Jak zrobić filtr sinusoidalny?

No właśnie.

Ktoś z was się orientuje, jaka tam jest częstotliwość odcięcia, ilu stopniowe i czy to prosty filtr LC czy jakieś udziwnienia są? Bo dla 50Hz odcięcia to wychodzą oczywiście nierealne wartości, z drugiej strony jeśli się spojrzy np. tutaj:

podają jakieś wartości, ale co znaczy (suma)L? Z tych wartości dla filtra LC 1-go stopnia wychodzi Fg rzędu 2,5kHz.

Znalazłem przemysłowe rozwiązanie zasilania silników 1-fazowych (znaczy dwufazowych z kondensatorem) za pomocą PWM z filtrem sinusoidalnym (tutaj (450kB)

leży dtr-ka). A ja falownik mam, silnik mam, tylko filtru brakuje.

Czyli jednak się da? ;)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Mam jakieś dławiki ze sproszkowanego żelaza dla prądów od 5 do 16 A. Trzeba do nich dobrać odpowiedni kondensator dla układów impulsowych. Można by z tego coś sklecć.

R.K.

Reply to
Ryszard K

Użytkownik "Marcin Stanisz" snipped-for-privacy@poczta.bzdury.onet.pl> napisał w wiadomości news:1bqns0fiob3q1$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Mniej więcej taka jak częstotliwość PWMa Wielokrotnie wyższa niż 50Hz Filtr na 50Hz byłby ogromny i koszmarnie drogi

Reply to
wrr

Filtr można kupić w większości firm handlujących falownikami. Wykonanie samodzielne 1 szt może wyjść drożej niż w Chinach nawet w przypadku gdy twoja robocizna jest warta 0 zł

Leszek

Reply to
Leszek

Dnia Sun, 29 Oct 2006 13:33:26 +0100, Leszek napisał(a):

To jest jasne, ale...

...tego jeszcze nie wiem, bo nie sprawdzałem cen. Biorąc jednak pod uwagę "klasę przemysłową", będzie pewnie kilka stów, o co już warto z rozbiórki powalczyć :)

Ja się zresztą na razie za robienie nie biorę. Falownik na próbę podłączyłem "bez nic" do wentylatora (takiego pokojowego). (Jest duże prawdopodobieństwo, że silnik z kondensatorem w nim jest.) A jeszcze znalazłem stary filtr pzakłóceniowy od pralki:

o-----------+-----[cewka]----+--------+-------+---------------o | | | | | | | C3 | | | | Sieć C1 R C2 [ochronny] Odbiornik | | | | | | | C3 | | | | o-----------+-----[cewka]----+--------+-------+---------------o

I opis:

0,47uFX(MKT)/680kOhm + 2x5000pFY + 2x2,5mH + 0,68uFX(MKT) 250V~, 10A

Opis enigmatyczny, ale wydaje mi się, że:

C1 = 0,47uF C2 = 0,68uF cewki po 2,5mH

Kondensatory C1 i C2 równolegle, więc sumuję ich wartości i z wzoru na częstotliwość graniczną filtru LC wychodzi:

Fg = 1/[pi * SQRT(L*C)] = 1/[pi * SQRT(2,5mH * 1,15uF)] = 1,88kHz

Szczerze mówiąc mentalnie mi cewka w dolnej gałęzi przeszkadza, więc ją na razie zaniedbałem ;) Tak samo zastanawiam się, czy podłączać ochronny (to wyjście z falownika będzie...).

Jak myślicie - można podłączyć takie cudo na wyjście falownika?

Serdeczne Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Dnia Sun, 29 Oct 2006 11:37:15 +0100, Ryszard K napisał(a):

Dzięki! Na razie kombinuję z tym, co mam (patrz odpowiedź na post Leszka).

Serdeczne Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Bo tez i on musi odfiltrowac czestotliwosc PWM, a nie 50Hz. Co jak widac robi tak sobie - postrzepiona ta sinusoida.

A suma .. w zasadzie to dwie cewki naraz dzialaja, a moze nawet 3 ..

Dnia Sun, 29 Oct 2006 17:06:52 +0100, J.F. napisał(a):

Eee, to nie audio, nie musi być pięknie, ważne, żeby kondensator przy silniku nie padł :)

A to tak można przenieść te cewki sobie zastępczo na _jedną_ stronę?

Serdeczne Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

Dnia Sun, 29 Oct 2006 15:06:03 +0100, Marcin Stanisz napisał(a): <ciach>

Po podłączeniu wywala zabezpieczenie nadprądowe w falowniku :/

I jeszcze producent nie ma na stronie instrukcji do tego typu falowników (NORDAC smart SK 550/2). Ma do podobnych, zestaw parametrów prawie taki sam, ale...

Może ktoś ma manual do tego falownika? (Do producenta też napiszę.)

Pozdrawiam Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz

zauwaz ze to nei sa osobne cewki, tylko transformator, do tlumienia zaklocen (common mode choke)

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Oj, to sa na moj gust trzy osobne cewki, bo ich celem jest wygladzenie pradu, a nie filtr common mode.

I gdyby to byly dwie fazy to z dodadniem nie byloby problemow, ale na 3 to sie wszystko komplikuje :-)