Jakiego darmowego programu do rysunku technicznego u

W dniu 2017-05-17 o 09:57, Piotr Gałka pisze:

W Libreoffice Draw polecenie "wstaw warstwę" jest. Zapisać tego jako dxf-a nie da się, ale to w końcu narzędzie do czegoś innego. Nie wiem jak w Protelu, ale w AD można PCB zapisać jako dxf.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2017-05-17 o 10:09, Dariusz Dorochowicz pisze:

Fakt. W Oo też jest. Używałem go kilka godzin po kilkuletniej przerwie i nawet nie zwróciłem uwagi, że pusty rysunek już ma osobną warstwę na Linie wymiarowe. Spróbuj w LibreOffice Draw wstawić łuk. Spróbuj wstawić linię wymiarową i potem w jej Wymiarach wstawić duży Odstęp linii. Te dwa doświadczenia (szczególnie to drugie) skłoniły mnie w poniedziałek do odinstalowania LibreOffice. Ale jak do rysunków technicznych zainstaluję sobie coś innego to może wrócę do LibreOffice.

W Protelu 3 PCB można zapisać tylko jako "PCB Binary" i "PCB ASCII". Nic nie wiem o formacie DXF. Zauważam, że wiele formatów lubi być tekstowymi. Jeśli taki jest DXF to może ten PCB ASCII to jakaś jego stara wersja. Ale z Protela (nie daje się zainstalować na Win7 64b) się właśnie przeprowadzam do KiCada więc jego możliwości przestają mnie interesować. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu środa, 17 maja 2017 10:51:00 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Nie brnij w dziwne zakątki.

będzie dla ciebie chyba najmniej problematyczny.

inkscape niestety nie ma wymiarowania, choc sie nadaje do robienia projektów dla cnc (bo geometrie mozna tworzyc w jednostkach miary np. mm)

Zaznajom sie z librecadem i będzie dobrze. on wspiera wymiarowanie, eksportuje do dxf, daje sie drukowac itp...

Reply to
sczygiel

W dniu 2017-05-17 o 11:37, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Właśnie po to pytam aby nie brnąć. A KiCada na pewno muszę oswoić do PCB. Jakby z niego dało się też robić rysunki dla mechaników to może mi to wystarczy. Ten rysunek co potrzebowałem mógłbym wydrukować z Protela na pdf, gdyby nie to, że pod Protelem pracowałem w okrągłych milsach, a wymiarowanie w mm z 4 miejscami po przecinku wygląda odstraszająco. W KiCadzie planuję pracować w okrągłych mm :)

Stan na dziś: Jedna osoba poleciła abym rozpoczął od DraftSight, LibreCad, FreeCad. Poza tym: Dwie osoby polecają DraftSight. Jedna osoba poleca Librecad. Jedna osoba (na p.s.i) poleca FreeCad.

Inkscape'a tak, czy siak planuję choć trochę oswoić (jak czas pozwoli).

Dzięki. Zapewne (w wolnej chwili, czyli na razie nie) rzucę okiem na te trzy programy. Choć to jest chyba marnowanie czasu bo pewnie każdy jest dla mnie aż nadto dobry. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu środa, 17 maja 2017 12:52:34 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Inkscape jest bardzo fajny bo pozwala na łatwe operowanie obiektami i budowanie z nich kolejnych nadobiektów. Pozwala na ich rozmieszczanie, modyfikowanie ich kształtu, nadawanie wymiarów, ukladanie na warstwach, grupowanie itp.

Ale wymiarów nie daje sie łatwo dodawać, choc można ręcznie sie w to pobawić.

U siebie robie w nim konkretne projekty ale sam dla siebie i w skali 1:1 więc mi wymiarowanie nie potrzebne.

Polecam.

Reply to
sczygiel

Poradze ci DraftCAD - jest prosty i funkcjonalny.A głównie darmowy)

Reply to
kenny1997090909

W dniu 2018-08-08 o 10:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Dzięki za odpowiedź, ale od pytania minęło już 15 miesięcy i nauczyłem się używać LibreCAD i do rysunków 2D mi idealnie pasuje. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 08.08.2018 o 16:13, Piotr Gałka pisze:

Chyba dawno temu czegoś takiego używałem, ale nie potrafiło dobrze skalować wydruków.

Reply to
Mario

W dniu 2018-08-08 o 18:15, Mario pisze:

Nie sprawdzałem z suwmiarką ale wydruk 1:1 jest generalnie osiągalny. Ma drobny błąd pozycjonowania wydruku centralnie na A4, ale można go obejść wprowadzając odpowiednie przesunięcie. A jak się robi wydruk na pdf to nie ma tego problemu.

Mi najbardziej do gustu przypadły:

- wymiarowanie z definicji poziome/pionowe przy którym mogę wskazać dowolnie położone punkty (nie muszą być poziomo, czy pionowo),

- wymiarowanie promieniowe/średnicowe,

- przycinanie linii, łuków drugą linią łukiem,

- zaokrąglanie przecięcia linii, łuków łukiem o podanym promieniu.

Tego nie miałem w OpenOffice Draw a jest fajne. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 09.08.2018 o 11:18, Piotr Gałka pisze:

Mi drukowało w jakimś olbrzymim powiększeniu i dostawałem po 12 kartek z kilkoma kreskami. Nie szło tego przeskalować na A4. Ale too może jakaś stara wersja była.

Reply to
Mario

W dniu 2018-08-09 o 12:18, Mario pisze:

Obecnie jak się wchodzi w drukowanie to OIDP ustawia jakąś dziwną skalę, ale daje się przełączyć na 1:1. Jak było dawniej nie wiem - nie znałem. P.G.

Reply to
Piotr Gałka