pomiar obrotow, wirujace pole magnetyczne

Witajcie

Jest sobie wał napędowy pewnej maszyny, posiada zmienne obroty od 0 do max.

1500 obr/min. Na wale jest osadzony niewielki magnes, i za jego pomocą chciałbym dokonywać pomiaru chwilowej prędkości obrotowej i zliczać liczbę obrotów w określonych odcinkach czasu. Mam więc wirujące pole magnetyczne o fmax=25Hz. Problem jest jeden - nie mogę się dostać do wnętrza maszyny, ze względów gwarancyjnych. Pozostaje tylko umieścić czujnik na zewnątrz obudowy, czyli około 35mm od tego wirującego magnesu. Na szczęście obudowa w tym miejscu jest z tworzywa sztucznego. I teraz kwestia - jaki czujnik do tego dobrać? W takiej odległości pole magnetyczne jest już słabe, więc kontaktron zdecydowanie odpada, próbowałem czujnik hallotronowy A3141 i też nici z tego :(. Niestety nie mam do dyspozycji teslomierza, więc nawet nie mogę podać wartości tego pola magnetycznego...

Jakie inne rozwiązanie możecie zaproponować? Może cewka, plus wzmacniacz operacyjny? Ale czy to dobry pomysł na niskie częstotliwości jak 0,5Hz? Tak trochę błądzę po omacku :( Sygnały będą potem zliczane przez procek AVR i z tym nie ma poblemu... tylko problematyczna dla mnie jest część analogowa i sam czujnik... - zawsze byłem kiepski w elektronice analogowej... Doradźcie coś, proszę :) Może jakieś przykładowe rozwiązania gdzieś w sieci?

Reply to
DJ

No to może światłem? Nakleić na odwodzie czarny pasek, a w jednym miejscu przylepić coś, co odbija światło (np. folia aluminiowa + przylepiec dwustronny) do tego jasny led z soczewką/kolimatorem i fotoelement.

Reply to
Filip Ozimek

Filip Ozimek at snipped-for-privacy@mielonka.polbox.pl wrote on 21-08-2005 14:07:

A poczytałeś uważnie co pisałem wcześniej???? to jeszcze raz:

Oznacza to że nie mogę rozkręcać, rozbierać, ani cokolwiek dokładać do środka. Gdyby nie ta bariera to bym dawno hallotron posadził wewnątrz, 2mm od tego wirującego magnesu i spokojnie byłoby po krzyku!!! A tu masz Ci babo placek... gwarancja 5 lat - i nie wolno tykać bebechów maszyny :(

Reply to
DJ

Nie napisałeś wprost, że wał nie wychodzi na zewnątrz. :) Magnes Ty umieściłeś w środku?

Reply to
Filip Ozimek

Filip Ozimek at snipped-for-privacy@mielonka.polbox.pl wrote on 21-08-2005 15:50:

Domyślnie - jakby wychodził to miałbym cały problem z głowy :)

Nie, fabryka. Wraz z jakimś skomplikowanym czujnikiem służy do pomiaru kąta położenia tegoż wału.

Reply to
DJ

Zbych at snipped-for-privacy@wp.pl wrote on 21-08-2005 15:03:

Witam

niestety

brak optycznego dostępu :(

więc trzeba będzie dorobić filtr dolnoprzepustowy... ale i tak to nie będzie rozwiązaniem idealnym, zawsze pojawią się jakieś zakłócenia

:( ech, nie ma łatwo w tym życiu...

Reply to
DJ

Zbych at snipped-for-privacy@wp.pl wrote on 21-08-2005 15:06:

pogmeram w dokumentacji

Trochę nie łapię co masz na myśli... czyżby zmiana indukcyjności cewki ząbek/brak ząbka?

Reply to
DJ
Reply to
Marek Dzwonnik

A w Polsce robia naswietlarki do pieczatek ? Widac taka mentalnosc w Chinach i na Tajwanie. P.S. Potrafie sobie wyobrazic ze naswietlarka powinna miec czasomierz i pare melodyjek - bo moze ktos uzywa 4 naraz. A wtedy czemu nie dodac budzika ? Naciagacz to jest producent ktory ma naswietlarke gola za 100$, a model z bajerami za 10$ kosztuje juz 200.

Skoro pyta to pewnie mu potrzebny.

I tu masz pewnie racje z d* strona - skoro jest magnesik to pewnie do czegos sluzy.

Sugerowalbym sprawdzic te czujniczki analogowe philipsa - KMZ10, KMZ11 itp - nie sa drogie, a moze beda wystarczajace .. Dostepne bodajze w TME.

DJ napisał(a):

/.../

Pomiary obrotów czujnikami magnetycznymi są dosyć upierdliwe - niewiele fabrycznych obrotomierzy ma przystawki do pomiaru tą metodą. Jeżeli światło odpada to może dźwięk lub drgania - *najniższa* harmoniczna dźwięku lub drgań jest wprost przeliczalna na obr/min. Ale do tego trzeba trochę obliczeń.

Reply to
PeJot

Marek Dzwonnik at mdz@WIADOMO_PO_CO_TO.message.pl wrote on 21-08-2005 23:09:

O... i to zdaje się będzie dobre rozwiązanie. Za wskazanie KMZ-ta podziękowania dla Marka i J.F. :)

Reply to
DJ

A ja tylko dodam, że wspomniane KMZ10 (i to dowolny A,B,C) mozna było kupić rok temu na giełdzie w milowicach za 1zł/sztuka. Chyba ze względu na fakt, że nie wiedzieli co sprzedają. Od kogo - nie pamiętam, trzeba pytać.

Jeśli autor wątku jest z okolicy to było by dobrze giełdę odwiedzić.

PS. Trywialny układ z kmz10 (wzmacniacz zeszyty "na oko", brak kompensacji, filtry spokładane z tego co było w szafce) dawał radę zauważyć obracanie magnesem (nie nieodymowym :) z odległości 4 metrów ... wyraźnie reagował nie szumiąc.

Że o detekcji pola ziemskiego nie wspomnę, bo było ono wielokrotnie większe od opisywanego efektu.

Reply to
Sebastian Bialy

Sebastian Bialy at snipped-for-privacy@poczta.onet.pl wrote on 22-08-2005 09:19:

Masz na myśli Sosnowiec-Milowice? No niestety ciut daleko - Wrocław, choć w najbliższym czasie przejdę się na wrocławską giełdę, może coś upoluję

Reply to
DJ

Jeśli potrzebujesz sztukę/dwie to mogę odstąpić. Powinienem mieć gdzies w szufladzie jeszcze.

Reply to
Sebastian Bialy

Raczej nie upolujesz.