Jakie baterie do multimetru?

Jakie baterie polecalibyście do multimetru, który będzie używany sporadycznie? Kupiłem niedawno taki, o którym pisałem w poście <639b8f82$0$546$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl> (

$0$546$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>), ale że nie miałem w domu baterii to tak sobie leży jeszcze niesprawdzony. W końcu uzupełniłem bateryjne braki, żeby mieć zapas (w Kauflandzie była/jest promocja na 6 baterii VARTA Energy Alkaline typu AAA lub AA w blistrze za 5 zł), więc są alkaliczne oraz trafiłem też takie - cynkowe:

Zawsze unikałem wkładania baterii alkalicznych do rzadko używanych urządzeń z obawy o wylanie ogniwa, ale w obecnie produkowanych bateriach to chyba zdarza się rzadko. Wkładałem cynkowe, ale właśnie nie wiem, czy do takiego multimetru będą miały odpowiednią wydajność prądową.

A może szarpnąć się i kupić litowe, tego typu -

? K.

Reply to
Krystek

Od ponad 10 lat - jako AA i AAA - wykorzystuję wyłącznie baterie alkaliczne Varty (dużo, w różnych warunkach, np. -10 ... +40 stopni, 5 lat w rzadko używanym mierniku) i ŻADNA mi nie wylała! Dlatego jestem im wierny - inne mi notorycznie wylewały.

W dniu 2023-01-17 o 00:45, Krystek pisze:

Reply to
stary grzyb

W dniu 2023-01-17 o 08:45, stary grzyb pisze:

Lepsze są japończyki, np panasonic.

Reply to
Janusz

Musialbym zobaczyc, ktora mi wylala. Bo alkaliczne z reguły nie wylewaja, ale sie k*, zdarzaja wyjatki.

A mierniki to z reguly uzywaja 9V, to jeszcze inna bajka. mowimy o Forscher FS705? On na AA/R6?

Cynkowe (tzn Leclanche/"cynkowo-weglowe"/cynkowo-chlorowe) wylewaja. Jak im cynkowy kubek przezre, to wylewaja. Alkaliczne maja kubek stalowy.

niby litowe, a 1.5V ... jak oni to zrobii ?

J.F

Mowa o takim: ANENG SZ02 -

On działa na 2 sztukach AAA/R03.

K.

Reply to
Krystek

W dniu 17.01.2023 o 10:11, J.F pisze:

AAA/AA z Lidla wylały mi tylko raz, w latarce trzymanej w samochodzie, podejrzewam duże dT. W domu te same baterie nie wylały mi nigdy.

Reply to
PeJot

W dniu 17.01.2023 o 00:45, Krystek pisze:

Varta jest nic nie warta. Toshiba, Panasonic, Duracell.

Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

Ale nie baterie heavy duty , bo one szybciej mogą wylać.

Reply to
Janusz

W dniu 17.01.2023 o 17:18, Janusz pisze:

Kiedyś wylały mi baterie - nomen omen - VARTA w fajnej latarce, która niestety po wylaniu baterii nadawała się jedynie do śmieci. Bardziej chodziło mi o to, jakiego rodzaju baterie warto stosować w multimetrze - alkaliczne, cynkowe, czy też inne. Czyli alkaliczne "heavy duty" też nie bardzo do multimetru?

K.

Reply to
Krystek

IMO - alkaliczne. Dlużej wytrzymują, rzadziej wylewają.

Ogolniej - w zasadzie do wszystkiego alkaliczne, bo lepsze :-)

Cynkowe (cynkowo-weglowe, bo alkaliczne tez sa cynkowe) to chyba tylko w sytuacji gdy potrzebujesz jednorazowo srednia ilosc energii, a potem dluga przerwa. Np jedziesz na biwak, latarka bedzie dwa dni potrzebna, wrocisz, baterie wyciagniesz, wyrzucisz ... i lepsze takie "zwykle", bo tansze :-)

I tylko jedno mi sie nie zgadza

W kategorii "Zinc" są tylko "Super Heavy Duty",

"Wall clocks, alarm clocks or remote controls – VARTA Super Heavy Duty zinc carbon batteries provide you with reliable performance for all sorts of low-energy devices."

Tam wsadzam wlasnie alkaliczne. I co znaczy ich Heavy Duty?

J.F

W dniu 17.01.2023 o 22:39, J.F pisze:

To znaczy, ze jak nie jesteś DEBILEM to sprawdzisz raz na kwartał :]

Ale skoro nie wiesz...

Reply to
LordBluzg®🇵🇱

Co ty w kolko o tych "heavy duty"? Multimeter ma bardzo maly pobor pradu, "heavy duty" to do urzadzen o duzym poborze pradu.

