nowoczesnie podłączać gniazdka....

Użytkownik "Mateusz Bogusz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pl4dgd$a0o$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Jak sie mysli w kategorii 500 lat, to oszczedne :-)

Właśnie tak ma być i na tym polega patent by wyskakiwał. Po to wymyślono takie profile by nie urywać śrub zbyt dobrym dopasowaniem narzędzia.

Reply to
Marek

Kup wkrętaki o właściwym profilu, sprawdź i nie pisz bzdur.

Reply to
Uzytkownik

Przyklad zminnej dziedziny techniki. Aluminium i jego stopy sa malo odporne na pelzanie. Stopy troche odporniejsze od czystego Glinu ale tylko troche. Aluminiowa glowica i aluminiowy blok w silniku skrecone sa stalowymi srubami. Wedlug Twojej teorii o pelzaniu glowice powinno sie dociagac codziennie. A najczesciej fabryczne skrecenie wystarcza na zalozona przez fabryke zywotnosc liczona w latach uzytkowania silnika. Myk jest w sile z jaka sie dokreca sruby mocujace glowice do bloku. Ma byc taka jak konstruktor policzyl. Jak ktos dokreci na oko czyli prawie zawsze za mocno to bardzo szybko bedzie wymienial uszczelke pod glowica. Ale jak uzyje sily z jaka fabryka kaze skrecac to bedzie jezdzil i jezdzil az mu sie samochod znudzi. Tak samo ze skrecaniem zlaczek do przewodow. Jak uzyc za duzej albo za malej sily to bedzie zle. Ale jak uzyc wlasciwej to polaczenie bedzie wieczne. Byl poruszany temat wlasciwej koncowki wkretaka. To ze wkrety sa smiesznie naciete nie oznacza ze mozna je dokrecac albo wkretakiem plaski albo krzyzakowym. Oznacza ze trzeba uzyc dedykowanej koncowki i do niej powinno sie uzywac wkretaka dynamometrycznego. Oczywiscie nikt nie dokreca z wlasciwym momentem bo wkretak dynamometryczny kosztuje tyle co skrzynka najtanszych.

Reply to
Zenek Kapelinder

Świetnie, ale dyskusja jest na razie o miedzi.

Reply to
Marek

Proponuję byś chciał się zapoznał z historią patentu, po świat przestał używac wkrętów z przedziałkiem a nie powtarzac poprawiaczy rzeczywistości, załóż jeszcze sobie berszkę na ten wkrętak.

Reply to
Marek

O miedzi tez bylo tylko nie moja wina ze jak w gimnazjum uczyli czytac ze zrozumieniem to na wagarach byles.

Reply to
Zenek Kapelinder

Bredzisz.

Reply to
Uzytkownik

Cytat: "Krawędzie wkrętaka i wgłębienie krzyżowe posiadają ścianki lekko zbieżne, przez co ściśle do siebie przylegają. Jednocześnie kształt narzędzia oraz zbieżność ścianek mają na celu spowodowanie efektu cam-out, czyli wyślizgiwania się głowicy narzędzia po przekroczeniu pewnego momentu obrotowego [...] "

A teraz odszczekaj matołku.

Reply to
Marek

Naczytasz się pierdół w ogóle nie rozumiejąc co jest tam napisane i o co w tym wszystkim chodzi. Cam-out był potrzebny w przypadku montażu maszynowego oraz elektronarzędziami ręcznymi oraz wkrętakami pneumatycznymi, które wtedy jeszcze nie posiadały sprzęgieł ani hamulców. To było bardzo dawno temu.

Taką charakterystyczną grupą wkrętów były i są jeszcze wkręty do gips-kartonu. Wkręty te muszą być wkręcane bardzo precyzyjnie elektronarzędziami. Nie za płytko, nie za głęboko.

Ale my tu nie piszemy o wkrętach do gips-kartonu, ale o wkrętach do aparatury elektrycznej, oparte o standard Pozidriv, które już nie posiadają efektu cam-out i jest on wręcz niepożądany. Tyle, że w elektryce stosuje się zmodyfikowany standard Pozidriv w postaci profilu płasko-krzyżowego

Zasadniczo powinno się używać wkrętaków dynamometrycznych i dokręcać śruby z odpowiednim momentem obrotowym.

Ale uwierz mi, że nie ma takiej potrzeby. Wystarczy, że wkrętak nie będzie miał efektu cam-out i dokładnie wyczujesz w którym momencie jest śruba dobrze dokręcona i kiedy już nie należy się dalej siłować. Co prawda często się szarpiemy z Zenkiem/Kogutkiem, ale w tym przypadku miał on rację pisząc o umacnianiu miedzi. Chodzi o to, że miedź pod naciskiem staje się twardsza. Jest to bardzo dobrze wyczuwalne zjawisko podczas dokręcania ręcznego zacisków elektrycznych. Kręcisz i śruba idzie lekko. Masz wrażenie jak byś dokręcał plastelinę, a po chwili opór zaczyna gwałtownie rosnąć i to jest właśnie ten moment, kiedy nie można dalej dokręcać i należy zakończyć dokręcanie.

Cam-out był niewypałem, który był dobry 80 lat temu, bo wtedy maszyny nie miały sprzęgieł. Wtedy wymyślono ten standard, aby można było śruby dokręcać maszynowo na liniach produkcyjnych, a jeszcze wtedy nikt nie wymyślił sprzęgieł i hamulców w maszynach. Obecnie roboty przemysłowe czy obrabiarki CNC mierzą bardzo dokładnie siły i momenty obrotowe. Cam-out w tym przypadku tylko przeszkadza.

W przypadku wkrętaków ręcznych cam-out sprawia, że ludzie przekręcają gwinty, ponieważ nie są w stanie wyczuć momentu dokręcenia śruby. Wkrętak się uślizguje, a kręcący ma wrażenie, że śruba jeszcze nie jest należycie dokręcona i zaczyna się siłowanie ze śrubą. Mocniej dociskają wkrętak do śruby, starając się jeszcze mocniej dokręcić. Po to właśnie wymyślono w elektryce profil płasko-krzyżowy, aby on się nie uślizgiwał i żeby można było wyczuć moment dokręcenia.

Tak więc cam-out obecnie jest zmorą z którą walczą firmy produkujące wkrętaki i bity, prześcigając się w metodach

Nieprawdą jest też co napisałeś, że "świat przestał używac wkrętów z przedziałkiem". Jest to kompletna bzdura, a najprostszym dowodem są elektryczne listwy zaciskowe

w których nadal są stosowane śrubki z prostym nacięciem.

Śruby z łbem krzyżowym ułatwiają centrowanie i usprawniają automatyczny montaż. Jednak zauważ, że prawie każda śrubka w elektryce to śrubka płasko-krzyżowa lub z prostym nacięciem. Trudno jest spotkać w elektryce śruby krzyżowe w standardzie Philips. Jeżeli już to Pozidriv, ale nadal podstawą jest płaskie nacięcie, czyli to czemu bezzasadnie zaprzeczasz.

Teraz idź do kąta się wypłakać, bo na słowo "przepraszam" za twoje chamstwo (matołku) nie mam co liczyć. Za twoją głupotę nie będę cię gnoił, bo każdy ma prawo czegoś nie wiedzieć, ale za tępy upór w swojej głupocie i chamstwo masz u mnie wielkiego minusa.

Reply to
Uzytkownik

Cytujesz opis starego standardu Philipsa. Problem polega na tym, że już od wielu lat wkrętaki opisywane PH są wykonywane według standardu JIS, w którym nie ma efektu cam-out. Dla powiększenia zamieszania pozostawiono jednak opis PH, ale to już tylko nazwa.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 2018-08-17 o 21:47, Marek pisze:

Hm, "mają na celu". Jakoś tak mam, że śruby krzyżakowe nieodmiennie wywołują moją irytację tym, że inny "cel" wcale nie jest osiągany, gdzie ze zwykłymi, "szczelinowymi" nie mam takich problemów. Otóż dla mnie ważne jest, aby śrubę odkręcić, i już! Choć do tych z "kreską" z kolei dobrym narzędziem jest śrubokręt z "wąsami", taki, co to przytrzymuje śrubę (a raczej: siebie) w pozycji właściwej, zapobiegając wyślizgiwaniu się "w bok". No przyznam się bez bicia, że takowego narzędzia nie posiadam, co wynika z tego, że takowa potrzeba nie jest wcale wielka!

Zaś śrubsztaków krzyżakowych mam coś z kilogram, tzn samych bitów do elektrycznego wykręcacza. I wcale ten nadmiar nie pomaga! A już najgorzej z śrubkami w urządzeniach typu zegarka, gdzie ten krzyżak jest taki tyci. Gdyby to była szczelinka, to zbyt grube narzędzie można np. sklepać, bo taki np. szlifowanie - uszkadza twardą, wierzchnią warstwę.

No ale pewnie mi napiszesz, że się nie znam. No cóż, wykładów ze śrubologi nie miałem...

Reply to
JaNus

W dniu 2018-08-18 o 16:24, JaNus pisze:

Po naszemu śrubsztak to imadło. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 18.08.2018 o 16:24, JaNus pisze:

Kup sobie porządne narzędzia a nie będziesz mieć opisywanych problemów. Tak, tanio nie będzie, tanie mięso jedzą psy )-:

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Był, acha.

J.w.

Oo jednak jest z powrotem,.. ciekawe.

Jednak jest, ROTFL.

Przyznaję, że dowiedziałeś się teraz o camout i dorobiles do tego ideologię (typowe dla takich mądrali), przy tym DWA razy sobie przecząc. Jak zwykle.

Reply to
Marek

Dnia Sun, 12 Aug 2018 23:24:02 +0200, Marek napisał(a):

A propos

Niezle te Wago

W dniu sobota, 18 sierpnia 2018 19:25:47 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

wago i kostek wszelkiej masci.

Reply to
sczygiel

W dniu 2018-08-19 o 00:29, Marek pisze:

Zawsze był, jest i będzie jak będziesz używał nieodpowiedniego lub uszkodzonego narzędzia to "cam-out" powstaje jako efekt niepożądany. Nawet w przypadku wkrętaków płaskich.

Jeszcze za poprzednie swoje chamstwo nie przeprosiłeś.

Reply to
Uzytkownik

Dnia Sat, 18 Aug 2018 18:34:11 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Czyli wszystkie dobre... az za dobre.

Ciekawe jak w Wago to osiagneli, nie wyglada na to, aby tam byl taki przekroj miedzi.

A skrecenie tez dobrze dziala :-)

W dniu 2018-08-19 o 02:25, J.F. pisze:

WAGOdelux będą ceramiczne? :-)

Robert