Kondensatory Tantalowe

Witam. Sa mi potrzebne do stabilizatora 7805CV w dok pisze zeby stosowac wlasnie tantalowe. Zakupilem takowe ale widnieje znak +, jednak na schemacie nie ma oznaczenia polaryzacji kondensatorow, oczywiscie intuicyjnie mozna je wlaczyc, ale mi sie wydaje ze na schemacie powinno byc jakies oznaczenie, czyzby istnialy kondensatory tantalowe bez ustalonej polaryzacji? dzieki z gory i pozdrawiam

Reply to
Rafał

wiem jak podlaczyc :) tylko chyba powinno byc na schemacie zawsze jest taki prostokat pelny i pusty ... acha czyli z tego wynika ze nie zawsze na schemacie jest zaznaczane ... chyba w tym wypadku mozna tez zwykle kondensatory podlaczyc i dlatego nie ma oznaczen, ok dzieki.

Reply to
Rafał

nie widziałem. Ale teraz się odchodzi od instalowania tantali gdzie się da. W każnym razie ja ich już prawie nie używam. Do stabilizatorów daję ceramiczne.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Przy pierwszym wlaczeniu pradu ubierz okulary i miej pod reka gasnice.

Nie zartuje.

czyli jakbym dal 0,33u ceramiczny na wejscie, 0,1u ceramiczny na wyjscie (blisko 7805) a za nim elektrolityczny aluminiowy np 100u, byloby ok? (mam jakies zaklocenia od sygnalizatora 12V) a moze lepiej ten 100u dac na sam poczatek?

Reply to
Rafał

chyba siadanie bo siada przy zasilaniu z akmulatora, przy zasilaniu sieciowym dziala ok

Reply to
Rafał

ja daję 4.7 mikro ceramiczny na wejście i 100nF na wyjście. Tantali się odzwyczaiłem dawać, bo w niektórych urządzeniach nie wolno ich stosować. Ja bym dał te 100 mikro za prostownikiem, a ceramiki na nogi stabilizatora. Duży elektrolit na wyjściu może wzbudzić stabilizator.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

A gdzie i kiedy nie można stosować tantali? AFAIR są wrażliwe na wstrząsy (podobnie jak np. rezonatory kwarcowe)...

Reply to
Adam Dybkowski
Reply to
Tomasz Grodnicki

a ceramiczne sa bezpieczne?, czy tez trzeba dawac jakies bezpieczniki? bo chcialbym sobie jeszcze troszke pozyc :)

Reply to
Rafał

w sprzęcie do zastosowań kosmicznych, na przykład, stosowanie kondensatorów tantalowych jest praktycznie zabronione. Znaczy jak się uprzeć, to się da, ale musisz napisać dobre uzasadnienie (tak z pół segregatora) oraz dodać dodatkowe zabezpieczenia i je zanalizować (drugie pół segregatora). Ze względów zdrowia i higieny konstruktorów, którym tych papiórów nie chce się robić, bo i tak już parę segregatorów czeka na napisanie, biorę ceramikę, dołączam jedną stronę danych technicznych tego drania do segregatora, gdzie inne tego typu świństwa już są i gotowe.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

na wyjściu 100nF wystarczy, góra 0.22nF.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok
Reply to