Odbior sygnalu z greneratora przez Line-in w PC

Witajcie, "Bawie sie " uK AT90S2313. Zerznalem z ksiazki krotki generator prostokata. Zmieniajac preskaler uzyskalem rozne czestotliwosci. Nie mam w domu oscyloskopu, postanowilem podlaczyc wyjscie z portu do Line-IN karty dzwiekowej (zintegrowana na plycie). W Cool Edit 2000 odebralem sygnal i nagralem oto co wyszlo:

mi powiedziec dlaczego niska zestotliwosc to nie jest prostokat? Dlaczego sygnal wyglada tak zle dla wyzszej (5kHz) ktora przeciez i tak jest mala w stosunku do mozliwosci AVRa (taktuje go 8Mhz) Czy to normalne? Nie zastosowalem absolutnie zadnego ukladu dopasowujacego. Po prostu rozwalilem stare sluchawki z jednej strony jack do line-in z drugiej 2 kabelki do GND i portu PB1. Program wyglada tak: int main(void) { unsigned char licznik=3; DDRB=0x01; TCNT0=tau0; TCCR0=1; while(1) { while((inp(TIFR)&0x02)!=0x02); TCNT0=tau0; if(--licznik==0) { PORTB^=0X01; licznik=3; } TIFR=1<<TOV0; } } Prosze o wyrozumialosc jesli moj problem jest banalny. Bede wdzieczny za pomoc Mesayah

Reply to
Mes

Bardzo ładne.

Ależ jest. Tylko karta dźwiękowa nie jest w stanie przeniść tak niskiej częstotliwości - za małe pojemności sprzęgające.

Normalne skutki błędów metody pomiaru.

I to jest właśnie ten błąd.

Bo karta dzwiekowa sluzy do przetwarzania dzwieku, a ten nie zawiera istotnej ilosci energii dla prazka o czestotliwosci 2Hz. Wiec sie buduje uklady sprzegajace tak, by dobrze przenosily dzwiek, a ze Twoj sygnal nie spelnia specyfikacji, to uklady wejsciowe maja prawo falszowac wynik pomiaru.

A tu problem moze byc podobny -- w kartach dzwiekowych sa przetworniki sigma-delta, ktore sobie z sygnalem prostokatnym moga bardzo slabo radzic. Glos sie tak szybko nie zmienia. :-)

No to jeszcze mogles dostac odbicia na liniach doprowadzajacych sygnal.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Mam rozumiec panowie, ze sygnal w rzeczywistosci jest o wiele "ladniejszy" tylko spartanskie warunki odczytu (karta dzwiekowa, brak dopasowania) sprawiaja ze wygladaja tak a nie innaczej? Mesayah

Reply to
Mes

Tak.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

On Sun, 23 Jan 2005 22:03:23 +0100, "Mes"

Tak. Te 200Hz wygladaja pieknie. 2Hz nie powinny wygladac gorzej .. a to co widzis to jest klasyczny wplyw kondensatora szeregowego na wejsciu.

Ale te 5kHz to ciekawe .. w zasadzie nie ma powodu podejrzewac zeby byl tam gorszy sygnal niz przy poprzednich .. ale znow zaden klasyczny uklad nie wprowadzi takich zaklocen - stawiam ze tam faktycznie jakis sigma-delta wprowadzili. Tak mnie ciekawia te zygzaki na zboczach - ukladaja sie jakby w sinusoide ..

Grzebie ostatnio troche w kodekach audio -- innego przetwornika niz sigma-delta do tej pory nie spotkalem.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

A propos - czy mozemy prosic o "oscylogram" tych 200Hz, ale zrobiony z taka dokladnoscia jak ten 5kHz ? ciekawi mnie po jakim czasie sie ten pomiar ustabilizuje ..

Zrobilem dla 244Hz, jesli o to chodzilo:

widac te "flutkutacje" to efekt aproksymacji jaka robi CoolEdit, nie wiem czy da sie to gdzies zmienic nie znam tego programu na tyle. To sie chyba nazywa efektem Gibbsa czy cos w tych klimatach. Dla 5kHz jednak juz widac ze same probki pojawiaja sie w miejsach ktorych ich nie powinno byc. Pozdrawiam Mesayah

Reply to
Mes

W swoim poscie J.F. pado:

Zrobilem dla 244Hz, jesli o to chodzilo:

widac te "fluktuacje" to efekt aproksymacji jaka robi CoolEdit, nie wiem czy da sie to gdzies zmienic nie znam tego programu na tyle. To sie chyba nazywa efektem Gibbsa czy cos w tych klimatach. Dla 5kHz jednak juz widac ze same probki pojawiaja sie w miejsach ktorych ich nie powinno byc. Pozdrawiam Mesayah

Reply to
Mes

Nie jest to efekt Gibbsa tylko interpolacja sinx/x gdybys mial tu sinus zamiast prostokata to ladnie by aproksymowal nawet dla mniej niz 5 probke na sekunde (nawe 2,5 byloby ok)- dla przebiegow impulsowych zalecana interpolacja to interpolacja liniowa - kiedys toczyla sie dyskusja tutaj co jest lepsze w oscyloskopach cyfrowych - masz namacalny efekt co jest lepsze ale probki sa w dobrych miejscach z tego co widze A co do tych 5kHz to pewnie SD.

Reply to
PAndy

On Mon, 24 Jan 2005 01:10:58 +0100, "Mes"

Dokladnie o to.

Hm .. i to jest wlasnie ciekawe .. chyba sam sie pobawie ..