ

cwane, cwane.

Reply to
identyfikator: 20040501

Ja korzystam z grotów z falą, szczególnie przy lutowaniu ATmega w TQFP. Nabieram sobie cynę na grot i lecę dobrych kilka nóżek jednocześnie. Mniejsze elementy lutuję pod mikroskopem Mantis Vision x 10.

Reply to
phpph

hm a jesli wolno wiedziec to w czym to 0201 docelowo siedzi

czy to nie anty - reverse engineering czasem ? bo innego sensu nie moge sie dopatrzec :)

Reply to
nenik
Reply to
Dariusz K. Ladziak

nenik schrieb:

to jest obwód rezonansowy, który docelowo będzie zalany w silikonie. Cewka i kondensator mogą mieć 0.2mm grubości. Całość to plasterek o średnicy ok. 20mm i grubości 0.25-0.3mm. Zastosowanie medyczne.

Waldek

Reply to
Waldemar

to ja jeszcze dodam, ze do ukladow i zlacz o rastrze rzedu 0.5mm warto sie zaopatrzec w grot typu mini fala. Sam takowa stosuje w Wellerze i praktycznie juz rzadko korzystam z plecionki... Trzeba tylko kupic grot o srednicy rzedu 4-5mm, nie mniej - bo pierwszy byl podruba i niemal natychmiast byl do wyrzucenia - nie warto oszczedzac tutaj...

pozdr. JU

Reply to
Janusz U.

Thu, 31 May 2007 19:07:22 +0200 jednostka biologiczna o nazwie "identyfikator: 20040501" snipped-for-privacy@onet.eu wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Semiconductors Bank :->

Ja prawdopodobnie :-)

TQFP

SO

Chyba żartujesz. 0805 to miniaturowe ? Ja bym chciał żeby 0603 sprzedawali, bo te osiemsetpiątki to mi się opatrzyły i jakieś takie za duże - postawisz kilka sztuk i zajmują Ci tyle powierzchni co współpracujący scalak :-/

Trzeba było :-)

ROTFL. Zaraz będzie to właśnie lutował. A o lutowaniu SMD było na tej grupie już dziesiątki razy, sprawdź w archiwum (groups.google.com).

Czemuś w ogóle tak uciekł z tego sklepu ? Niestety czasem na obsłużenie w nim trzeba trochę poczekać.

Aleś mi kolego humor poprawił z rana :-)

Reply to
__Maciek

Thu, 31 May 2007 23:10:16 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Pawel K snipped-for-privacy@kpw.qs.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Nic podobnego, zwykły Elwik 60W.