Projekt płytki jednostronnej

Nie projektowałem od lat, zdaje się od projektu inżynierskiego 20 lat temu. Wtedy używałem Protel 99SE, dzisiaj chyba Eagla się używa? Ale pamiętam że już wtedy problem był taki, że ze schematu można było tylko zrobić płytkę dwustronną (automatycznie), ew. jednostronną tylko ręcznie. Jak to dzisiaj wygląda? Chciałbym na podstawie prostego schematu (scalak + kilkanaście elementów pasywnych) + konkretny rozmiar płytki zaprojektować ścieżki, opisy i takie coś zamówić małoseryjnie u Chińczyka. Jakiego softu użyć, idealnie darmowego bo to projekt hobbystyczny?

pozdrawiam

Reply to
Piotr C

wtorek, 8 sierpnia 2023 o 23:21:27 UTC+2 Piotr C napisał(a):

Jak darmowy soft i płytki u chinczyka to Easy EDA (program przeglądarkowy, potrzebna rejestacja i każdorazowe logowanie). Jest jeszcze darmowy KiCAD, generuje gerbery, też można zamówić płytki u chińczyka. I cała masa płatnych ale nie wiem czy w związku z powyższym Cię to interesuje.

Reply to
pytający

Dzięki, próbuję ogarnąć. Jest jednakowoż problem - już widzę że nie wspiera natywnie jednej warstwy tylko jest jakieś obejście, opisane "chińskim" angielskim który jest dla mnie trudno zrozumiały:

Route the track and copper on the bottom layer, and without placing via. If you are using the footprints which have the multi-layer pads, that will appear on the top and bottom layer, then you need to change all multi-layer pads “Plated” as “No”. Generate the Gerber, decompress the Gerber zip file, delete the layers which you don’t need(such as Gerber_TopLayer.GTL, Gerber_TopSilkLayer.GTO, Gerber_TopSolderMaskLayer.GTS, Gerber_TopPasteMaskLayer.GTP). And re-compress the Gerber to a zip file, and order it.

właśnie pierwszy punkt jest niejasny, choć może się rozjaśni w trakcie. Mam zroutować wszystko na warstwie dolnej, bez dawania przelotek. Ale nie jest napisane jak to zrobić. No cóż, popróbuję i najwyżej Cie pomęcze jeszcze :)

P.

Reply to
Piotr C

a jak on sobie radzi z

-zapisem odczytem - zakladam ze jest?

-wydajnoscią przy wiekszych projektach,

-importem netlisty,

-importem/eksportem do innych programow,

-listą obudow/footprintów,

-dodawaniem nowych/nietypowych obudów - gniazda np.

-autoroutingiem,

J.F

To chyba normalne - masz rysowac sciezki na dolnej warstwie, bez via.

Gorzej, jak bedziesz chciał mostek z kynaru zrobic.

To chyba tez - obudowy nie moga zawierac metalizowanych otworow.

J.F

Nie używam tego programu, oprócz zrobienia kilku banalnych symulacji nie mam doświadczenia. Jest to program zrobiony przez chińczyków pod konkretną wytwórnię płytek w chinach. Więc raczej nie będzie współpracował z innymi zewnętrznymi programami. Zapis projektów jest na chińskich serwerach. Nie jestem pewien ale chyba można wygenerować gerbery. Staje się dość popularny bo umożliwia zamawianie płytek wraz z obsadzaniem elementów i nie tylko hobbiści go używają i zamawiają. CCC - Cena Czyni Cuda ...

Reply to
pytający

Nie używam tego programu, oprócz zrobienia kilku banalnych symulacji nie mam doświadczenia. Jest to program zrobiony przez chińczyków pod konkretną wytwórnię płytek w chinach. Więc raczej nie będzie współpracował z innymi zewnętrznymi programami. Zapis projektów jest na chińskich serwerach. Nie jestem pewien ale chyba można wygenerować gerbery. Staje się dość popularny bo umożliwia zamawianie płytek wraz z obsadzaniem elementów i nie tylko hobbiści go używają i zamawiają. CCC - Cena Czyni Cuda ... I na YouTube jest pełno tutorial-i i to w języku polskim.

Reply to
pytający

Tak ale da się generować gerbery i wysłać je do innej płytkarni. Sam to robiłem i działa.

Jest też wersja do zainstalowania lokanie:

Cezar

Piotr C wrote on 8.08.2023 23:21:

Myślę, że tak samo jak 20 lat temu, nikt nie projektuje autorouterów do druków jednostronnych.

Kicad

Reply to
Zbych

ogladalem niedawno plytke sterownika do zmywarki. Jednostronna. plus kilka mostkow SMD.

Myslisz, ze recznie projektowana ? Tzn bez autoroutera?

J.F

Eagle, w wersji takiej ~10 lat temu, miał możliwośc zaemulowania tego poprzez ustawienie bardzo wysokiego kosztu routowania po warstwie top. Zwijał się wtedy w mękach piekielnych, ale routował na warstwie bottom, poddając się w ostateczności. Należało ustawić bardzo dużą wartość ripoff (chyba), niestety detali nie pamiętam, aby móc powiedzieć gdzie to się ustawiało. Ripoff pozwalał na zwiększenie głębokości drzewa przeszukiwań. Potrafił mielić i ze 3 godziny prostą płytkę, ale zazwyczaj znajdował rozwiązanie na jednej warstwie i nawet całkiem do rzeczy.

Więc dało radę. Sporo płytek domowej roboty tym konkretnym Eagle udało mi się zrobić.

Da się to zrobic też w specctra, ale to nie jest tani soft. Tam też można było manipulować kosztami, choć nigdy nie udało mi się tego akurat z Eagle użyć (ale płytki Eagle w specctra da się ogólnie routować, były skrypty eksportu i importu).

Reply to
heby

A jest w ogóle autorouter do jednostronnych? Ja coś tam sobie rysuję w KiCadzie, zwykle jednostronne, mostki robię zerówkami. Oczywiście do zamówienia to bez sensu - lepiej od razu zrobić dwustronną, choćby z masą wylaną z jednej strony.

Reply to
Mirek

Tyle lat minęło ... moze juz jest.

A jak nie, to poprosic Chat GPT :-)

A tu widac przy duzej serii komus sie oplaca.

J.F

O czym mówisz? Jeżeli robię prostą płytkę "na wczoraj" sam, to jak najbardziej ma sens jednostronna. Jeżeli mam zamawiać u Chińczyka, to nie ma sensu jednostronna, bo kosztów to nie zwiększa. a dwustronność to same zalety. Samo zostawienie masy na jednej stronie poprawia emi, rozpływ ciepła, sztywność płytki no i mostków nie trzeba. Z jednostronną jest jeszcze ten problem, że ciężko mieszać elementy SMD z przewlekanymi.

Reply to
Mirek

A ja mowie o tym, ze sterownik w zmywarce na jednostronnej płytce zrobiony.

J.F

Sterowników ktoś zamawiał tysiące/miliony i wtedy 1 a nie 2 warstwy daje pole do popisu. Gdy 1dcm2 tańszy jest o 0,02$ czy 0,05$ to przy

100kszt już daje 2k$ czy 5k$ premii dla księgowego a gdy jest nie 100k a 10M to już robi się fajna sumka... przy kilku szt 2 warstwy oznacza
Reply to
Rutkowski, Jacek

Dokładnie. Ale:

-znaczy sie jest zapotrzebowanie na jednostronne płytki, nawet dosc skomplikowane,

-to jest i zapotrzebowanie na programy do ich tworzenia.

J.F

Osobiście znam jednego białkowego routera do płytek co ręcznie projektuje w Altium płytki jednowarstwowe oraz niekiedy wielowarstwowe na potrzeby pewnej niemieckiej firmy.

Żaden auto router nie jest w stanie spełnić pewnych specyficznych wymagań projektantów lepiej niż osoba znająca temat od 30 lat.

Oczywiście projektowanie wspomagane jest przez router ale krytyczne obwody (złącza krawędziowe, obwody o kontrolowanej impedancji, obwody HV) są ręcznie dopieszczane lub zależnie od potrzeb ręcznie w 100% rysowane. Dlatego płytki do masowej produkcji spokojnie może stado projektantów rysować bo koszt ich czasu pracy na cały wolumen produkcji jest pomijalny. Przy urządzeniach specjalistycznych z wyższej półki koszt projektu także jest pomijalny. Jedynie przy relatywnie prostych i tanich projektach nie ma sensu bardzo inwestować w projektowanie pcb bo to się nigdy nie zwróci.

Reply to
Rutkowski, Jacek

Płytka jednostronna na FR4 to dziś niezła fanaberia, o ile nie kupujesz wagonu. Sam Chińczyk pisze, że jednostronną zrobi, ale to będzie dwustronna bez jednej strony i się metalizacja przelotek może pojawić.

Polecam płytki czterowarstwowe, bo są rozsądnie tanie i mają znacznie lepsze parametry termoelektryczne, a i wygoda projektowania jest większa.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

W tej skali była optymalizowana kosztowo. Hobbysta ma maksymalizować fun factor, cena ma znaczenie trzeciorzędne.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski