Ktore baterie lepsze ?

Czesc. Nikt nigdzie nie chce podac ile ma pojemnosci (w mAh) taka zwykla bateria np. 9V, a ja mam dylemat. Zrobilem urzadzenie, ktore dziala od

2V w gore. Chcialem to zasilac albo bateria 9V - ale wtedy musze dac stabilizator i mam straty (pobor pradu nawet w stanie spoczynku), albo 2 x 1,2V (lub 2 x 1,5V - alkaliczna). Jak dam paluszki, to nie mam strat na niczym, urzadzenie usypiam jesli nic nie robi i jest luksus. I teraz pytanie. Co dluzej pozyje ? Taki paluszek jest w sumie duzy, wiec pewnie ma wieksza pojemnosc, ale napiecie na nim szybko spadnie. Urzadzenie pobiera przez ok. 500ms jakies 20mA, a pozniej prawie nic. Takich poborow mialoby pewnie srednio z 10 w ciagu dnia. Z drugiej strony, bateria 9V da mi przez dluzszy czas wysokie napiecie, a pradowo tez da rade. Moge wziac opornik i rozladowac takie baterie, zmierzyc czas, prad ...napiecie i bede mial porownanie, ale moze ktos sie na tym zna i cos doradzi.

Pozdrawiam. Mariusz

Reply to
marcom

Malo. Jako akumulatorek to np 150mAh. Bateria moze miec wiecej.

Przy takim podejsciu to zdecydowanie paluszek. W koncu jak chcesz z 9V zrobic 3, to 2/3 idzie w straty. Lepiej by to wygladalo gdybys dal przetwornice [stabilizator impulsowy]. Ale i tak bateryjka 9V zawiera stosunkowo malo energii, a i przetwornica swoja sprawnosc ma.

ale dla paluszkow to jest znikomy prad :-)

Jak sie zastosuje stabilizator impulsowy to te 2/3 jest w wiekszosci(sprawnosc) odratowane? ...i nie idzie w ogrzewanie?

Reply to
Michal T

Tak. Ale i tak sie okaze ze dwa paluszki maja wiecej energii niz bateryjka 9V.

Jakby koniecznie musialo byc 3V, to bym raczej od 3 paluszkow zaczal. Ale najpierw bym sprawdzil czy 2.4V nie wystarczy :-)

Wystarczy, watkodawca nadmienil, ze ustrojstwo dziala od 2V. Wiec jakiekolwiek kombinowanie wykraczajace poza 2 alkaliczne paluszki, ktore wystarcza na 5 lat jest zupelnie bez sensu ;).

Ewentualnie mozna dac jakas litowa cr2450 czy cr2477 oraz miec i 3V, i spokoj na pol wieku ;).

Reply to
Lukasz Spychalski

Masz racje, sprawdzilem. 160mAh. Wlasnie zaczelam szukac i znalazlem cos takiego :

Ecocell R6 (AA) 1500mAh 1,5V RAM 4szt, 39 zlotych. Akumulator 1,5V, jak bateria ! To bedzie dobre !

Nie moge przezyc tego, ze mam taki maly margines napiecia. Patrze na miernik i cierpie ;) Sprawa sie polepsza jesli mam 2 x 1,5 i duza pojemnosc..czyli pozostaje mi albo takie 2 akumulatorki 1,5V albo 3 x 1,2 i sprawdzic czy nie naladuja sie do wiecej niz 3,6 V..bo wtedy uklad pojdzie z dymem. Wszystko przemawia za 3 x 1,2 bo to moze miec i 2500mAh, a te 1,5 juz o

1000 mniej. Zmierze to i podziele sie spostrzezeniami.

Mariusz

Reply to
marcom

Jak widac ma jakies watpliwosci :-)

Ale jesli bierze troche wiecej to byloby dobrze sprawdzic czy powinno chodzic na 2 czy na 2 akumulatorkach NiMH :-)

To nie będzie dobre. 2-4 * AA NiMH 2500 mAh (awaryjnie mogą być zwykłe baterie a nawet bateryjka 9V) + przetworniczka SEPIC na LM2621 i masz problem z głowy. Prąd pobierany przez samą przetworniczkę: typowo 80 uA.

