Mój dotyk zabija :-P (BS170)

Dzisiaj zabiłem dotknięciem w ciągu 20 minut 3 tranzystory BS170, świeżutkie prosto z pudełka. Jakie macie z nimi doświadczenia? czy one są tak wrażliwe na ład. elektrostatyczne??? powietrze jest wilgotne (w Opolu deszcz pada) więc nie jestem chyba jakoś bardzo naelektryzowany. A mimo to BS170 padają jak muchy...

pozdr Tomek

Reply to
Tomasz Ozon

Widziałem jak człowiek zbliża palec do kwarcu dekodera koloru w TV, i w tym momencie obraz się robi czarnobiały. A MOSów tam nie było. Metalowa obudowa kwarcu nie dotyka do żadnego gorącego punktu. A jednak dekoder padł.

Władysław

Reply to
Władysław Skoczylas

LOL, to mi przypomina jak ze 30 lat temu dostałem od szefa do zdjecia charakterystyk 3 MOS-y. Po drugim padzie wqrwił się i zabrał mi ostatni... :) Oj, były one wtedy na wagę złota. A byłem mądry i ostrożny. MOS-y wtykane w podstawki do gotowego układu pomiarowego, na łapkach zawiązane opaski z drutu, odwijanie zabezpieczeń po wetknięciu w podstawkę...A i tak w jakimś momencie okazywało się że to co mierzę już raczej MOS-a nie przypomina :) Ale wtedy MOS-y nie miewały zabezpieczeń. Dziś każdy ma jakieś zabezpieczenia na bramce, więc musisz być szczególnie naelektryzowany. Albo utalentowany :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Z tego co słyszałem, to takie małe tranzystory są cholernie czułe. Nigdy ich dużo nie używałem, więc nie wiem... ale gdzieś czytałem radę taką, żeby małych tranzystorków w obudowach TO-92 i podobnych nie dotykać palcami...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

No to może byś tak przywitał się z moją teściową :>))

R.K.

Reply to
Ryszard

Użytkownik "Tomasz Ozon" snipped-for-privacy@usun-to.wp.pl> napisał w wiadomości news:c6geme$5ds$ snipped-for-privacy@news.atman.pl...

Wychodzi na to, że bynajmniej nie są to ręce które leczą...

Andrzej Kamieniecki

Reply to
Andrzej Kamieniecki

Z dużym wysiłkiem Tomasz Ozon snipped-for-privacy@usun-to.wp.pl> wystukał(a):

Jak masz taka moc podam Ci kilka adresów, za każdego pacjenta daje dobrze zarobić.

Reply to
VSS

Użytkownik "Tomasz Ozon" snipped-for-privacy@usun-to.wp.pl> napisał w wiadomości news:c6geme$5ds$ snipped-for-privacy@news.atman.pl...

Materiał na film "Zemsta tranzystorów II. Resurection" ;)

Reply to
Sruba

To normalne, u mnie w firmie stosujemy BS170 w dużych ilościach (co mnie martwi - ale to już niezależne ode mnie) i jest normą, że po montażu lub naprawie urządzenia okazuje się że np. z 12 sztuk BS170 2 sztuki są przebite. Taki już ich urok, a przy montazu czasami nieopatrznie monter dotknie bramki no i po zawodach. Zawsze byłem za układami ULN2803, jednak BS170 wcale nie obciąża układów CMOS a taki ULN2803 to niestety trochę prądu ciągnie. Może ktoś zna taki cmosowy odpowiednik ULN-a?

________ pozdro GrP

Reply to
GrP

Użytkownik "GrP" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:c6iejl$52e$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

:)) Jak Wy to robicie? :)) BS170 stosuje w od prawie 10 lat i nie miałem takiego przypadku jak tu opisane. Tranzystory biorę do ręki, lutowane grzałką lub transformatorową (najczęściej), czasem spadnie na wykładzinę, żadnych specjalnych uziemień, opasek i wszystkie działają. Stosowane do prac serwisowych. Tak mi wpadło do głowy że może macie za suche powietrze i ładunki itd... Jakiś nawilżacz? Pozdrawiam Wojtek

Reply to
wowa

Użytkownik "Tomasz Ozon" snipped-for-privacy@usun-to.wp.pl> napisał w wiadomości news:c6geme$5ds$ snipped-for-privacy@news.atman.pl...

A skąd wiesz, że w pudełku były dobre? Może źle je transportowano, przechowywano?

Reply to
SP9LWH

nie masz prawa dotkanac nozek jak wisza w powietrzu. BS170 przed "macaniem" trzeba zewrzec drutem - wszystkie nozki gdyz jest niezwykle czuly i wrazliwy. zwore usunac dopiero po wlutowaniu w uklad. BF245 do 7 sa znacznie mniej wrazliwe. pozdrawiam tom