Gdyby nie sprawa wylewania to odpowiedz by byla "byle jakie". Teoretycznie najlepsze powinny byc alkaliczne "long life", ale co naprawde dostaniesz zalezy od producenta.

Reply to
antispam

Wiem, że "heavy duty" są do urządzeń o dużym poborze prądu. A ile pobiera miernik to nie wiem i na ile starczają baterie zainstalowane w urządzeniu. Stąd moje pytanie co pakować (a w zasadzie teraz - czego NIE PAKOWAĆ) z baterii do multimetru.

Co kupować, a jakich marek unikać (albo nie przepłacać za markowe baterie, jeśli konkurenci oferują to samo w niższej cenie).

K.

Reply to
Krystek

Moj AN8001 bierze rzedu 0.2mA w stabilnym polozeniu, to wzrasta gdzies do 2-3mA jak piszczy (a piszczy np. jak sie zmienia zakresy). Jesli wlaczysz podswietlanie to pobor pradu moze znacznie wzrosnac (potencjalnie powiedzmy o 20 mA, u siebie nie sprawdzalem). Inne mierniki moga brac wiecej, ale nie spodziewalbym sie wiecej niz 20mA przy normalnej pracy i 50mA jak masz dyskoteke (podswietlanie i piszczenie). Wikipedia mowi ze cykowe AAA powinno miec rzedu

540 mAH pojemnosci, alkaliczne wiecej, rzedu 800-1200mAH. Wychodzi ze przy normalnej pracy AAA w moim mierniku powinno starczyc na lata.

Oczywiscie, to wyzej jak uzywasz mienika. Jak jest wylaczony to masz tylko samorozladownie baterii.

Raczej nikt Ci nie da autorytatywnej odpowiedzi. Podejrzewam ze nawet producenci nie wiedza czy baterie dlugo przezyja. Tzn. stare technologia uzywala rtec (i kadm i inne trucizy), od ilus lat EU zakazala rteci i producenci kombinuja jak zrobic w miare dobre baterie bez tradycyjnych skladnikow. Mysle ze receptury sie ciagle zmieniaja i np. bateria sprzed 5 czy 10 lat byla robiona inaczej niz wyprodukowan w tym roku.

Bateria ma prawo wylac jak jest po terminie waznosci albo w urzadzeniu trzymasz rozladowana baterie. Jedno i drugie mi sie zdarzalo, ale nie przypowinam sobie by nierozladowana bataria wylala w termine waznosci. Multimetry zwykle sygnalizuja gdy obniza sie napiecie baterii, wiec jak sie boisz o wylewanie to wypadaloby szybko wymieniac takie baterie. Jak nie bedziesz dlugo uzywac to wyjac.

Reply to
antispam

Dziękuję. Nie wiedziałem ile prądu pożerają multimetry. Przy takim użyciu to faktycznie niewiele.

Skoro już tak tu sobie dyskutujemy to poszukałem jeszcze informacji o bateriach litowych, bo ciekawiło mnie, czy znajdę informacje na temat tego czy tego typu baterie wylewają oraz jak często i na stronie dystrybutora jest wzmianka, że pierwotnie, baterie oznaczone jako 1,5V mogą mieć początkowe napięcie 1,7-1,8 -

Ktoś tam w komentarzu pisze, że faktycznie tak jest (o ile ten komentarz to nie jakaś ściema - fake).

Przy okazji dysputy o (najlepszych) bateriach, w YouTube jest film z ciekawym testem ogniw różnych marek -

i interesująca tabela z zestawieniem wyników (chyba nieco już zdezaktualizowana w kontekście cen i występowania poszczególnych marek na rynku) -
Co prawda dotyczy baterii typu AA, no ale... Polecam też komentarze pod filmem.

K.

Reply to
Krystek

Powiedz to zabawkom moich dzieci. Wniosek: każde wylewają.

-----

Reply to
ąćęłńóśźż

W dniu 19.01.2023 o 00:15, Krystek pisze: [...]

Energizer Ultimate Lithium 1.814V. Nówka. Termin ważności 12-2040.

Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 19.01.2023 o 11:06, Paweł Pawłowicz pisze:

Oho! Czyli nie fake. Chyba bym nie ryzykował z wyższym napięciem dla specjalistycznych / precyzyjnych urządzeń. Dzięki.

K.

Reply to
Krystek

W dniu 2023-01-22 o 16:25, Krystek pisze:

Nie, nie fake. Ale lampa błyskowa, która nie chciałą odpalić z "podwójnego paluszka" 3.6V (za wysokie napięcie - jest taka bateria litowa), odpaliła bez problemu z takich dwóch. Tu może po prostu wstępne obciążenie było dość duże żeby napięcie obniżyć bardziej niż przy tym "podwójnym".

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz