Mikrokontrolery o duzych mozliwosciach

Witam! Na poczatku chcialem zaznaczyc ze przed napisaniem tego posta sidzialem ok 8 godz przegladajac archiwum grupy ( to do tych co twierdza ze wszystko juz zostalo opisane). A wiec pytanie do doswiadczonych kolegow jest nastepujace:

Potrzebuje mikrokontroler o nastepujacych wlasciwosciach:

  1. Dosyc duza pamiec programu oraz RAM,
  2. Mozliwosc przylaczenia pamieci zewn.
  3. Duza ilosc portow I/O.
  4. Jezeli mozliwe to obslugujacy USB.
  5. Jezeli mozliwe darmowy kompilator C ( gcc?) chyba ze bedzie on juz zawarty w cenie Starter Kitow.
  6. DUZA NIEZAWODNOSC ( w opinii uzytkownikow)
  7. Szybki
  8. Przystepnie programowalny
  9. Musi byc ogolnie dostepny w Polsce ( najlepiej przez internet albo na terenie Slaska ).

Od razu zanaczam ( dla tych ktorzy wyrzuca mi wzglednosc pojec "dosyc duza" itp.) ze powinien miec parametry podobne do ATMega128 tylko jakby sie dalo z USB, cena tez w granicach 50zl. Czy wogole istnieje tego typu konstrukcja? Czy mozna ewentualnie dolaczyc kontroler USB do mikrosterownika?

Czy koledzy pracujacy na ATMega128, ktorzy mieli (maja) z nia kontakt sa z niej zadowoleni? Czy warto zakupywac starter kity - nie chodzi o koszty ale bardziej o wartosc programow dalaczonych do nich? ( troche drogie

ale mysle ze moze to byc nieodzowne bo programik biegajacy na tym bedzie troche duzy ). Jakie sa odpowiedniki ATMegi128 wsrod innych rodzin mikrokontrolerow ( tak, wiem moge popatrzez na strony producentow ale o Mega128 slyszalem na liscie duzo dobrych rzeczy, chcialbym, zeby ktos sie wypowiedzial tez na temet innych) Jak sprawa stoi z oprogramowaniem na te mikrokontrolery ( chodzi glownie o kompilatory C np. gcc ( darmowe ). Slyszalem ze na ATMega128 jest podobno gcc. Prawda? ) Przegladajac archiwum, wiem ze zaglada tu wielu specow od mikrokontrolerow i mam nadzieje ze udzielicie mi Panowie ( a moze iPanie ale nie zauwazylem) cennych informacji. Pozdrawiam serdecznie Artur

Reply to
Artur

Tylko ARM.

Za 50 zl ciezko bedzie kupic cos lepszego, szybszego i z wieksza pamiecia, niz ATmega128. RAM mozesz doczepic na zewnatrz (5 zl?), do tego scalak USB, np. Philipsa (20 zl?) i juz. Jednak wyjdzie drozej niz te 50 zl.

Jak cos znajdziesz w zblizonej cenie to sie pochwal - warto wiedziec, co jest na rynku.

Starter kitow nie warto kupowac - w PDFie wyczytasz wszystko pozwalajace na narysowanie swojego schematu i zrobienie urzadzenia. Z samej ATmegi128 jestem w miare zadowolony - ostatnio brakuje mi tylko wewnetrznego RAMu (4KB to zdecydowanie za malo) i nieco wiecej mocy (tak ze 40 MIPS'ow by sie przydalo).

Jest avr-gcc, ma swoje "ficzery" ale mozna z nimi zyc.

Reply to
Adam Dybkowski

W artykule snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl> Artur napisal(a):

[reklama] Zajrzyj tu:
flasha, za to z USB) lub tu
flashem, większość bez USB) [koniec reklamy] Krzysiek
Reply to
Krzysztof Olesiejuk

Dzieki sliczne, poszukam cos jeszcze ale watpie czy cos lepszego znajde na moje potrzeby

Pozdrawiam Artur

Reply to
Artur

Bardzo ciekawe te ARMy ale ciekawa jaka jest ich cena :)) Dzieki sliczne, pozdrowienia Artur

Reply to
Artur

Przegladalem troche pdf-ow ale nie spotkalem np. schematu ukladu zapewniajacego odpoweidnie warunki sygnalu reset ( power - on reset ). Czy znasz moze jakies konkretne dokumenty gdzie to jest opisane i jeszcze jakies przykladowe schematy z ATMega128? Bylbym wdzieczny

Artur

Reply to
Artur

ATmega128 ma wbudowany BOD (uklad resetujacy) - wystarczy go wlaczyc w czasie programowania (fuse bity) i wybrac prog zadzialania komparatora napiecia w BOD. Wtedy linie /RESET podciagasz do VCC rezystorem (np.

100K) i juz. Teoretycznie nawet nie trzeba byloby rezystora, ale lepiej nie zostawiac zadnych wejsc wiszacych w powietrzu. Jezeli chcesz miec reczne wyzwalanie resetu, doczep procz tego microswitch miedzy linia /RESET a masa.
Reply to
Adam Dybkowski

a moze zerknij na 16bitowe procki renesas'a serii H8S. sa tam tez tanie procki Tiny. moze znajdziesz cos ciekawego robimy na nich duzo sprzetu specjalnego przeznaczenia/militarnego i jak dotad sie nie zawiedlismy. pozdrawiam slawek

Dołączę się do pytania. Gdzie można zakupić takiego ARMa i w jakim oprogramowaniu pisze się na niego programy

Pozdrawiam Wszystkich

Reply to
UdioS

Jest na niego darmowy asembler i kompilator?

Reply to
Adam Dybkowski

ARM to tylko jadro procesora, kazdy producent obudowuje je mniejsza lub wieksza liczba peryferiow. Dlatego kazdy kompilator ARMowy pasuje praktycznie do kazdego ARMa. Polecam na przyklad jezyk C/C++ i darmowy kompilator gcc.

Reply to
Adam Dybkowski

W artykule snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl> UdioS napisal(a):

GCC obsługuje ARMy, na ARM9 bez klopotu da sie tez postawic Linuksa. Na ARM7 mozna probowac uCLinuksa. Mozna tez zainwestować w jakiś kompilator komercyjny zamiast GCC (oczywiście najlepiej ARMa, ale koszty nie sa male). Jesli zdecydujesz sie na Windowsy na ARM9, to mozesz pisac w C, C++, platformie .net i co tam Ci jeszcze przyjdzie do glowy.

Co do cen Cirrusa jest to "nascie" dolarow, zaleznie od wersji i ilosci. W warunkach ektremalnych EP9301 ponizej $10, ale to malo komu grozi.

OKI (ARM7) jest sporo tanszy, w szczegolności wersja bez flasha. Z flashem na pokładzie już nie jest az tak tanio, ale nadal konkurencyjnie.

O szczegoly pytaj... jakby to powiedziec... u dystrybutorow. (chowam się pod biurko, proszę nie rzucać niczym) Pozdrawiam Krzysiek

Reply to
Krzysztof Olesiejuk

No jasne że jest:

Regards, /J.D.