Optoizolowac czy tez moze niekoniecznie - przemyslenia pozadane.

Witam Również zaglądałem ostatnio do różnego rodzaju sterowników i potwierdzam, że wszystkie miały optoizolację I/O Ponadto wydaje mi się ,że wejścia i wyjści analogowe w więksośći też są izolowane. Chodzi mianowicie o szynę komunikacyjną pomiędzy sterownikiem a modułem analogowym no oczywiście zewnętrzne zasilanie do tego.

Pozdrawiam UdioS

Reply to
Udios

Dnia wto 15. czerwca 2004 17:24 Udios napisał(a):

No, pacz pan, a myśmy z Irkiem zajrzeli dziś do dokumentacji Alphy Mitsubishi (to takie LOGO!) i z przerażeniem odkryli, że ani wejścia, ani wyjścia nie są izolowane ;-)

Pozdrawiam

Reply to
Marcin Stanisz

OK, czas na podsumowanie. Wyszlo na to, ze jednak izolowac - to juz postaniowione :-) THX wszystkim za dyskusje.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

On Behalf Of Ireneusz Niemczyk

Hi, hi. Załapałem się na zakończenie. ;-)

To ja jeszcze tylko z własnego podwórka, dlaczego opto-izolować.

  1. Można sterować od strony wejścia opto z całkowitą izolacja galwaniczną.
  2. Można sterować wyjściami poprzez opto z całkowitą separacją galwaniczną. Co to daje w praktyce?
  3. Nie mieszają się masy sygnałów.
  4. Odseparowanie od PE - ale wskazany osobny ekran elektroniki. PE potrafi być paskudne, choć prąd znikomy to z falowników (inwerterów) potrafi zbierać masę śmieci.
  5. Można "sprzęgnąć" dwa urządzenia o różnych potencjałach.
  6. Uszkodzenie wejścia pociąga za sobą wymianę opto+kilka RC, (oczywiście kasuje się, jak za wymianę procka w BGA ;-))
  7. No i jeszcze tysiące powodów ...

_Mój_ standard przemysłowy:

-osobne trafo do zasilania elektroniki

-osobne trafo do zasilania układów wykonawczych.

- wejścia zasilane przez zasilacz maszyny, lub przez transformatorową przetwornicę zasilaną z trafa do elektroniki.

A i tak czasami, wiele czasu tracę na walkę z zakłóceniami.

pzdr Artur PS Przewody od procka mogą czasami sięgać daleko. Nawet jeśli sam tego nie zrobiłeś, to _ktoś_*) może je przedłużyć. A _ktoś_*) może podłączyć dowolne napięcie, bo źle odczytał schemat.

*) KTOŚ - dowola osoba, lub Ty sam, pół roku później :-)
Reply to
ziel
Reply to
Marek Dzwonnik

Jak ktos - yuuupppiii!, mamy service ;-)))

Tak na serio - to zaden argument. Jesli ktos nierozwaznie postepuje, musi sie liczyc z konsekwencjami. Przypomina mi sie serwis czeski, ktory zdemontowal 2 bloki z maszyny - bo niepotrzebne, a pozniej zastanawial sie dlaczego maszyna szaleje. Miedzy innymi dzieki takim _zagraniom_ lubie swoja robote :-)

Milej niedzieli Marku. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Nic nie szkodzi, pieniadze wydane na rozmowy wlasnie na ten tamet wystarczyly by nam na pokrycie kosztow imprezy ;-)

I tak i nie, czasami izolowane sa osobno, czasami maja wspolny jeden _koniec_. Czasami nie sa wcale izolowane...roznie bywa, a skoro tak - to znaczy ze nie zawsze trzeba isc w kierunku izolowania wszystkiego.

Ilez tych mas masz? Rozumiem odseparowanie jakiejsc czesci analogowej/precyzyjnej (ot chocby czujniki tensometryczne, termopary), ale cala reszta - spokojnie moze i powinna byc tozsama - MSZ oczywiscie.

Falowniki faktycznie potrafia przysiac. Maja tez inna przypadlosc. Stosowane filtry po module mocy znakomicie potrafia _trzepnac_, jesli elektryk zapomni podlaczyc zero. ;-)

Moim zdaniem niebezpieczna zabawa - lepiej zadbac o to, aby sprzeg byl optoizolowany, niz liczyc na izolacje w sterownikach.

:-)

Ja stosowalem do tej pory jedno trafo do elektroniki i ukladow wejsc/wyjsc, czasami zasilalem z tego rowniez drobne uklady wykonawcze. Opto jak na razie zawsze bylo.

Owszem, ale jesli sa odpowiednio zabezpieczne - niech sobie siegaja. Tym bardziej ze to nie linia procka jest dostepna, tylko wejscie sterownika. Wierze, ze mozna zrobic odporny uklad bez optoizolacji, jednak rozmyslajac nad tym doszedlem do wniosku - ze po prostu nie warto. Za malo korzysci, za duzo strat :-)

Milej niedzieli Arturze.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

On Behalf Of Marek Dzwonnik

Dopiero w sierpniu, jak wypiję morze herbatki góralskiej u Irka. ;-)

A w temacie. Użycie optoizolatorów nie zwalnia z obowiązku sprawdzenia odległości pomiędzy ścieżkami ;-).

pzdr Artur

Reply to
ziel

O imprezie na prv. :-)

Nikt nie broni pewnych zewnętrznych elementów podłaczyć do masy procka.

Niestety, raczej trzeba. Niezależnie, czy się robi własną maszynę, czy przerabia starą.

  1. KTOŚ może za pół roku dołożyć jakiś np. falownik.
  2. W pobliżu lokalizacji maszyny może się znajdować "zakłócacz".
  3. Zawsze może zrobić się jakieś zwarcie na przewodach. przetarta izolacja, słabo dokręcony na złaczce, bezmyślność, ...

Mas jest tyle ile jest czujników, procków, itd. Każdy tor analogowy ma swoją masę, procek ma swoją masę, LEDy też mają swoją masę. Pisząc masę mam na mysli też i ich zasilanie.

Dwie przerwy to więcej niż jedna przerwa. ;-)

Bo nie musiałeś mierzyć termoparą i sterować grzałką przez PWM. ;-)

Kiedyś się odezwę ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel