ledowe źródło światła

Dzień dobry,

Podpowiedzcie proszę jak, korzystając z LEDów, zrobić źródło światła o regulowanej mocy i temperaturze barwowej. I najlepiej żeby regulacja jednego parametru nie wpływała na drugi. Na aukcjach widziałem takie, ale powierzchnia świecenia była stosunkowo niewielka, a dodatkowo nie miały (chyba, choć głowy nie dam) regulacji mocy. Idealne byłyby panele większe niż 30x30cm.

Dziękuję bardzo.

Reply to
Michal M. Lechanski

W dniu 02.03.2019 o 09:54, Michal M. Lechanski pisze:

Spójrz na lampy DALEN:

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 02.03.2019 o 09:54, Michal M. Lechanski pisze:

ja mam całe mieszkanie w diodach, ale tak na serio to nie wiem co chcesz osiągnąć. Trudno jest zrobić tanie panele, bo sama plexa z materiałem jest stosunkowo droga. Próbowałem zrobić panele 59x59 do sufitu armstronga - katastrofa cenowa. Ja wszędzie łączę paski led zimne i ciepłe w zestawy, rozszerzając w ten sposób współczynnik oddawania barw. Wyłączając, przyciemniając jeden pasek, uzyskasz jakąś tam zmianę temperatury barwowej, ale żeby ta zmiana nie wpływała na jasność - musiałbyś mieć dość duży zapas diod i mocy. Gdzies na necie widziałem imitacje okna zrobionego z 4 starych monitorów lcd. tam właśnie zaletą była możliwość zabawy odcieniami bieli. Tylko po jakiego wała - pomyślałem? Moda taka, że niby jak światło zimne to nie zaśniesz.....

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 02.03.2019 o 16:11, ToMasz pisze:

Zupełnie nie chodzi o oświetlenie w domu, a o zastosowania w fotografii.

Reply to
Michal M. Lechanski

W dniu 2019-03-02 o 17:54, Michal M. Lechanski pisze:

W fotografii klasycznej? Jako lampa ciemniowa czy jako doświetlacz obiektu?

Jako lampa - IMO tego nie osiągniesz LED-ami. Filtry fotograficzne polegają na wycinaniu tego z części pasma, co może zaświetlić materiał światłoczuły. Natomiast LEDy świecą dziwnie, czasami miewają dziurę, a kawałek dalej jest prążek. Natomiast oko widzi zupełnie co innego.

Podobnie jest przy doświetlaniu. Musiałbyś pewnie używać naświetlaczy scenicznych, ramp świetlnych albo reflektorów. Owszem, mogą one prawie wszystko w bardzo szerokim spektrum. Ale ile mogą, tyle też kosztują. Nie piszę tu, że kosztują "dużo" - bo to jest pojęcie względne. Jeśli przykładowo jakieś studio kupuje naświetlacz ze sterownikiem za 10 tys. $, a zwróci mu się to za pół roku, to nie jest drogo. Jeśli zwykły człowiek kupi reflektor sceniczny za 3000 zł, a nigdy mu si e to nie zwróci, to można powiedzieć, że drogo kupił.

Reply to
Adam

W dniu 02.03.2019 o 19:38, Adam pisze:

Jako główne źródło światła. Zdaję sobie sprawę z tego, że LEDy nie są idealnym źródłem światła, ale maja zalety, które w sporej części rekompensują tę nieidealność. Lampy zajmują więcej miejsca, żrą więcej prądu, filtry barwne pod względem wygody używania i kosztóww przedbiegach przegrywają z potencjometrami. Poza tym chciałbym poeksperymentować - zastosowania będą amatorskie.

A że przy okazji sprawia mi przyjemność zabawa w "małego elektronika" więc czemu nie spróbować. Oczywiście jeśli w ogóle jest możliwość stworzenia takiego panelu w warunkach domowych. Stąd moje pytanie.

Reply to
Michal M. Lechanski

W dniu 2019-03-02 o 21:13, Michal M. Lechanski pisze:

Jeśli chcesz się "pobawić" to jak najbardziej potrzebujesz matową plexę oraz profile do k-g, blachę stalową lub aluminiową na wymiar plexy. Do tego dokupujesz sterownik RGBW, taśmy LED RGBW oraz zasilacz 12V. Jeśli zrobisz panel 39x39cm to możesz spokojnie upchać 15m taśmy LED w nim o mocy max 150W co spokojnie zapewni ponad 70W w każdym odcieniu bieli. Taki zestaw w granicach 200-500zł da się złożyć jednak nie wiem czy pomimo wizualnie ładnej barwy CRI będzie >80? Możliwe że Cię zadowoli. Możesz na początek kupić na aliexpress 5m taśmy ze sterownikiem i zasilaczem za ok 80zł i przetestować czy barwy będą odpowiednie to fotografii. Do tego możesz dokupić docelowo sterownik DMX 4 kanałowy jeśli chcesz sterować w systemie....

