Zasilanie diod z niestabilnego źródła

Witam

Chcę zrobić podświetlenia tablicy rozdzielczej w samochodzie z diod LED. Jaki układ zmontować aby z niestabilnego napięcia w instalacji samochodowej (11 - 14V) otrzymać stabilny prąd zasilający diody?

Nie jestem mocny w projektowaniu układów więc proszę o pomoc.

Chciałbym do takiego układu podłączać po kilka diod (szereg lub równolegle)

Reply to
Shreek

Przyjmij do obliczeń 12,6V Nie musisz stabilizować prądu płynącego przez diody. Tylko jedna ważna sprawa. Nie wiem jaki to jest samochód. Ale często się zdarza(zdarzało) że kontrolka ładowania akumulatora musiała być ściśle określona.

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

Witaj!

S> Chcę zrobić pod¶wietlenia tablicy rozdzielczej w S> samochodzie z diod LED. Jaki układ zmontować aby z S> niestabilnego napięcia w instalacji samochodowej (11 - S> 14V) otrzymać stabilny pr±d zasilaj±cy diody?

S> Chciałbym do takiego układu podł±czać po kilka diod S> (szereg lub równolegle)

Źródło prądowe. Stabilny prąd w zakresie zmian napięcia np

5-20 V.
Reply to
rc72

Nie trzeba? A nic się nie stanie z diodą jak puści się przez nią wyższe napięcie? A może napięcie ustalane jest automatycznie, tylko w zależności od opornika i napięcia pierwotnego dobiera sobie natężenie prądu przez nią płynącego? Zatem dla 11V potrzebny byłby inny opornik niż dla 14V. Choć pewnie się mylę... Planuję zrobić coś takiego na rower, ale tam będzie powiedzmy 0-8V i zamierzam to zrobić na mostku prostowniczym i właśnie stabilizatorze, aby mieć cały czas takie samo napięcie...

(kiedyś na białą diodę 3,6V puściłem napięcie 6V - tyle, że bez opornika. Świeciła na zielono i zaczęła się mocno grzać - ostry prąd musiał iść z tego akumulatora... Chyba nie było dla niej zbyt dobre...)

P.S. Przepraszam za wtrącanie się do wątku i za te herezje elektryczne ;)

Reply to
Hippoo

Użytkownik snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomoœci news: snipped-for-privacy@op.pl...

A jak to zrobić? Może jakiœ schemacik?

Reply to
Shreek

Użytkownik "Władysław Skoczylas" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:002401c43603$11c8f180$0c00a8c0@wladyslaw...

To jest VW passat. Wszystkie kontrolki już są na diodach. Tylko oświetlenie zegarów jest badziewne bo są trzy zielone żarówki, które chciałbym wymienić na diody UV co w połączeniu z białymi cyframi i wskazówkami dałoby niezły efekt - no i byłoby trwalsze (jakoś mam pecha do tych żarówek bo już mi dwa razy w ciągu miesiąca jedna z nich siadła a trzeba rozbierać sporo aby je wymienić)

Reply to
Shreek

Nie sadze by byla az taka potrzeba kombinowania. Zmiany napiecie w granicach

11-14V da ci zmiany pradu o ok 3 mA - i prawie tago nie zauwazysz, jesli wszystkie diody leciutko przygasna.Dobierz natomiast odpowiedni uklad polaczen (szereg-rownol) oraz rezystory tak, aby wszystkie diody swiecily mniej wiecej tym samym swiatlem (bo rozrzut parametrow diod jest czasami makabryczny). Marek

Użytkownik "Oracz" <orimanUSUŃ@interia.pl> napisał w wiadomości news:c7nc4e$12ss$ snipped-for-privacy@news2.ipartners.pl...

No właśnie! Jak to dobrać? Jak obliczyć potrzebne oporniki?

Reply to
Shreek

Do tego ci z powodzeniem wystarczy szeregowy opornik. Zmiany napiecia nie sa duze, a jesli beda zmiany jasnosci to i lepiej - bedziesz wiedzial ze cos zlego sie dzieje. Sensownie byloby polaczyc do 4 LED szeregowo i uzyc jeden opornik..

Problem moze byc inny - sprawdz koniecznie czy zegary wykorzystuja swiatlo "od czola" czy raczej "na boki" z zarowki.

Bo moze sie okazac ze trzeba zmontowac taka hybrydke z 3-4 diodek SMD zamiast kazdej zarowki.

Tu juz troszke musisz pokombinowac. łacz 2-4 diody szeregowo, przez opornik ok 600 om (470-820)/0,5 wata, sprawdzaj czy swieca rowno, moze bedzie konieczne zmatowienie soczewki obudowy by swiecily troszke szerszym katem a nie tak punktowo, bo bedzie to licho wygladalo.

To zdanie jest bez sensu, mylisz pojęcia

Tak, to prawda

Niezupełnie, biorąc pod uwagę tolerancję rezystorów itd, tak mała zmiana napięcia nie gra roli.

Też mam diody w rowerze :-)

To znaczy przy 0V z dynama na diodzie będzie 2V ??? A straty na stabilizatorze?

Bo to jest dioda, przeanalizuj jej charakterystykę

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

Nie czepiajcie sie slowek, bo kolega metliku dostanie.

Owszem - LED wymaga w obwodzie ogranicznika pradu, zasilanie prosto ze zrodla napieciowego prowadzi do wielkich zmian pradu i czesto do uszkodzenia diody.

Z tym ze nie musi to byc "stabilizacja" w znaczeniu "staly prad z dokladnoscia do 0.5mA". Czesto z powodzeniem wystarczy zwykly opornik, ktory ograniczy prad diody do np 20mA.

Znowu się wtrącam nie wiedząc pewnie o co chodzi ;) Może to:

?

Reply to
Hippoo