Ograniczenie obrotów śilnika elektryczneg

W zeszłym roku pytałem o to samo, ale nie udało mi się rozwiązać problemu. W tym roku też pytam, bo to problem u mnie sezonowy.

Mam silnik komutatorowy prądu zmiennego 1200W/230V w odkurzaczu i chcę zmniejszyć jego moc - najlepiej gdyby to była płynna regulacja. Chciałem kupić układ regulacji obrotów od dowolnego odkurzacza w jakiś serwisach AGD, ale nigdzie nie chcieli (?!) mi sprzedać. Po dzwonie jeszcze do innych serwisów w poniedziałek, ale chyba będę musiał to zbudować samemu.

Na allegro ludzie sprzedają za grosze uszkodzone odkurzacze, ale nigdy nie wiadomo czy to padł silnik, czy (co IMO bardziej prawdopodobne) właśnie ten układ regulacji.

Czy ktoś dysponuje schematem takiego układu? Po prostu sam bym sobie zbudował.

Od tego zależy moje życie. ;) Mam w sezonie bardzo silne uczulenie i muszę sie wspomagać odkurzaczem w którym mam filtr wodny. Problem jest tylko z głośnością tego odkurzacza

- huk jest taki że nie mogę się nad niczym skupić. Mogę nieco zmodyfikować sam układ filtra tak żeby działał skutecznie już przy mniejszym przepływie powietrza, pozostaje tylko problem ograniczenia mocy silnika.

Reply to
Tomasz Pyra

Ja kiedys zrobilem taki układ. ... ba ... nawet lezy gdzies jeszcze w domu, były tam 4 diody, tyrystor, dioda zenera, kilka rezystorów, tranzystory npn i pnp. Schematu nie pamietam ... układ miał problem z indukcyjnością odbiornika, co przejawiało się nieliniowością regulacji, ale generalnie działał.

Reply to
KrzysiekPP

Dnia Sat, 24 Jun 2006 10:34:47 +0200, Tomasz Pyra tak nawijal:

To moze po prostu kup zwykly sciemniacz do oswietlenia i podmien tyrystor/triak/cokolwiek na wytrzymalszy, daj wiekszy kawalek blaszki, co by chlodzilo i wio.

Reply to
Franciszek Sosnowski

Naprawialem kiedys Malakser firmy Zelmer, nawalila tam wlasnie plynna regulacja obrotow, a dokladniej trak pozbawiony chlodzenia dostal przebicia. Schematu nie mam, ale moze poszukaj w sprzecie kuchennym? :) Uklad skladal sie z doslownie kilku elementow, potencjometru i triaka. Posiadal takze czujnik obrotow na osi, cos jakby sprzezenie.

Reply to
Monter

Franciszek Sosnowski napisał(a):

I to będzie jedyna potrzebna zmiana? Nie zmienią się potrzebne parametry pozostałych elementów?

No i czy układ przewidziany do ściemniania żarówek da sobie radę z obciążeniem indukcyjnym?

Reply to
Tomasz Pyra

Mozesz sprobowac dac rownolegle do silnika kondensator ... jakis nieduzy ceramiczny.

Reply to
KrzysiekPP

Do tego wystarczy zwykly triakowy/tyrystorowy "sciemniacz". Nawet chyba szkoda robic, bo mozna tanio kupic.

nie mam schematu i specjalnie nic nie potrafię wymyślić, ale mam w domu odkurzacz Philips z regulacją obrotów silnika, więc szukaj w serwisach części do konkretnego modelu (może w serwisie Philipsa), mój odkurzacz to Philips HR 6326, moc 1150W (chodzi już bezawaryjnie z dziesięć lat) pozdrawiam s_13

Reply to
s_13

prosciej sie nei da chyba

tu masz porzadniejszy, z filtrem
dobierasz stosownie do mocy, typ nei ma wiekszego znaczenia uklad budowalem wielokrotnie, dziala

Reply to
Greg(G.Kasprowicz