myjka ultradzwiekowa do trawienia

Cos mi sie kiedys obilo o oczy ze w myjce ultradzwiekowej mozna tez trawic plytki.

Czy dobrze mi sie kojarzy? Czy to ma sens?

Plytki mam raczej niewielkie - 10x10 cm. Troche mi sie dluzy czekanie na wytrawienie ich w chlorku i nie zawsze moge dopilnowac aby po wytrawieniu od razu je wyjac.

Czy taka myjka przyspieszy trawienie?

Reply to
sczygiel

Ma szansę działać o ile nie oderwie fotorezystu, tonera, czy czego tam używasz. FeCl3 zeżre stal nierdzewną.

Kiedyś przypadkiem zagotowałem roztwór FeCl3, płytkę wytrawiło w minutę z kawałkiem, długo? W 60°C trawi się kilka minut (35 µm), wspomagane gąbką.

Reply to
shg

hmmm czyli moze lepiej pomyslec o jakims podgrzewaniu roztworu trawiacego i jego mieszaniu? Pare minut to mam. Aktualnie plytki trawia mi sie po 2-3h wiec nie zawsze udaje mi sie je sprawnie obserwowac...

Reply to
sczygiel

Ja zrobiłem kiedyś z plexi i silikonu oraz wężyka akwarystycznego takie pudełko:

Używam pompki akwariowej do mieszania zawartości, nie używam chlorku bo brudzi, wolę nadsiarczan. Stosuję albo świeży roztwór w ciepłej wodzie, albo grzanie w kąpieli wodnej.[*]

Zdjęcie zrobione 14 minut po poprzednim:

Masz zimny roztwór.

[*] Napełniam zlew gorącą wodą z kranu, wstawiam pojemnik (jakiś po kilogramie żelek z lidla) z wytrawiaczem, rozstawiam akwarium, pompkę, mocuję płytkę. Wlewam wytrawiacz, który ma wtedy 45-50 stopni.
Reply to
Michoo

Chyba juz kiedys tu pokazywales bo zdjecia jakies znajome. Ale sugestia poklejenia sobie takiego pojemnika jest jak najbardziej ok. calosc wkladana do garnka z woda. I do tego jakas reczna gruszka zeby plyn mieszac. Dziekuje za sugestie.

Reply to
sczygiel

Na elektrodzie pod hasłem wytrawiarka pełno różnej maści tego typu sprzętów.

Garnek/gruszka ... niby można ale chyba lepiej tą najtańszą pompkę akwariową, napowietrzacz i grzałkę akwariową z termostatem kupić i nie musieć przy tym stać/pilnować.

Sklejać też nie trzeba - szklarz (o ile robi też akwaria) zrobi (choć go trzeba uświadomić, że te 60 stopni ma wytrzymać i niech sprawdzi czym klei).

pompka, zaworek zwrotny, rurka, napowietrzacz - na allegro 20zł z przesyłką pojemnik - 20-30zł u szklarza

30-60zł 200W grzałka z termostatem, zależy od wariantu, do 40 stopni C to nawet nie trzeba przerabiać termostatów

Są też tacy co robią mieszanie przez kołysanie kuwetą za pomocą małego silniczka.

Inni jadą, aż z sterowaniem mikroprocesorowym no ale to takie tam bajery.

Reply to
a...mx

W ogólności może i nie ale są takie co 40 stopni daje się ustawić bez grzebania.

Na allegro napotkałem też sprzedawców w aukcji zaznaczających możliwość modyfikacji (ta akurat co ją kojarzę miała opisaną modyfikację do 45 stopni C). Typowo sprowadza się to do wymiany paru rezystorów.

Reply to
a...mx

Mina sprzedawcy w sklepie z akwariami/rybkami po pytaniu o grzalkę z termostatem, który można nastawić na 40-50°C – bezcenna. :)

Reply to
Marcin Kulas

Tylko trzeba dodać że próbujesz odtworzyć biotop z fragmentu oceanu nad kraterem aktywnego podwonego wulkanu:

ć szczerze mówiąc nie sądzę aby nawet tam było aż tak ciepło.

Reply to
Pszemol

smd 0805 akurat.

Cóż, raz spojrzałem i zobaczyłem taką jedną.

Trzeba celować w te niezwykłe.

Bierzesz, odpalasz google czy allegro, wpisujesz "grzałka skalar" i się dziwujesz do wieczora...

Hint - regulacja temperatury musi być poza samą grzałką, na kabelku - wtedy będzie elektroniczny.

Reply to
a...mx