Otwarty dren i pull-up do 5V przy VCC=3,3V

Wedle dokumentacji KS0108 potrzebuje przynajmniej 2V, żeby sygnał został rozpoznany jako jedynka, więc w tym wypadku spokojnie mieścimy się w granicach, jeszcze z pewnym zapasem. Tym bardziej nie rozumiem dlaczego zastosowano pull-upy do 5V.

No właśnie chodzi o to, że nigdzie w dokumentacji AT91SAM9260 nie znalazłem informacji o jakichkolwiek pinach 5V tolerant. Obawiam się, że układ był zaprojektowany do pracy z sygnałami 3,3V, a przy nieprzewodzącym tranzystorze wyjściowym (albo po resecie, gdy porty nie są skonfigurowane) podajemy na piny 5V. Nie wiem jak to wpłynie na działanie układu w dłuższej perspektywie.

Nie wiem czy jednak nie byłoby dobrym pomysłem zrezygnowanie z pracy w trybie otwartego drenu, usunięcie zewnętrznych rezystorów i przełączenie portów na standardowy tryb push-pull w logice 3,3V. KS0108 powinien zadziałać bez problemu, a w razie czego można dać jakiś bufor z rodziny

74HCT.
Reply to
Atlantis

W dniu 21.01.2024 o 18:03, Atlantis pisze:

Ile czasu stosujesz takie rozwiązanie? Czy Ty naprawdę szukasz sobie problemu? Jak działa to olej. Jak chcesz mieć czyste sumienie i masz nowy projekt to zrezygnuj z OC i zrób po "bożemu" skoro Twój wyświetlacz łyka już od 2V 1 logiczną.

Reply to
Rutkowski, Jacek

Ja bym nie podciągał do 5V skoro nie są 5V tolerant. Tak dla zasady dobrej praktyki mając na uwadze absolute maximum ratings. W stanie "0" nie ma problemu dopóki sink current nie przekracza dopuszczalnego. Największy stres układ ma w stanie reset gdy układ ma jeszcze nie skonfigurowany pin. Możesz pobadać układ: podłącz woltomierz do Vdd 3.3V i zobacz jak zmienia się to napięcie gdy podłączasz zewnętrzny pull-up do pina w stanie "1".

Reply to
Marek

Wyjątkowa konieczność dużej szybkości transmisji pod granice akceptowalności KS*? Ten pin to DATA?

Reply to
Marek

A tak z ciekawości co to robi w tej stacji bazowej?

Reply to
Marek

W dniu 22.01.2024 o 05:43, Marek pisze:

Centralka alarmowa obsługująca alarm z 14 wejściami alarmowymi z PIRami, kontraktonami, czujnikami dymu, odczytem kart RFID do rozbrojenia, pomiarem napięcia 3f oraz pomiarem temperatury i napięcia baterii głównych stacji komunikująca się z radioliną 2Mb na wypadek padu urządzeń stacji. dzięki tej centralce nikt nie jedzie do stacji póki akumulatory mają dobre napięcie a jest zanik zasilania.

Dopiero jak maja paść akumulatory i odwrotnie gdy sieć jest a akumulatory padają nie czekają z serwisem.

Sprzęt Nortela GSM nie wspierał w okolicach 97-00 lat pomiaru napięć i temperatury na stacji bazowej więc jak zaczęto stawiać stacje bazowe i trzeba było coś zrobić na miarę.

Właśnie sprawdziłem że pierwsze ok 900szt było na AT89C52 później były ATMegi w terminalu więc od około 99-2001 roku jest ATMega16 zasilana 3,3V stosowana w terminalu z HD44780.

Reply to
Rutkowski, Jacek

To na podstawie jakich kryteriów soft Nortela określał stan akumulatorów? Jestem bardzo zdziwiony, że sprzęt stacji bazowej (ok 2-3mln dane z cennika Plusa końcówki lat 90) nie wspierał tak podstawowych parametrów.

