Jak zrobić prostownik?

Kolega mi podesłał:

Do wykonania prostownika konieczna jest 0,5 lub 0,7kg puszka po konserwach, 50g węglanu amonowego oraz gruby drut lub blacha aluminiowa. Z płyty pilśniowej wycina się pokrywkę na puszkę, w środku wierci otwór i umocowuje się w nim pionowo pęk drutów aluminiowych lub blachy aluminiowej zwiniętej w walec. Drut lub blacha muszą być umocowane tak, aby nie dotykały dna ani ścianek puszki, gdyż spowoduje to zwarcie. W pól litrze wody rozpuszczamy 50g węglanu amonowego i roztwór ten wlewamy do puszki. Po założeniu pokrywki z umocowanym drutem lub blachą aluminiową prostownik jest gotowy.

Stefan Sękowski "Efektowna Chemia", WNT 1973.

Jak tylko zdobędę węglan amonowy robię ten prostownik i mierzę jego charakterystykę ;-) Aha, działa od 5 do 20V.

Reply to
Patryk Sielski

Heh, a czy ktoś pamięta jeszcze charakterystyczny swąd palonych płyt selenowych z prostowników?...

Grzexs

Reply to
Grzexs

Powtarzal ten opis czesto .. ale w 1973 dioda na bublu kosztowala pare zl czy mniej :-)

Nie musisz szukac - zmierz ch-ke kondensatora elektrolitycznego, tylko okulary ochronne zaloz :-)

Pamiętam Potwornie Zgniłe JAJA :-)) Pzdr

Reply to
henry1

miałem okazję całkiem niedawno, z 2 miesiące temu, doznać tego miłego zapaszku:) Jak widać, nie trzeba wybiegać pamięcią w otchłań historii elektroniki;)

Reply to
krychu (musk

echh sentymenty. Właśnie znalazłem bardzo antyczne tranzystory ADP-665. Oszałamiające 5W maksymalnej mocy w obudowie TO66!!! :) szczęka mi opadła jak zobaczyłem. Bardzo ciekawe że mają osobno podany maksymalny prąd kolektora i emitera. Ktoś wie dlaczego?

CosteC

Reply to
CosteC