Optoizolowany detektor przejscia przez zero

33k grzalby sie mocno. W tym ukladzie prad ogranicza kondensator.

opornik 330 sluzy do ograniczenia pradu w pierwszym momencie, gdy kondensator jest nienaladowany a przypadkiem trafimy w duze napiecie w sieci.

rezystor 1M rozladowuje kondensator po odlaczeniu od zasilania - ot tak dla bezpieczenstwa.

Pod tym wzgledem uklad jest prawidlowy. Ale ... to ma byc dektor przejsc przez zero. A ten kondensator faze przesuwa !!!!

Nawet oscylogramy tam dali, szkoda ze nie pokazali piebiegu napiecia sieci w drugim kanale :-)

Rafal Baranowski

[...]

Ale chyba przesuwa o stały kąt (stałe opóźnienie na wyjściu transoptora) tak że nie stanowi to problemu - i tak za transoptorem jest jakiś uC, który sobie programowo z tym poradzi.

Reply to
Adam Dybkowski

A no właśnie, jak dokładnie można _okreslić przejście przez zero_? Ostatnio coś testowałem i odkryłem, że oscylek wyzwalany sieciš też lekko pływa....na szczescie lekko ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

No wiesz - nie wiem jakie tam sa szumy, ale w zasadzie czemu nie wykrywac spadku ponizej 10mV ? :-)

No i dobrze robisz, zachodza jednak dwa problemy: a) na ile przesuwa faze maly trafor.

b) co zrobic jak mamy fajny zasilacz impulsowy :-(

90 st - duze utrudnienie ..

Ty to masz chody :-D Nawet zmarli Ci pomagają. ;-) Tak jak pisze Marek, generator 50Hz synhronizowany siecią. W praktyce - ATmega128 z trzema timer'ami każdy wyzwalany "byle_jakim" przejściem przez zero. Dalej mierzą sobie 10ms i sprawdzają czy nie nastąpiło przejście przez zero. Na podstawie aktualnego poziomu fazy wyliczonego z przerwania timer'a (dla danej fazy) oraz faktycznego które jest detektowane z przerwania INT (0,1,2) da się wyciągnąć średnią i wyzwalać na zboczu opadającym (o ile o to chodzi). Dodatkowe zabezpieczenie - to kontrola dla której połówki jest aktualnie analizowany przebieg. je śli się zmieści w aktualnej, to OK, jeśli nie to - odpuszcza sobie wyzwalanie na _tej_ połówce i liczy od początku dla przeciwnej połówki. Fazy.

Problem polega na tym, że na linii zasilającej mogą występować różne zakłócenia. Mogą opóźnić dla napięcia przejście przez zero nawet o milisekundę. Albo więcej.

My, zaświatach, zanim coś zrobimy, najpierw sprawdzamy, czy możemy to zrobić ;-).

W sumie. W praktyce odpuszczenie sobie jednej połówki fazy nikt nie zauważy. a błąd z niej wyciągniety podzieliony przez 2 powinien pozwolić na wyzwolenie w drugiej połówce. Jeśli wtedy moment wyzwolenia wypada na kolejnejną połówkę, to i tak po trzech poółokresach masz synchrozację napięcia na danej linni.

Konieczności. Procek. Oczywiście ATmega128. Bo : ma 4 timery i osiem przerwań zewnętrznych. Przerwania zewnętrzne reagują zarówno na poziom jak i na zbocze. A jeśli zbocze, to rozróżniają czy narastające, czy opadające. A jeśli poziom, to rozróżniają, czy niski, czy wysoki. Pieniądze lub czas. Tu już wybór pozostawiasz klientowi :-D. Gromnica. Za moją duszę ;-).

pzdr Artur

Reply to
ziel

No właśnie, sieć przecież pływa nieustannie.... Zrobiłem układ z histerezą ~2.5V i otrzymuję z niego szpilkę powiedzmy <30us z dryftem na poziomie niecałych 10us. Początkowo sądziłem ze to pływanie podstawy wyzwalanej w trybie LINE, ale okazuje się ze chyba nie - zresztą jak to sprawdzić - sinus ma strasznie małe _nachylenie_ w takich jednostkach ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ale to będzie średnia z jakiegoś okresu, mało przydatne w przypadku o jakim myślałem, no i układ rozbudowany :-(

__ PZd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ja?

Ke? (dalej ciach, ale przeczytane uwaznie).

Ale jak wykrywasz to zbocze, ha? ;-)

Właśnie tego sie obawiam, masz informacje o przeszłej części przebiegu, a potrzebujesz o biezącej...to pewien kłopot jest :-(

Ktoś inny właśnie sprawdza - mam nadzieje ;-)

Ależ Arturze..ja myślałem o Twoim projekcie, mój udział w przedsięwzięciu zakończony - tak sądze. Czekam teraz tylko na wynik i tyle ;-) (widze ze nie przekazano Ci rozwiazania - moze dobrze, bo testy chyba nieskonczone - po co sie sugerowac).

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Hm, a plywa ? Generalnie to tam tysiace rozpedzonych ton stabilizuja czestotliwosc. Tzn plywac moze, ale bardzo powoli.

Eee - chyba wcale nie takie male - 630V w 10ms, a w zerze nawet szybciej - jakies 10V/ms .. no, 10mV/us to faktycznie wolno :-)

On Behalf Of J.F.

Pływa na końcówkach. Tzn. na trafie NS jest tg 0,02, ale dwa kilometry dalej ... no właśnie co jest? ;-) Byle stycznik wydłuży zbocze opadające o jedną milisekundę i wyzwolenie triaka przypada przypada nie na końcówkę, ale na początek sinusa. I dupa. Zamiast romantycznego wieczora w Wenecji, mamy rozpoczęcie IIWŚ. ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

On Behalf Of Ireneusz Niemczyk

Wejście z każdej fazy podpięte pod INTx i TIMERx. INTx robi za detekcję zbocza, a TIMERx odpowiada za 10ms. jak widzisz ADUc wysiada. ;-)

Potrzeba informacji o _przyszłej_ części przebiegu. Stąd badanie czy układ znajduje się jeszcze w _bieżącej_ fazie. Zbyt późne wyzwolenie nie stanowi problemu - nawet przez kilka okresów, Ale puszczenie sygnału na "pełny gwizdek" nawet przez pół okres, to każdy zauważy. A jak praktyka pokazuje to na jednym półokresie się nie skończy.

Fizycznie, układ OK. Przemysłowo trzeba tylko filtrację na wejściu dać. Problem tylko w programie, bo mnie dalej wychodzi zaledwie 130 rozkazów na pełny cykl. Znaczy się 4 rozkazy na jeden element, a to nawet w pętli jest trochę mało jak na przeczesanie tablicy 50 elementów.

Twoją działkę zostawiłem w spokoju. Teoretycznie działa, w praniu okaże się jak pływa przy zakłóceniach. Końcówka jako szpilki też zostaje. Analizuję teraz te synchronizację 3 faz z pływającym zerem. A właściwie z trzema pływającymi zerami. :-(

Dam radę. Ale i tak dalej się zastanawiam czy wybrać mega128, czy mega8 x 3.

pzdr Artur

Reply to
ziel

:-) 100pkt. Pływa, pływa....oczywiscie nie czestotliwosc. Co się stanie jak przewód zerowy lekko podjedzie w stronę którejś z faz? Punkt zerowy szlak trafia :-(

Wolno..., na oscylku prawie nic nie widac ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Hmm...gdyby uklad reagowal w miare szybko...kto wie :-) Jakies doswiadczenia z PLL?

Ja zbudowalem tylko raz w zyciu petle.Działała...tak sobie. To było ze 20 lat temu, niewiele pamitam, ale z tego co wiem, jest tam wzmacniacz bledu fazy...znaczy faza plywa....pytanie ile? ;-)

Milego dnia Marku. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk