co to za czujnik światła? Z myszki?

witam

temat: czujnik światła, najlepiej laserka. Trafiłem na film a następnie zidentyfikowałem "moduł"

że niby do arduino, ale coś nie potrafię znaleźć takiego modułu w chinach za dolara. bo 3.5 to chyba za drogo jest. więc myślę sobie że sam takie coś zrobię. Tyle że nie wiem co to za element światłoczuły. Może się mylę, ale podobne elementy światłoczułe widziałem w myszce komputerowej przy "rolce". Czy ktoś wie co to za foto element? 3 nóżki... to znaczy że będzie łatwiej wyciągnąć "sygnał" (jest lub niema światła) niż z diody BPYP44 (która ma 2 nóżki i jest dostępna od ręki w sklepie elektronicznym)?

ToMasz

ps film:

ToMasz

W dniu 2015-08-27 o 22:26, ToMasz pisze:

Może być łatwiej ale nie musi, do wykrycia światła wystarczy fotorezystor np taki:

tego opornik np 470k robisz dzielnik napięcia i podłaczasz do procka bezpośrednio.

Reply to
janusz_k

Am 27.08.2015 um 22:54 schrieb janusz_k:

Kwestia szybkości działania. Fotorezystory są wolne. W obecnych myszach są kamery o dość małej rozdzielczości, ale bardzo szybkie. Ale mają 8 nóg, nie 3. 3 nogi mają fototranzystory. Fotodiody są na ogół lepsze, ale też droższe. Można brać wszystko, tylko trzeba wiedzieć co się chce.

No i fotorezystory nie są ROHS ;-)

Waldek

Reply to
Waldemar

Dnia 2015-08-27, o godz. 22:26:01 ToMasz snipped-for-privacy@poczta.fm.com.pl> napisał(a):

Zwykły LED też może robić za fotodiodę. Ostatnio mam podobne wyzwanie i wstępny test przeszło tj. nawet działa.

Reply to
Maciej Milinkiewicz

to i zwykły rezystor może robić pewnie za fotoelement. Kwestia odpowiedniej "jasności" obiektu i soczewki :)

Reply to
sundayman

Użytkownik "ToMasz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:mrnrlg$t4t$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

W myszce sa dwa fotoelementy obok siebie, z malymi szczelinkami. I to chyba sa fototranzystory, moze nawet ze wzmacniaczem. O tyle fajne, ze mozna probowac kierunek ruchu wykryc. (ale raczej na male elementy, bo za blisko). To raczej nie to, bo one maja dwa wyjscia i mase, a tu mamy jakies VCC.

Fotodiody mozna oczywiscie uzyc, ale trzeba pomyslec nad wzmaczniaczem. Choc do laserka moze i nie ...

W dniu 27.08.2015 o 22:54, janusz_k pisze:

czy fotoREZYSTOR da radę "odczytać" zmiany sygnału (zero jeden) z szybkością 20 kHz (trochę powyżej pasma słyszalnego). Dokładniej mówiąc rozróźnić 21kHz od 25kHz?

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2015-08-28 o 11:21, sundayman pisze:

No tak nie do końca. Opornik jak zacznie reagować na światło to ta reakcja będzie raczej niepowtarzalna ;) A praktycznie każdy przyrząd półprzewodnikowy będzie w jakimś stopniu reagował na światło. Właściwie to w całkiem sporym. Jak zrobisz opornik z półprzewodnika to on też będzie reagował na światło.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Fotorezystory z siarczku kadmu mają bardzo dobrą powtarzalność - były stosowane w światłomierzach fotograficznych o bardzo dużej rozpiętości pomiarów. I sprawdzały się bardzo dobrze.

Na, ale siarczek kadmu to jednak półprzewodnik ;) sundayman pisze o *zwykłych* opornikach a nie foto.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

bo ja wiem ? O ile "światło" nie spali go na węgiel, to chyba w jakimś tam zakresie temperatur (no powiedzmy do 100 st) chyba nic się rezystorowi nie stanie, a rezystancja od temperatury będzie bezpośrednią pochodną "jasności" oświetlenia.

Reply to
sundayman

Nie na to jest za wolny, wtedy musisz użyć diody pin np taką

do niej odpowiedni wzmacniacz np

lub lepiej fototranzystor

wszystko o w miarę szerokim spektrum, tak aby złapało zwykły laser.

Reply to
janusz_k

TAK! Tym bardziej że jest tani jak barszcz. Jak tego fototranzystora dostać "sygnał" ( zero, jeden ) do dalszej zabawy? Też jakiś specjalizowany wzmacniacz? Masz może schemat pod ręką?

ToMasz

Reply to
ToMasz

W dniu 2015-08-28 o 19:44, sundayman pisze:

No to półprzewodnik reaguje znacznie bardziej niż rezystor, na dodatek reaguje właśnie na światło (na temperaturę również, ale to inna sprawa).

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2015-08-29 o 13:25, ToMasz pisze:

Nie, wystarczy zwykły opornik jako dzielnik napięcia np tak" rys 1.3

albo tu masz podobne ale trzeba dodać opór 1k "przeciwzwarciowy"

janusz_k

W dniu 2015-08-27 o 22:26, ToMasz pisze:

Znalazłem co to, to dwa fototranzystory w jednej obudowie, pewnie odpowiednio przesunięte względem siebie, używane w myszkach.

Reply to
janusz_k