jednotranzystorowy flyback

Witam,

Próbuję schemat jednotranzystorowego flybacka, nadającego się do zasilania urządzenia pobierającego pojedyncze mA, dwa napięcia (+ i -) niespecjalnie regulowane, byle były, zasilane z CR2032.

Google podaje uparcie linki do stron gości przerabiajacych trafa WN na urządzenia do zabaw z wyładowaniami :) Szkoda, że nie tłumaczą zasady działania tej przetwornicy, wiedziałbym w którą stronę ją modyfikować. Schemat się powtarza taki sam:

Oczywiście nie nadaje się on dla mojego zastosowania. Te dwa rezystory zjedzą bateryjkę na śniadanie. Patrzę na to, i tak rozumuję: te dwa rezystory polaryzują bazę aby tranzystor przewodził, jak zaczyna przewodzić to z kolei prąd z Feedback z powrotem otwiera tranzystor i w kółko Macieju. Niestety moje próby symulacji przeróbek tego na mniejsze moce nie kończą się powodzeniem.

Pomocy!

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Masz zdecydowanie za duże wymagania, niestety... Nie da się zrobić na jednym tranzystorze przetwornicy tworzącej dwa napięcia o sensownej wartości. Potrzebujesz co najmniej jednego dodatkowego tranzystora do kontroli napięcia wyjściowego.

Jestem otwarty na propozycje :) Potrzeba mi wskazania rozwiązania z jakimś opisem zasady działania, abym mógł sobie policzyć wartości elementów do mojego konkretnego problemu. Google z zapytaniem "single transistor flyback" zasypuje dużą liczbą linków, z których nie znalazłem nic wartościowego.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Że niby mam namalować schemat i udostepnić bez sprawdzenia? Zapomnij. Podaj wszystkie dane - coś pomyślę i jak znajdę chwilę - spróbuję to posklejać.

Myślałem że to typowy problem i np. Ty - specjalista od przetwornic - potrafisz odesłać do źródła takiej informacji. W internecie, jakaś książka...

Wydaje mi się, że mając ogólną wiedzę elektroniczna i na temat przetwornic i własny rozum będę w stanie wygenerować rozwiązanie mając przed oczami sposób jego realizacji.

Nad dwutranzystorową z regulacją to się nawet symulowałem wstępnie no i trochę działa - drugi tranzystor, przewodzący przy przekroczeniu chcianego Uwy zwiera do masy bazę klucza wygaszając drgania. Tyle, że to wszystko na Macajewa robione, nie lubię tak.

Czy może da się prosto odpowiedzieć na takie pytania:

- jak powinna być stałoprądowo spolaryzowana baza klucza? Mocne jego przewodzenie? Słabe przewodzenie?

- jak i w jakim stopniu uzwojenie oznaczone tu "feedback"

ma wpływać na klucz?

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Książka? Prosze bardz: Odon Ferenczi, Zasilanie układów elektronicznych - zasilacze impulsowe.

Skoro tak, to nie mam najniejszego zamiaru przeszkadzać.

Ok, powinna być w bibliotece.

:) Zobaczymy, czy się nie przeceniam.

Głupi jest taki układ z 1 tranzystorem. Wszystko na wszystko wpływa, mętlik mam w głowie. Bardziej złożone układy zrobione jak trzeba - jakiś PWM, klucz itp itd są znacznie łatwiejsze do opanowania rozumem.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

A gdyby tak trzecie uzwojenie zwracajace przez diode nadmiar energii z powrotem do baterii ?

Sensu w tym malo, ale moze sie jednak da :-)

Przy tak niskim napięciu zasilającym? Sprawność leci na pysk. Na dokładkę uzalezniłoby to napięcie wyjściowe od wejściowego i spadku napięcia na diodzie.

Jednotranzystorowe przetwornice mają przede wszystkim problem ze startem przy pojemnościowym obciążeniu. A jak juz wystartują to zaczynają się problemy ze stabilizacją napięcia wyjściowego. Są ponoć specjalizowane układy 'mikromocowe' ale nie przypominam sobie nic sensownego z symetrycznym wyjściem.

Wszystko jest w: J.Baranowski Polprzewodnikowe uklady impulsowe, WNT,

1970r. Rozdział 8.
Reply to
Michal Baszynski .

albo cos z Maxima. MAX 680/681/864/865

Reply to
Michal Baszynski .

W obecnej wersji prototypowej mam pompę ale przy zużywaniu się baterii napięcia siadają trochę nisko. Z przetwornicą byłoby lepiej pod tym względem, chciałbym chociaż spróbowac. Jeśli nie teraz to kiedyś może mi się to przydać.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Tomasz Piasecki napisał(a):

(...)

Na jednym tranzystorze to będzie ciężko zrobić coś stabilnego. Swego czasu RoMan narysował coś takiego:

Jest ona na 3 tranzystorach i od ok. roku działa w moim zas. lab. i jak na razie nie sprawia problemów (zasila dwa mierniki cyfrowe). Troszkę ma niestabilne napięcie ale czego można wymagać od tak prostego układu.

Więcej szczegółów jest tutaj:

Maksymilian Dutka
[...]

Bardzo mnie to cieszy :-)

Pierwotnie był to uklad do testowania dławików do przetwornic... 'Stabilizacja' napięcia jest w zasadzie tylko zabezpieczeniem przed niebezpiecznym wzrostem napięcia i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dodać wzmacniacz błędu i ją poprawić.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Poprzednie konstrukcje na UC384x padały jak muchy :( Uszkadzał się komparator napięcia, co wywoływało detonacje kondensatorów :D

Akurat w tym zastosowaniu taka stabilizacja wystarcza...

Reply to
Maksymilian Dutka
[...]

8-O Podeślij schemat - nijak mi to nie pasuje... [...]

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Ze schematem może być problem: to było rok temu i miałem go tylko w głowie :(

Reply to
Maksymilian Dutka

jakby ktos chcial sprawdzony schemat, jest tutaj..kiedys juz przewijal sie przez grupe

wiem czy jest sens walczyc o tego jednotranzystorowego, gdyz dodajac kilak elementow na sume max 2zl mamy duzo lepsze parametry mozna go odchudzic znacznie, usuwajac "zabezpieczenie", mozna zamaist dlawika dac trafko, dac inny mosfet na bazie tego ukaldu zrobilem keidys flybacka do zasilanai cyfrowki z lacza telefonicznego pradem rzedu 50mA/5V, zakres nap wej 8...150V, wymairy 15x25x8mm, pobor pradu bez obciazenia - 400uA

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Ciekawe CMOSy znalazłeś, że 150V wytrzymują...