pomiar 100MHz oscyloskopem 20MHz - czy da si

Mam potrzebe pomiaru kształtu/poziomu/częstotliwości sygnału z zakresu od

10mV do ok.10V i częstotliwości ok.100MHz .

Czy można w jakiś sposób tego dokonać oscyloskopem analogowym o paśmie

20MHz ?

Wiem że bezpośrednio się nie da, ale może istnieje jakaś przystawka albo mieszacz który przesunie częstotliwość ze 100MHz do (1-10)MHz . Najbardziej interesuje mnie kształt sygnału i wartość amplitudy.

Prosze o pomoc i rady ,

Reply to
Piotr Chmiel

Użytkownik "Piotr Chmiel" snipped-for-privacy@topaz.zsel.lublin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@topaz.zsel.lublin.pl... [ciap]

moja rada: zapomnij i kup/pożycz odpowiedni oscyloskop jeśli już upierasz się że amplitudę najdokładniej zmieżysz oscyloskopem.

pomijająć wszystko inne: skoro ważny jest kształt to pewnie sinus to nie jest. W takim razie sygnał zajmuje wraz ze swoimi istotnymi harmonicznymi określone pasmo. Chcesz je zmieścić w przedział 1-10 MHz?

Andrzej Kamieniecki

P.S. Jest taki patent w oscyloskopach TPS Tektronixa że za dzielnikiem wejściowym mieszaczem przesuwają pasmo w górę żeby potem wszystko przepuścić przez zapewniający izolację transformator. Za nim jest drugi mieszacz i konwersja w dół. Jak więc widać da się jesli jest to konieczne ale tam cały czas szerokość pasma jest rzędu 100 MHz.

Reply to
Andrzej Kamieniecki

odpada, nie mam od kogo pożyczyć. Kupić to troche nie ekonomiczne, bo mam już 1 oscyloskop - nie stać mnie na drugi

No własnie to jest sinus, ale może być lekko odkształcony.

jakieś rady ?

Reply to
Piotr Chmiel

Użytkownik Piotr Chmiel napisał:

Najprościej znaleźć w okolicy kogoś kto ma taki oscyloskop i poprosić o skorzystanie. I to dobry oscyloskop, bo 100MHz 10mV to już się byle czym zobaczyc dobrze nie da. Myślę że oscyloskop 300MHz to absolutne minimum. Jeszcze kwestia odpowiedniej sondy, jeśli nie jest to sygnał na

50 omach.
Reply to
A.Grodecki

czy jest jeszcze jakiś sposób oprucz lepszego oscyloskopu ?

Reply to
Piotr Chmiel

Niestety - ale o ksztalcie decyduja harmoniczne, a 200 czy 300MHz jak zaczniesz mieszac to bedzie sie nakladac z czestotliwoscia glowna..

No chyba ze przerobisz oscyloskop na analizator widma :-)

Hm .. w zasadzie .. potrzebujesz zrobic uklad probkujacy co np 201 ns. Tylko ze taki uklad to tez nie jest na amatorskie sily.

no to przyjmijmy że sygnał bedzie idealnym sinusem 100MHz, czy teraz da się to jakoś zmieszać , żebym to zobaczył na oscylu jako kilka Mhz ?

Reply to
Piotr Chmiel

Piotr Chmiel napisał(a):

To nie lepiej sprawdzić samą amplitudę? No może jeszcze składową stałą, bo już nic innego nie pozostaje :)

Reply to
Maksymilian Dutka

Witam,

Dnia 11 Jul 2005, Piotr Chmiel napisał(a):

To może dwa filtry dolnoprzepustowy i górnoprzepustowy o fgr = 150MHz oraz jakiś woltomierz w.cz. Na wyjściu jednego mierzymy poziom składowej podstawowej, a na wyjściu drugiego poziom harmonicznych. To tylko koncepcja, nie wiem, czy wypaliło by to w praktyce. Mierniki zniekształceń m.cz. działają podobnie... :)

Lepszy byłby woltomierz selektywny, albo np. odbiornik szerokopasmowy - skaner, którym "słuchalibyśmy" poziomów kolejnych harmonicznych...

Pozdrawiam, Dykus.

Reply to
Dykus

Piotr Chmiel napisał(a):

jak jest idealnym sinusem, to poco go ogladac ;) wystarczy zmierzyc jego ampitude/wartosc skuteczna/cokolwiek (prostownik idealny na operacyjnym na takie pasmo to bez problemu) i zmierzyc czestotliwosc (czy aby rowno te 100mhz) i mozesz sobie nawet na kartce narysowac ten sinus ;)

Reply to
BartekK

BartekK napisał(a):

Precyzja przewyższy najdroższe oscyloskopy znajdujące się na rynku :)

Reply to
Maksymilian Dutka

ok, to juz powiem co chce mierzyć :) Zrobiłem sobie gen. w.cz. o f= 110 Mhz i chce zobaczyć czy dołączony do generatora wzmacniacz nie zmienia kształtu przebiegu po zwmocnieniu . Oraz o ile wzmacnia napięcie każda sekcja z tranzystorem we wzmacniaczu. Chce również zobaczyć czy z generetora wychodzi czysty sinus .

Reply to
Piotr Chmiel

Piotr Chmiel napisal:

No to nie masz szans :( Odksztalcenie przebiegu <=> dodanie harmonicznych - a harmoniczne to wielkorotnosci czetotliwosci podstawowej - dla 110MHz sygnalu beda to

220MHz 330MHz itd. Zeby zobaczyc znieksztalcenie w sygnale 100MHz musisz miec conajmniej 300MHz pasma (a i tak niewiele zobaczysz). Z drugiej strony - przy pomocy mieszacza i przestrajanego generatora mozesz zrobic z tego oscyloskopu analizator widma :) - a ten dostarczy ci wszystkich informacji ktorych potrzebujesz - niestety prostete toto nie bedzie... GRG
Reply to
Gregor