Ładowarka do aku żelowego - czy tak mozna ??

Witam, chciałem podładować akumulator ale nie mam odpowiedniego trafa.. większośc ładowarkek wymaga trafa o okreslonym napięciu.. wiec zmontowałem sobie przetwornice step-down z MAX724 ustawilem napięcie wyjściowe na ok 14 V no i podłączylem do aku.. niby wszystko wygląda OK, naięcie w tym momencie na aku wynosi ok 13 V prąd ładowania 1.6 A no i sobie czaekam az sie naładuje,

No i mam ptanie czy w taki sposob mozna ładowac akumulatory ? czy o czymś nie pomyślałem / czegos nie wiem ?? czy do tych celów mozna uzywać takiej przetwornicy, czy lepiej poszukać odpowiedniego trafa...

bardzo prosze o sugestie . pozdrawiam

Reply to
Rock

Hmm zauwazylem ze jak ustawie napiecie na przetwornicy ( bez obciązenia) np o 0.5 V więcej niz na ma w tej chwili aku to mimo tak małej roznicy prąd jest ok 1 A.. Wnioskuje ze przetwornica pod obciązeniem stara sie osiąnąć zadane napięcie i dlatego takie prądy. Wiec charakterystyka ładowania napewno bedzie inna niz jak bym podłaczył samo trafo..

wiec ponawiam pytanie.. czy w ten sposob mozna ładowac akumulatory żelowe / kwasowe

wyczytalem zezaleca sie met stałonapięciową z ograniczeniem prądowym ..a jaka met ja stosuje ??

bardzo prosze o pomoc ...

Reply to
Rock

zasilacz do ladowania żelowych powinieneś tak zaprojektować by nie przekroczyć napiecia 2,4 V na ogniwo a potem powinien albo zostać odłączony albo przełączony na napięcie 2,2-2,25 na ogniwo i przebywanie aku przy tym napięciu nie jest szkodliwe...zaś przy kontroli progu napięcia to tylko należy ograniczać prąd ładowania do bezpiecznej wartości(max prąd 5godzinny)

Reply to
dziad_ek

Zeby ladowac akumulatory zelowe to trzeba miec ladowarke inteligentna

- potrafiaca przejsc w tryb pradu konserwujacego po osiagnieciu stanu naladowania badz w ogole odlaczajaca ladowanie. A czy super-hiper inteligentna elektronika to osiagniesz czy nad akumulatorem bedziesz siedzial z miernikiem caly czas to za jedno - wazne zeby podanego maksymalnego pradu nie przekroczyc (z reguly zalecany jst prad dziesieciogodzinny a maksymalnie dopuszczalny trzygodzinny) i przede wszystkim zeby nie przeladowac - do zelowego wygazowanej przy przeladowaniu wody nie dolejesz...

Reply to
Dariusz K. Ladziak

a napiecie na akumulatorze ladowanym z reguły się podnosi...gdyby nie skończona wartość prądu jaką moga dać ładowarki to akumulatory mogłyby się uszkodzić w pierwszej fazie ladowania...dla zelowego istotne jest nieprzekraczanie napiecia koncowego 2,4V na ogniwo...przy tym napieciu zaczyna juz gazować i może po jakimś czasie tobie go rozsadzić

Reply to
dziad_ek