Reply to
Marek

W dniu 22.01.2024 o 10:54, Marek pisze:

Nie jestem ekspertem ale założenie Nortela było chyba że zasilanie jest gwarantowane (wkładki telekomunikacyjne + bateria akumulatorów) :) Wiem że nie było takiej funkcjonalności. Z tego powodu powstała ta centralka w ekspresowy tempie bo zdarzało się że stacja zdechła i nie było wiadomo dlaczego :) Czy ukradli fidery ze stacji lub akumulatory czy tylko padło zasilanie..

Reply to
Rutkowski, Jacek

Parę dni. Jak wspominałem, to "nostalgiczny" projekt złożony w oparciu o opis w EP sprzed kilkunastu lat. Po prostu chciałem to sobie złożyć, gdy byłem na studiach, ale wtedy mi się nie udało. Teraz podczas uruchamiania urządzenia zauważyłem pewne rozwiązania konstrukcyjne, które wzbudziły moje wątpliwości. Stąd pytanie.

To, że działa teraz nie znaczy, że będzie działało jutro, za tydzień, miesiąc albo po roku ekspozycji pinów na zbyt wysokie napięcie. Chciałem to urządzenie jednak włożyć do obudowy i przynajmniej okazjonalnie go używać. ;)

Właśnie zastanawiam się czy tego nie zrobić. Tak naprawdę to będzie niewielka modyfikacja - wystarczy usunąć pull-upy do 5V i przełączyć piny w tryb push-pull. Tylko to będzie wymagało postawienia środowiska, które pozwoli mi na skompilowanie tego kilkunastoletniego kodu. :) Można by też podciągnąć piny do 3,3V, ale chcę uniknąć cięcia ścieżek i prowadzenia nowych połączeń kynarem.

Reply to
Atlantis

W dniu 23.01.2024 o 16:14, Atlantis pisze:

Masz tam miejsce na SOT23/25? Daj może zewnętrzne diody zabezpieczające i podepnij je pod diodę Zenera 3V Wtedy ominiesz problem upływu przez wewnętrzne diody oraz wzrostu napięcia 3,3V procka bez kompilowania kodu.

Osobiście używałem tylko 74lx1g32 itp. klasycznych układów

5V Tolerant jako wejścia dla 5V ale one są do tego dedykowane... Wyjść używam 3,3V do sterowania logiką 5V i nigdy nie spotkałem się z problemem ze sterowaniem. Większość wyświetlaczy itp układów umożliwia współpracę z TTL dla zachowania kompatybilności wstecz...
Reply to
Rutkowski, Jacek

Podłączyłem oscyloskop (Siglent SDS-1104X) i sprawdziłem interfejs wyświetlacza. Wygląda na to, że impulsy w stanie wysokim mają około

3,7V. Czyżby jednak na pinach były już jakieś wewnętrzne diody? W takim wypadku wprowadzanie poprawek nadal będzie wskazane, czy przy takich poziomach napięć mogę sobie darować?

Preferuję rozwiązanie z rekompilacja i usunięciem pull-upów, bo wydaje mi się ono "czystsze". Płytka będzie lepiej wyglądała po usunięciu kilku elementów, niż po dodawaniu nowych "na pająka". ;)

Reply to
Atlantis

Wysoce prawdopodobne, że są, własnie do zabezpieczenia.

J.F

W każdym razie udało mi się gdzieś wygrzebać starą instalkę WinARM. Zainstalowany na wirtualce z Windowsem XP bez problemu skompilował kod. Współczesny kompilator arm-none-eabi pod Linuksem pewnie też dałby radę, ale trzeba by najpierw naprawić parę błedów i warningów. Usunąłem pull-upy, zmieniłem jedną linijkę w konfiguracji i wgrałem nową wersję firmware'u. Tak dla świętego spokoju - teraz napięcia będą się mieścić w wymaganym zakresie, a wyświetlacz nadal działa poprawnie.

Reply to
Atlantis