Metoda wykrywania naładowania akumulatora w Nokii

Standardowo jest w tym modelu (3410) stosowany akumulator 800 mAh. Na jednej ze stron wyczytałem taką notkę odnośnie akumulatora Li-ion 1000 mAh (gdzie jest sprzedawany), że:

"...wbrew pozorom baterie większej pojemności nie trzymają dłużej niż te oryginalne gdyż nie są w pełni doładowywane..."

Coś mi tu nie gra. Na mój chłopski rozum układ ładowania akumulatora w telefonie (Nokia 3410) bada poziom napięcia ładowania i po osiągnięciu zadanego napięcia ładowanie jest przerywane. Dobrze to rozumiem? Na moje rozumowanie nie ma znaczenia czy w miejsce oryginalnego 800mAh wstawię 1600mAh poza różnica, że 1600mAh będzie miał dłuższy cykl ładowania przy tej samej ładowarce. Wszystkie wersje akumulatorów czy to będzie 800 czy 1000, czy 1600mAh będą naładowane do końca (100%) tylko, że proporcjonalnie procesy ładowania będą zachodzić dłużej. Czy ja czegoś nie rozumiem? Jestem w błędzie co do teorii, którą przedstawiono na jednej ze stron? A może to tylko tak napisali w celach reklamowych aby tylko te ich 1000 mAh brać, a że np. 1600 mAh że to lipa (wg nich), bo się ma ponoć nie naładować do końca, hmmmmmm. Nie rozbierałem toru ładowania akumulatora więc nie znam zastosowanej tam metodyki ładowania. Kto ma rację?

Reply to
Andrzej

Bosz... Jako żywo przypomina mi to klasyczny tekst z p.m.s. 'nie wstawiaj większego akumulatora do samochodu, bo będzie niedoładowany'. Do Nokii 5110, która oryginalnie ma akumulator NiMH chyba 650 mAh wstawiałem akumulatory LiIon 1000 lub 1100 mAh - różnica była istotna

- oczywiście na korzyść LiIon.

Ewentualnie, gdy temperatura akumulatora przekroczy bezpieczny poziom.

Oczywiście.

Przy bardzo dużej różnicy może jeszcze dojść timeout - czyli przekroczenie dopuszczalnego czasu ładowania - o ile Nokie są w taki układ wyposażone. Ale nawet w takim wypadku dawałoby się to obejść przez odłączenie na chwilę akumulatora.

oczywiscie jest to sciema - 3310 z bateria 1200mAh trzyma spokojnie kolo 7 dni... czy laduje sie dluzej nie wiem, telefon zawsze laduje sie w nocy :)

Pozdrawiam!

Reply to
BYRRT!

Co do pełnego naładowania akumulatora o wyższej pojemności to się zgodzę, ale czy przypadkiem akumulatory Li-Ion i Li-polymer nie są ładowane w inny sposó ? ZTCW akumulatory Ni-MH powinny być ładowane stałym prądem, a jak się ma sprawa z Li-Ion/Polymer ? Czy takie ładowanie nie skraca jej żywotności ? Nie wspomnę tu już o kontroli temperatury o której pisałeś. Pozdrawiam. Krzysztof

Reply to
SQ9HHL

Andrzej napisał(a):

Ja mam podobno Forever litowo-polimerowego 1600mAh w nokii 3310, moje wnioski:

- raczej na pewno nie ma 1600

-wygląda na baterię litowo-jonową ponieważ przekracza się podczas ładowania zabójcze napięcie dla aku litowo-polimerowych i nic się nie dzieje specjalnego

-komórka w netmonitorze zawsze w czasie czuwania bierze 9mA ale nie wiem czy to prawdziwa wartość

-komórka chodzi maksymalnie 7-8 dni bez wyłączania

-w netmonitorze tam gdzie pokazywana jest pojemność akumulatorka jest 800-827 powiedzmy

-w czasie ładowania osiągnąłem maksymalnie około 1400 co nigdy nie zmienia tego stanu 800-827

Wniosek: ta bateria jest raczej litowo jonowa, ta komórka chyba nigdy nie obsłuży plimerowej baterii bo nie jest nawet przystosowana.Ale komórka chodzi tydzień i jest spoko.pzdr

Reply to
szlovak

Uważasz, że zmiennym? ;-P

LiIon i LiPoly akurat są mniej wybrzydliwe, jeśli chodzi o ładowanie. Poza tym - nawet stara N5110 odróżnia NiMH od LiIon.

Ależ wspominaj - LiIon do 5110 mają czujnik.

Użytkownik "szlovak" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.tpi.pl

Hmmm... Czy możesz wyjaśnić na czym wg. Ciebie polega różnica pomiędzy Li-Ion i Li-Poly?

BTW: Tnij zbędne cytaty

Reply to
Marek Dzwonnik

Marek Dzwonnik napisał(a):

czytałem że w polimerowych nie można przekraczać odpowiedniego napięcia na celę, w przypadku 3 ogniw jest to 4,2 i coś (nie pamiętam) i najbezpieczniej jest ładować tylko do 4,2. Więc albo to dziwna odmiana polimerowych albo to nie są polimerowe ogniwa tylko dobre litowe

Reply to
szlovak

To jest w przypadku jednego ogniwa, nie trzech.

Ogniwa "litowe" i "polimerowe" to w zasadzie to samo pod względem elektrycznym, różnią się konstrukcją, polimerowe mają elektrolit w postaci żelu i nie mają metalowej obudowy (są "miękkie"). Ładuje się je tak samo.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Użytkownik "szlovak" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.tpi.pl

Czy w takim razie w zwykłych Li-Ion można?

Z tego co piszesz wynikałoby, że końcowe napięcie ładowania Li-Po wynosi ~1.4V/ogniwo. Czy tak?

A jakie to są "dobre litowe" i co je odróżnia od "polimerowych"?

Ale wiesz kolego... Zanim odpowiesz, to może jednak jeszcze trochę poczytaj. Ok?

    *
    * EP05/2003
    *
    *
    ->

Aha... Uwaga o cięciu cytatów a w szczególności _sygnatur_ pozostaje aktualna!!

Reply to
Marek Dzwonnik

Właśnie znalazłem

, rzeczywiście coś mi się pokopało, jedno ogniwo ma 3,7

Reply to
szlovak

Maja ? NiMH do siemensow 35/45 termistor mialy. Liion ma te noge niepodlaczona - po tym telefon rozpoznaje jak ladowac.

W nokiach zrobili to lepiej ?

Eh te nowe telefony, zra prad jak smoki, nokia 6110 na Li-Ion

1500mAh chodzi rowne 2 tygodnie i nawet podswietlenia nie ma wylaczanego.
Reply to
Robert Polkowski

też nie można, ale w polimerowych 4.2 to maksimum. rzeczywiście pomyliłem się, ale poza tym to na temat napięcia 4.2 miałem rację

Reply to
szlovak

Jak nie zapomnę, to sprawdzę dokładnie. W pamięci mam zakodowane, że mają.