Jak zrobić charakterystykę fotorezystora

witam. podlaczylem fotorezystor w ukladzie dzielnika napiecia wraz z rezystorem, z ktorego mierze napiecie za pomoca przetwornika a/c. wskazania sa bardzo nieliniowe. przy sporym oswietleniu duze wachania oswietlenia powoduja mala zmiane rezystancji, przy malym oswietleniu natomiast jest calkowicie odwrotnie.

zadalem to pytanie na elektrodzie i zaproponowano mi abym przemnozyl to przez odwrotnosc charakterystyki oswietlenie - rezystancja.

to byloby w miare rozsadne, ale nie moge znalezc tej charakterystyki, sam wykonac jej nie mam jak ( bo chyba luksomierz bylby niezbedny ), a gdybym juz ja mial to jak to odworcic ( statistica ) ?

dodatkowo nie wiem doklanie jaki mam fotorezystor. rpp130 albo rpp131, ale to juz sie da sprawdzic badajac jego rezystancje.

jakies pomysly ? moze juz ktos to robil ?

pozdrawiam

Reply to
sawic

a jakiego przetwornika uzywasz??

Reply to
Konrad Rokicki

"sawic" <sawic snipped-for-privacy@wytnij.to.poczta.onet.pl> napisał(a):

trochę zlinearyzować możesz przez równoległe połączenie z jakimś rezystorem (zależy w jakim zakresie oświetlenia będziesz używał); kiedyś podobnie postąpiłem z termistorem i aproksymowałem charakterystykę trzema odcinkami

Reply to
Krzysztof

Konrad Rokicki napisał(a):

ads1100 z TI przetwornik 16 bitowy. na wejscie dostaje napiecie w zakresie od napiecia zasilania do 0. rezystancja mocno oswietlonego fotorezystora jest rowna prawie 0, a w ciemnosci idzie w megaomy.

ale czy przetwornik ma tu az takie znaczenie ? dziala dobrze, tylko ten fotorezystor jest strasznie nieliniowy.

pozdrawiam

Reply to
sawic

swiatlo dzienne. fotorezystor bedzie za oknem, czyli zakres dosc szeroki.

hmm no trzeba bedzie wlasnie cos podobnego wykombinowac. zastanawiam sie czy poprostu nie przemnozyc tego przez odwrotnosc x^2. chyba wtedy charakterystyka zrobila by sie bardziej liniowa.

pozdrawiam

Reply to
sawic

A czy Ciebie nie interesuje przypadkiem tylko jeden próg zadziałania?

Reply to
Pszemol

Fotorezystor fotorezystorem, ale uzywajac dzielnika wprowadzasz jeszcze jedna nieliniowosc, co prawda dobrze okreslona. Poza tym przetwornik 16bit - to jak precyzyjny jest ten normalny rezystor w dzielniku - jaka ma tolerancje?

Krzysiek Rudnik

Reply to
Krzysztof Rudnik

Użytkownik sawic napisał:

Witam Przy silnym oświetleniu fotorezystor wchodzi w obszar nasycenia i od pewnego momentu jego rezystancja przestaje maleć. Linearyzacja raczej niewiele tu pomoże, bo trudno będzie "zlinearyzować" tę część charakterystyki, która odpowiada nasyceniu (prawie równoległa do osi OX). Chyba jedynym rozwiązaniem będzie "przesunięcie" (zmniejszenie) zakresu oświetlenia padającego na fotorezystor za pomocą najprostrzej przysłony, którą dobierasz tak aby najsilniejsze "obserwowane" oświetlenie jeszcze nie nasycało fotorezystora.

Pozdrawiam Grzegorz Kurczyk

Reply to
Grzegorz Kurczyk

raczej nie za bardzo z precyzja zwykly rezystor 20k za 10 gr

pozdrawiam

Reply to
sawic

nie. chca zdjac plynna charakterystyke oswietlenia od 0 do 100% w czasie.

pozdrawiam

Reply to
sawic

sawic <sawic snipped-for-privacy@wytnij.to.poczta.onet.pl> pisze:

To fotorezystir ze względu na nieliniową ch-kę się niespecjalnie nadaje. Większą liniowość ma fotodioda.

Reply to
Patryk Sielski

Prawdopodobnie wystarczy - dokladnosc i tak ma lepsza niz fotorezystor, dryft termiczny zapewne tez. I tak trzeba kalibrowac.

Jesli ma tak zostac - rezystor powinien byc rowny sredniej geometrycznej rezystancji koncow zakresu pomiarowego. No i trzeba sobie zdawac sprawe ze ten zakres nie moze byc zbyt duzy, bo nieliniowosc dzielnika powoduje ze czulosc na krancach spada.

Moze jednak wsadzic 555 czy inny timer i mierzyc czas/czestotliwosc impulsow ?

Jeszcze pytanie jaki ten czas - FR sa w dodatku powolne bardzo [~sekunda] przy slabych oswietleniach.

Sa takie fajny kostki texasa - fotodioda z przetwornikiem I->f .. TI jeszcze przesyla sample ?

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com

A sciślej

na myśli TSL230 ? Fajne są. Dynamika 6 dekad, na skali logarytmicznej prosta jak drut a do tego jeszcze możliwość skalowania o następne dwie dekady :-) Niestety chyba dość trudno kupowalne. Np. Elfa ma z tej serii tylko konwertery light->voltage. Chociaż.... IIRC Irek N. przyznawał się kiedyś do ich stosowania.

Te z wyjściem I2C/SMbus też są nieczego sobie :-)

Reply to
Marek Dzwonnik

Ja tez je kiedys uzywalem. Wlasnie TSL230 :-)))) Tylko trza kupic bylo cala laske 50szt, grrr. Teraz - teraz gdzies leza zapomniane na strychu pewnie.

Reply to
jerry1111

Użytkownik "jerry1111" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:d5fpnh$d8g$ snipped-for-privacy@news.onet.pl

O! ... Dobrze wiedzieć, do którego strychu uśmiechnąć się w razie potrzeby ;-)

Reply to
Marek Dzwonnik

No widzisz - tobie sie marnuja, inni potrzebuja - od czego allegro ? :-)

I kilka kkm po drodze.

:-)

Reply to
jerry1111

Zaraz, miales sie pojawic jakos...teraz? Nie wypalilo? Moze Szwarcwald w 23t?

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ano bylem, ale na weekend tylko. Szwarcwald? A co ja tam bede robic?? Ale szczegoly to moze na priva... bo tyle smiecia ostatnio na grupie ze jeszcze nas zastrzela :-)

Reply to
jerry1111