Płonące ATmega328p

Witam,

od 12 lat realizuję różne projekty oparte na mikrokontrolerach Atmela. Używałem ATmega8, ATmega16, ATmega32, ATmega8515, ATmega128. Pół roku temu postanowiłem przesiąść się na nieco nowsze ATmega328P. No i od tamtego czasu spaliłem (albo nie?) 6 takich układów. Nie robię nic specyficznego, nadzwyczajnego przy pracy z tymi układami. Efekt jest taki że najczęściej w pewnym momencie programator przestaje widzieć układ, nie jest to spowodowane błędnym ustawieniem fusebit-ów (sprawdzałem). Ostatnio miałem przypadek kiedy programator widzi układ, można go zaprogramować ale nie działa żaden port, zarówno jako wejście i jako wyjście. Macie jakieś sugestie? czegoś chyba nie wiem jeszcze o tych układach.

Pozdrawiam.

Reply to
Janko

W dniu 2019-03-13 o 13:52, Janko pisze:

W 2010 przesiedliśmy się z Atmega na AtXmega. Nie moja decyzja, ale ją sobie chwalę. Na przykład programowanie - w Xmega wystarczy 3 piny. W płytce robię 3 dziurki (jak 3 piny z 2 rzędowego złącza rastru 1,27mm) celowo trochę rozsunięte aby 3 kołki z listwy się klinowały.

Pamiętam, że w którymś mega można było fusami zablokować programowanie szeregowe, ale piszesz, że fuse na pewno dobrze... Na początku z Xmaga zdarzały nam się takie problemy, że mimo prawidłowo ustawionych fuse programator nie widział procesora. Się okazało, że próg brown-outu był faktycznie inny niż w pdf. Potem wstawili Erratę, a następnie poprawili i teraz już chyba nie dostanie się tych z tym błędem. Nie wiem, czy takie problemy mogą wystąpić z ATmega, bo je zasilaliśmy z 5V. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu środa, 13 marca 2019 07:52:57 UTC-5 użytkownik Janko napisał:

Napisz co i jak programujesz. Czy to arduino czy programujesz od zera. Czy wymieniales jakikolwiek komponent programatora ostatnio? usb/serial? zasilacz? Zmieniles wykladzine na stole? Lutownice?

itp...

Bo nie koniecznie wina jest programatora, moze uklad jest uszkadzany wczesniej a tylko przy programowaniu sie awaria objawia...

A moze po prostu felerna seria? Sprobuj poprogramowac pare razy te starsze i zobacz czy tez padaja...

Reply to
sczygiel

Jak wygląda sprawa z zerowaniem/uziemieniem peceta którego używasz do programowania płytki i zerowaniem zasilacza płytki?

Jak sumiennie podchodzisz do zabezpieczeń ESD? Wełniane swetry? Jedwabne majtki? I tym podobne sprawy :-)))

Reply to
Pszemol