[lekkie OT] uziemienie

witam wlasnie przeprowadzam sie do 'nowego' mieszkania i z lekkim przerazeniem :) stwierdzilem ze nie ma tam bolca zerujacego :|

Niestety (albo na szczescie) bede sie wpinal do komputerowej sieci sasiedzkiej i chcialbym zeby moj komputer byl jednak w jakis sposob uziemiony (zabezpieczony przed ew. przebiciem do obudowy). Oczywiscie moge przykrecic kompa do kaloryfera, moge tez zmostkowac zero z bolcem... ale moze moge jakos lepiej sie zabezpieczyc? (jakos mam lekki uraz do nieuziemionych kompow podalczonych do sieci... moze dlatego ze mi sie ustala powlowa zasilania na obudowie wtedy? :) )

moze sa jakies uklady, bo ja wiem, sztucznego uziemienia? dzialajace na zasadzie, ze jesli sie pojawi tam cos co nie powinno, to zeby mi obcielo faze w gniazdku...

z gory dzieki za jakies info, lub chociaz key_word do googla, bo narazie nic ciekawego nie znalazlem, (szczerze mowiac to nie bardzo wiem jak/czego szukac, bo z elektryki jestem laikiem ;) )

Reply to
Tomasz Jaszowski

Witam.

Dziwię się strasznie, że nowe mieszkanie i nie ma nawet gniazdka z "bolcem" - kto dopuścił to mieszkanie do eksploatacji :?:

Według nowych norm powinnien być zainstalowany jeszcze m.in wyłącznik ochronny różnicowoprądowy (przeciwporażeniowy) w każdym mieszkaniu.

Reply to
elbob
Reply to
Tomasz Jaszowski

rozniocowopradowy daje sie na kuchnie i lazienke

Reply to
munio
Reply to
Tomasz Wójtowicz

Mhm, w przypadku szczególnym świeci również właściciel mieszkania ;-)

A do zadającego pytanie - problem pojawia się na liście regularnie i wystarczy przejrzeć archiwum, żeby się dowiedzieć, że trzeba połączyć zero z bolcem.

Pozdrawiam

Marcin S. z domu

Reply to
mstanisz

Jako zabezpieczenie przeciwporazeniowe nie stosuje sie uziemienie tylko zerowanie ( w takim wypadku). Zrob mostek na gniazdku do zera to wyjscie bez przerobki instalacji. Kaloryfer absolutnie odpada. Krzysztof

Reply to
Krzysztof
Reply to
Tomasz Jaszowski

Witam.

O tym można było pomyśleć w trakcie remontu mieszkania. W tej chwili zostaje połączyć "zero" z "bolcem" (kuchnia i łazienka w szczególności) i po problemie. To jest niestety minimum jakie musisz mieć spełnione obecnie.

W moim przypadku blok budowali przed wejściem przepisu o stosowaniu zabezpieczenia przeciwporażeniowego, a zakończono budowę gdy ten przepis już obowiązywał no i u mnie jest "zero" na "bolcu" - wszystko pracuje normalnie. W garażu i blokach budowanych po wejściu przepisu już są zamontowane przekaźniki różnicowo-prądowe.

:arrow: munio - nie tylko - nie spotkałeś się chyba jeszcze jak komuś np. prasującemu w pokoju żelazko przykleja się do ręki lub w najlepszym wypadku "pokopie" - gdyby była różnicówka to jak myślisz czy doszłoby do tego?

Reply to
elbob
Reply to
Tomasz Wójtowicz

W artykule <bfusp6$8gb$ snipped-for-privacy@panorama.wcss.wroc.pl> Tomasz Jaszowski napisal(a):

Nie. Instalacja trójprzewodowa albo uziemienie przez przewód zerowy. Każda próba zrobienia własnoręcznie uziemienia bez odpowiednich badań może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Wykorzystywanie rur instalacji c.o. to też igranie z ogniem.

Pozdrawiam

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

No coz... laczenia bolca ochronnego z zerem odradzano mi juz w szkole sredniej... mysle, ze to jest baaardzo kiepskie rozwiazanie, wystarczy, ze obciazenie bedzie pobieralo znaczny prad, a bedziesz na bosaka oparty o kaloryfer i obudowe komputera! Absolutnie nie wolno tego robic, tym bardziej, ze stare budownictwo z oszczednosci mialo gdzie-niegdzie instalacje aluminiowe, o wiekszym oporze wlasciwym - wieksze straty na, co prawda, tanszych przewodach aluminiowych. Bolec w gniazdku nie jest bolcem uziemiajacym, jest to bolec ochronny. Napiecie mierzone na obudowie komputera jest takie wysokie tylko na duzej impedancji miernika. Podlaczanie sie do kaloryfera tez nie jest rozwiazaniem, choc faktycznie, uziemienie calkiem niezle.

Reply to
Robert Oleskiewicz

Problem tylko w tym ze niemal wszystkie stare budynki maja tak wlasnie polaczone ... i jakos nie widac zeby cmentarze byly oblezone :-)

Gdzie i kiedy ? Bo po drodze od kaloryfera sa

-rury - byc moze plastikowe,

-piec .. postawiony na betonie, albo

-wymiennik ciepla ... raczej metalowy na szczescie,

-rury z EC ... izolowane ..

w tym przypadku zmostkowanie zera z bolcem ochronnym to >najlepsze< rozwiazanie. Nie przesadzajmy tez z tym komputerem. Kondensatory maja pojemnosc kilku nF w zwiazku z czym prad jest nie wielki i tylko w sporadycznie rzadkich przypadkach moze zaszkodzic.

Reply to
krychu (musk
[quote:757d989352]:arrow: munio - nie tylko - nie spotkałeś się chyba jeszcze jak komuś

Jak jest instalacja 2 przewodowa, to wyłącznik różnicowo-prądowy gówno pomoże.[/quote:757d989352]

A kto tu mówił o 2-przewodowej. Tak przy okazji - nie rób z forum "WC".

Reply to
elbob

Osoba podająca się za: elbob przyczyniła się do uszczuplenia moich skromnych zasobów dyskowych ;-) wraz z kolejną wiadomością wysłaną

03-07-29 19:49:

JAKIEGO FORUM???!!! Jesteś na usenetowej grupie dyskusyjnej a nie forum Elektrody. Elektroda w tym wypadku udostępnia jedynie bramkę WWW<->News.

Reply to
badworm

Taaaak????? A niby dlaczego???? Mam w³a¶nie przed sob± ró¿nicówkê do instalacji 2-przewodowej. Moeller robi co¶ takiego. Ochronê przed dotykiem bezpo¶rednim zapewnia cacy. Ale uziemienia nie wyczaruje, bo niby jak?

Co do przewodu PE, bo o ten chodzi - na którym piêtrze mieszkasz? Mo¿e sam zrób uziom i przy³±cz siê do niego? Tylko Co Ci to da? Inne kompy w sieci dalej s± nieuziemione.

No to Ci Pa !

Reply to
PK