Dzieki, spojrze i na to. Moze bede sknera, ale moje uklady po uspieniu pobieraja 10uA..a tu 80. Pewnie, ze cos za cos. Zyskam wygode i pewnosc, a przezyje pewnie niewiele krocej. Na koncu to wszystko policze. Najlepszy bylby..tak prawde mowiac.. gotowy scalak, na ktorym daloby sie zrobic tez ladowarke. Poszukam w sieci. Cale urzadzenie wkladam do ladowarki i juz. Akumulatorki sa na stale w srodku. To bylby ideal.

Mariusz

Reply to
marcom

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Niekoniecznie. Zauważ, że urządzenie ma w sumie znikomy pobór prądu czyli w założeniu ma pracować dosyć długo na jednym komplecie baterii/akumulatorów. A wówczas Ni-xx zostają daleko w tyle za RAM - ich samorozładowanie pewnie będzie większe niż średni prąd pobierany przez odbiornik. A RAM-y mają bardzo małe samorozładowanie - w pewnym urządzeniu pracują u mnie już z 8 miesięcy i nie widać oznak, by się chciały rozładować(a urządzenie pracuje kilka razy dziennie przez 4 minuty pobierając ok. 1mA ze szpilkami kilkunastu mA co pół minuty). Dochodzi też kwestia ładowarki - łatwiej coś dobrego zmajstrować do RAM niż Ni-xx.

Reply to
badworm
[...]

Prąd samorozładowania akumulatorów jest wyższy...

No to w takim razie może akumulator LiIon, ładowarka na LTC4054 (Semiconductors Bank obiecał je sciągnąć) i przetworniczka SEPIC na LM2621 (też Semiconductors - oszczędziłbyś na kosztach przesyłki). Taki układ mógłbyś ładować np. z portu USB (5V) albo ładowarką Nokii (5.5V) - bywają za grosze na Alledrogo.

Zaletą LiIon jest możiwość doładowywania w dowolnym momencie bez efektu pamięciowego. Jednak NiMH, pomimo solennych deklaracji, efekt pamięcowy mają dość spory.

Miesiąc ma 720 godzin. W tym czasie przetwornica zje niecałe 60 mAh - to tak dużo?

Ależ ja nie narzucam koniecznie NiMH - SEPIC daje mozliwość zasilania od 1.5 do 9V - mogą być NiMH, mogą być RAM (ale ja im nie ufam), może być nawet bateria płaska 3R12 (4.5V) czy akumulator LiIon - bez znaczenia. NiMH jest o tyle dobry, że nie zaszkodzi mu mocne rozładowanie. Ładowarka do NiMH - MAX712/713, MC33340... LiIon daje możliwość doładowywania - możliwości jest mnóstwo.

marcom napisał(a):

ogolnie z tego co pamietam to przyjete jest, ze akku nimh (nie pamietam jak nicd - ale one maja mniejsza pojemnosc) jesli maja ponizej 1V to znaczy ze sa rozladowane... i ten przedzial 1-1,2V trzymaja przez okolo 80% czasu rozladowywania... wg mnie nie ma sie co nawet zastanawiac - spokojnie dwa ogniwa NiMH ci wystarcza...

pozdrawiam

Reply to
smerfb

marcom napisał(a):

max 712 lub max 713 - nie pamietam ktory jest ktory:)

Reply to
smerfb

Dzieki za uklad, sprytny. Szkoda, ze kosztuje 30 zlotych netto. Poszukam jeszcze wsrod innych, ale moze beda jeszcze drozsze...

Mariusz

Reply to
marcom

Poszukalem i Linear robi tego tony. Dzieki za wskazanie miejsca. Baterie Li-on znam tylko z komorek, w sklepach sa tylko litowe. Te w komorkach sa duze i takiej bym zastosowac nie mogl. Po latach czlowiek powinien isc do sklepu i bez problemu kupic jakies akumulatorki, albo wsadzic nawet zwykle paluszki.

Hmmm..ale chyba zaryzykuje. Uklady LTC 4010, 4011 by sie nadawaly. Zaraz zamowie jakies probki. Moze wysla.

Mariusz

Reply to
marcom