Positiv 20 jako soldermaska?

Witam

Zastanawiam się czy można użyć Positivu 20 jako SolderMaski.

Chcę to zrobić w taki sposób (trzymając płytkę po wytrawieniu, wyczyszczoną, z wywierconymi dziurami):

  1. Nakładam Positiv i czekam aż wyschnie.
  2. Drukuję na foli soldermaskę i spulchniam toner nad nitro (ewentualnie w ustawieniach podwyższam ilość toneru).
  3. Przykładam folię do druku i naświetlam (czas nie ma znaczenia).
  4. Kolorowanie :)
  5. Wywołanie
  6. Utwardzanie przez nagrzanie do 130*C

Wsio!

Czy ten pomysł wypali?

AD.4. Jaki będzie kolor POSITIVU w miejscu gdzie nie został naświetlony (po wywołaniu)? Czy mogę np. trochę go naświetlić przez kolorową folię (np. zieloną) aby nadać soldermasce odpowiedni kolor?

Pytania typu: Po co? - Bo chcę, żeby płytka wyglądała na profesjonalną. ;)

Reply to
Virus_7

Jak chcesz kolorować coś co ma dość zdecydowany kolor?

Fioletowo-granatowy.

Nie :)

A chyba że o wygląd chodzi. Bo nie spełni to raczej zadania solder maski, ponieważ positiv jest niespecjalnie wytrzymały termicznie.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Robgold napisał(a):

Wreszcie ktoś odpowiedział. To znaczy, że nie tylko ja mam takie pomysły. ;)

Czyli nie będzie przeźroczysty...

Kiedyś był artykuł w CHIPie o robieniu płytek drukowanych i przy okazji powiedzieli do czego można użyć Positiv 20. Zrobili nadruk na szklance! Koloru czerwonego! Więc chyba to jest możliwe. Tylko trzeba utwardzać w temperaturze.

Reply to
Virus_7

Tomasz Piasecki napisał(a):

Nie wytrzymały termicznie? Nawet jak go utwardzę w 150*C (np. w piekarniku)? Tzn., że po wlutowaniu jakiegoś elementu lakier po prostu popęka?

Reply to
Virus_7

O ile dobrze pamiętam swoje próby, to nie tyle peka co rozkłada się i dymi.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Virus_7 napisał(a):

W CHIP-ie czasami piszą takie bzdury, że aż głowa boli i wzmianka o positivie w tamtym artykule była właśnie taką bzdurą - mało to chciałby mieć nadruk w kolorze burym i w dodatku mało trwały(nie było wzmianki o utrwalaniu termicznym).

Reply to
badworm

Tomasz Piasecki napisał(a):

Czyli problem Positivu jako SolderMaski mamy z głowy. :) Czyli wychodzi na to, że można zastosować:

- kalafonie rozpuszczoną w rozpuszczalniku

- cynowanie

- Plastik 70 firmy Kontakt Chemie (lub to drugie;))

- sitodruki i żywica

Coś jeszcze?

Zastanawiałem się czy toner może być. Ale on też jest nieodporny na temperaturę i po prostu by spłynął.

Reply to
Virus_7

Chyba się nie rozumiemy. Czy wiesz do czego służy solder maska. Solder maska służy do ograniczenia rozpływania się lutowia w czasie lutowania na fali albo rozpływowego.

I to jest dobra odpowiedź. Soldermaskę kładzie się sitodrukiem. Ale co to za substancja jest to ja nie wiem.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

badworm napisał(a):

Właśnie na tym artukule się opierałem. Na zdjęciu obok były szklanki z czarnym i czerwonym nadrukiem. Bezedura!

Reply to
Virus_7

Tomasz Piasecki napisał(a):

A myślałem, że do tego wlicza się też ochronę przed korozją. Sorki! :)

To może tak: Czego można użyć do ochrony miedzi przed korozją?

Reply to
Virus_7

Plastik albo Flux. No i topniki niespecjalnie agresywne mocno w tym pomagają.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Tomasz Piasecki napisał(a):

Flux się nadaje średnio, to przede wszystkim topnik. Chwalony jest też lakier uretanowy, dostępny w ofertach róznych firm(w tym Kontakt Chemie).

Reply to
badworm