Reply to
jacek

Zdaje sobie sprawe z tego ze sa ludzie nie wiedzacy o tym ze pleksa jest jednym z wielu materialow z tworzyw sztucznych. Jak juz jest matowa to musi rozpraszac swiatlo. Informuje i objasniam ze sa do kupienia folie i plyty nie bedace pleksa a doskonale rozpraszajace swiatylo. One zostaly zaprojektowane do rozpraszania swiatla a nie zaadoptowane przez zmatowienie pleksy. W sklepach zaopatrujacych wykonawcow podswietlanych reklam mozna ja kupic.

Reply to
Zenek Kapelinder

Kiedys zrobilem 6 sztuk reflektorow. Jak zrodel swiatla uzylem swietlowek fotograficnych duzej mocy majacych Ra powyzej 95. Zrobienie szesciu reflektorow zajelo mi dwa tygodnie. Z tego przykrecenie oprawek do zarowek kilka minut. Za robienie wez sie dopiero wtedy jak bedziesz potrafil robic czesc mechaniczna. Jesli idzie o skutecznosc moich reflektorow i jakosc swiatla jaka daja. Przy ich uzyciu powstalo kilka teledyskow, filmow reklamowych, uzywane byly w slajderze planetarnym. We wszystkich przypadkach uzytkownicy pomimo ze mieli lampy led to ich nie uzyli. Jesli potrzebujesz gwarantowanego zrodla swiatla to albo swietlowki fotograficzne albo rurowe kinoflo.

Reply to
Zenek Kapelinder

Widziałem też folie rozpraszające do naklejania na plekse / szkło / akryl czy co tam kto ma. Ponoć mniejsze straty. Różne faktury, niektóre z wyglądu jak krople wody, tyle, że wielkości ułamka milimetra. Niektóre z tych folii miały w parametrach podany kąt rozproszenia światła. Nie wiem, czy można to gdzieś w zwykłych sklepach kupić i nie wiem, czy by się opłacało. Oprócz folii też arkusze do typowych ramek reflektorów.

Jeszcze jedno z doświadczenia: Te same warunki, w tym samym momencie, dwie lub więcej kamer albo aparatów. Kady potrafi inaczej "widzieć" światło z LED-ów. Występuje selektywne podbicie lub osłabienie jednego czy więcej kolorów.

Natomiast jak fociłem przy oświetleniu estradowym, to nigdy nie miałem niespodzianek.

Reply to
Adam

W dniu 02.03.2019 o 21:55, jacek pisze:

Lampy foto nie mają dyfuzorów. Można je, oczywiście, dołożyć.

Popatrz na to:

Moim zdaniem robienie tego samemu jest pozbawione sensu. A pobawić się można robiąc zdjęcia :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 02.03.2019 o 22:45, Paweł Pawłowicz pisze:

Dziękuję, o czymś takim myślałem. Nie wiedziałem że są dostępne panele o takiej powierzchni. Te, z którymi miałem do czynienia były 2 - 2.5 razy mniejsze.

Reply to
Michal M. Lechanski

Dnia Sat, 2 Mar 2019 20:13:00 +0000, Michal M. Lechanski napisał(a):

A nie prosciej sie pobawic suwakami w jakims Photoshopie ?

Choc przyznaje racje, ze nie tak latwo zmienic kolor przy nieliniowych skladowych kolorow.

Tasmy RGB sa, czy inne diody.

No to pozostaje RGB. Choć ja i tak dodałbym Y :)

W dniu 2019-03-02 o 23:28, Adam pisze:

Bo LEDy świecą pojedynczymi prążkami i tego chyba żadna folia rozpraszająca nie rozproszy. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu sobota, 2 marca 2019 23:45:43 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

Dumałem jak temat ugryźć i pierwsze co przyszło mi do głowy to matryca LED neutralnych + kilka diod żółtych i niebieskich, ale to z linka też fajnie rozwiązane.

Reply to
bytomir.torpeksowy

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q5j1ci$mqv$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2019-03-02 o 23:28, Adam pisze:

LEDy maja te prazki rozmyte - a rozpraszanie nie do tego sluzy.

W dniu 2019-03-04 o 16:42, J.F. pisze:

Nie miałem nigdy okazji tego sprawdzić, ale czy z samej zasady działania LEDa nie wynika, że nie są rozmyte.

To był żart. Żart jest dobry jak żartujący sam się z niego nie śmieje więc był bez uśmieszka. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q5lc27$kh6$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2019-03-04 o 16:42, J.F. pisze:

Plyta CD w dlon ...

Wiec ta zasada ... tylko w laserach ?

Z bialymi jeszcze ciekawiej.

Ale ... jesli mamy matryce kolorowych led, a rozpraszanie kiepskie, to moze robic kolorowe plamy a nie jednolity kolor.