Prosty timer dla systemu 8 bit

Cześć.

Klimat retro.

Jest jakiś uproszczony scalak, zawierający jeden licznik. Programowalny standardowo, jakiś rejestr(y), wejście clock, generacja przerwań.

Jest np. MC6840 (trzy liczniki 16 bit) ale ja aż tyle nie potrzebuję. Interesuje mnie coś małego gabarytowo, wręcz naście nóżek. Na płytce mało miejsca, a ma być DIP dla zachowania klimatu.

Teoretycznie wystarczyło by 2 linie adresowe, 8 danych, sterowanie R/W, CS, 2 zasilania, wyjście IRQ i wejście clk. 16 nóżek :)

Jego zadaniem jest generować periodycznie przerwanie i tyle i mieć programowalny preskaler.

Proszę nie pytać o sens, to hobby ;)

Reply to
heby

Obawiam sie, ze nie ma. Jak policzysz 8 linii danych, linie sterujace od zasilania, dodatkowe, to ci wychodzi tyle nózek i krzemu, ze kilka timerow az sie prosi :-)

Wiec albo typowy scalak z timerami (np 8252=3, 8254), albo skladasz cos z TTL, czy gal, albo FPGA/CPLD. Albo jak ma byc retro - łączysz INT z A6, ale to tylko w Z80.

AtTiny może, jesli moze być zapisywane szeregowo ?

J.F

Może się nada 74LS593 - jeśli retro i pobór mocy nie gra roli ;) TI przyznaje się tylko do wersji LS, nie oferują HC/HCT... A o co chodzi z tym "INT z A6" w Z80? Kiedyś za młodu rzeźbiło się coś na ZX Spectrum ale tego nie kojarzę.

Reply to
M M

W dniu 22.09.2023 o 13:53, M M pisze:

jest jeszcze 74hc393, 2 liczniki po 4 bity.

Reply to
Janusz

To się nie nada.

Potrzebny jest "programowalny", tzn taki, któremu mogę podać jaką wartość ma załadować po zakończeniu liczenia. Musi być sterowalny z poziomu CPU, dlatego bez jakiegoś gotowca się nie obejdzie, a łatanie tego 10 TTLami to znowu bez sensu, to już wezmę MC6840. Takie liczniki są np. w Pokey czy CIA, ale to są duże scalaki. Miałem nadzieję na jakiś zapomnianego malucha stosowanego w starych systemach.

Reply to
heby

Bo to było z ZX81 i ZX80 :-)

sie okazuje, ze Z80 próbkuje wejscie INT pod koniec cyklu rozkazowego, gdy na magistrali adresowej jest wystawiony rejestr R do odswiezania pamięci. A on sie sam powieksza co rozkaz, wiec po takim połączeniu mamy przerwanie co 64 rozkazy, a w ZX81 to nawet co 64us - uzywany do wyswietlania obrazu TV.

Hm, tak sie teraz zastanawiam ... to odswiezanie bylo w cyklu pobierania rozkazu. Jak rozkaz był wielocyklowy, sie skonczył, to widac Z80 pobierał jeszcze jeden rozkaz normalnie, i dopiero po jego wykonaniu przechodzil do przerwania.

J.F

Moze sie okazac, ze wystarczą dwa - 373 i jakis licznik. Niestety plus jakas logika do generowania sygnalow.

A nawet jeden - 592 - ma "input register". i 593

A po co wymyslili uklady zegarowe do uP ? :-)

Ale ten 593/2 ...ciekawy ..

J.F

Jak ma być w małym DIPie i retro to może wyrzeźbić programowalny timer na PIC16F84 albo '51 w wersji atmelowej 89C2051. 😉 Jak najbardziej retro. 🙂

Reply to
JDX

To nie ta epoka, mowa o latach 80 ;)

To może i lata 80, ale na 8051 zawsze miałem alergię, podobnie jak na x86.

Retro 8051 to 40 pinów + eprom :P

Reply to
heby

piątek, 22 września 2023 o 12:37:29 UTC+2 heby napisał(a):

A co to jest "programowalny standardowo"? "Dobrą rzeczą w standardach jest to, że jest ich tak wiele do wyboru" A. Tannenbaum.

Napisz lepiej, jakue CPU i do czego ci te przerwania potrzebne to może się jakiegoś retro-hacka wymyśli, jak samo-przerywający się Z80 czy też video w Apple ][ czy macintoshu.

Reply to
Dawid Rutkowski

Czyli jakieś rejestry na szynie 8bit, a nie I2C czy SPI. "konserwatywnie", w stylu lat 80.

6502.

Niekoniecznie chcę hacka. Chciałbym użyć MC6840, ale okazało się, że ciężko z dostępnością (chińczycy wysłali mi kilka sztuk, wszystkie zwarte, a kupione u teoretycznie 2 róznych sprzedawców). Jeszcze podkupię tu i tam, ale to też duży scalak, jak na coś, co w zasadzie jest tylko wpiętę w magistralę, wic dopytuje, czy czegoś mniejszego nie wymyślono. Jakoś przez mgłę pamiętam mały scalak opisany w jakimś czasopiśmie, ale nijak nie pamiętam gdzie i co to było.

PS. Apple II, ten oryginalny, zdaje się nie miał żadnego timera :)

Reply to
heby

W dniu 22.09.2023 o 12:37, heby pisze:

Może 867 czy 869. Ale cenę i dostępność to mają odpowiednią do nietypowych zastosowań ;)

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz