nicd - (roz)ładowanie

Witam, W różnych opisach dotyczących eksploatacji akumulatorów nicd można wyczytać, że za pełne rozładowanie uznaje się napięcie 0.9-1.0V - ale w jakich warunkach ma być robiony taki pomiar? Ogniwo "na luzie" czy pod jakimś obciążeniem? Np. pakiet 7.2V na luzie ma 7.4V a obciążony 150mA dosyć szybko spada do 5.9V, ale po odłączeniu obciążenia momentalnie wraca na 7.4. Podobnie sprawa ma się z ładowaniem - ogniwo ładowane po wyłączeniu prądu ładującego przez pierwszych kilka sekund traci dosyć znacznie napięcie - w jaki sposób mierzyć wtedy napięcie np. dla -deltaV? Od razu po odłączeniu czy może zrobić opóźnienie np. 10s i wtedy robić pomiar?

Reply to
Tomek

Akurat -deltaV masz w czasie ladowania, czyli ciagle pod pradem.

dla -deltaV? Od razu po

Przy rozładowaniu też, "pod prądem"

Reply to
Desoft

Desoft pisze:

Ale pod jakim obciążeniem? W rożnych urządzeniach, o różnym poborze prądu ten sam akumulator będzie dawał różne napięcia. W jaki sposób określić moment całkowitego rozładowania, kiedy np. chcę zrobić cykl pełnego rozładowania dla usuwania efektu pamięciowego?

Reply to
Tomek

Jakiego efektu pamięciowego? W poście obok piszę coś na ten temat. Rozładowanie do ~1V i to wystarczy. Za dużo informacji też szkodzi. To jest 1V pod danym obciążeniem. Zawsze 1V a obciążenie dowolne (w zakresie dopuszczalnych obciążeń).

Reply to
Desoft

Tomek napisał(a):

Znikomym.

Reply to
A. Grodecki

Desoft pisze:

Czytałem. Bawię się właśnie pakietem 7.2V 700mAh, wiek ok. 5-7lat. Nie wiem w jakich warunkach był użytkowany. Pierwsze parę cykli (u mnie) działał całkiem poprawnie i zgodnie z przewidywaniami co do pojemności (zgrubnie licząc niewiele poniżej deklarowanej), ale teraz wydaje się, że trochę wcześniej następuje spadek napięcia - pomyślałem, że pamięciowy - ale skoro to mit... Spróbuję zdjąć mu charakterystykę i zobaczę jak to jest z tymi efektami pamięciowymi - tak dla własnego doświadczenia.

PS. Jak go dostałem to był w stanie 0.0V - prawdopodobnie nieużywany nie wiadomo ile. Początkowo miał zwarte jedno ogniwo (ładował się do 7.2 i wyżej nie chciał) - ale po trzecim cyklu samo "wstało". Chodzą słuchy o przepalaniu zwartych ogniw kondensatorem - ale czy w przypadku pakietu ogniw w szeregu to ma sens?

Reply to
Tomek

Wydaje mi sie ze po prostu masz walniete jedno ogniwko - ono sie pierwsze rozladowuje do zera (reszta go wrecz przeladowywuje na lewa strone).

Krzysiek Rudnik

Reply to
rudnik

Desoft