jak zrobi? fotobarier??

Witam grupowiczów.

Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie taki pomysł: chciałem zbudować sobie prędkościomierz z dwoma fotobarierami i pomiarem czasu pomiędzy przecięciem obu. Bariery zamontowane w odległości

10cm od siebie, maksymalna prędkość mierzona to ok. 250km/h (podejrzewam, że tak naprawdę nie dojdzie wyżej niż 150km/h, ale zanim wstępnie nie zmierzę to nie wiem). Pomiar z dokładnością do 1km/h. Dioda świecąca i element światłoczuły (nie musi być wcale podczerwień, może być światło widzialne) odległe od siebie o maksymalnie 20cm. Całość buduję dla siebie, w ramach zabawy :) Teraz moje pytania (wiem, że podobny temat był już na grupie, ale nie znalazłem potrzebnych mi informacji):

-czy używac zwykłych LEDów czy może tych na podczerwień?

-czego użyć: fotodiody i jakiegoś wzmacniacza (jakiego?) czy fototranzystora (i w jakim układzie)?

Obie fotobariery mam zamiar podpiąć do AVRa ze stabelaryzowanymi długościami czasów przelotu, a wyniki wyświetlać na alfanumerycznym LCD.

Pewnie zostanie mi zaproponowane nadawanie diodą IR prostokąta 36kHz i odbieranie tego scalonym odbiornikiem IR jak w telewizorze, ale takie odbiorniki raczej nie lubią dostawać sygnałów bez przerw. Dlatego jeśli to możliwe chciałbym trzymać się z daleka od układów typu SFH5110.

Reply to
krzych

A zastanawiałeś sie jak to potem wyskalować? Samo policzenie to za mało. Zastanów się co się stanie jak zmieni Ci się odległość między barierami o 2 mm. Tomek

Reply to
Tomek

nie sadze zeby blad pomiaru 2% mial jakies szczegolne znaczenie, szczeglonie w zastasowaniu amatorskim ;-) no a po drogie mysle ze w zaleznosci od wykonania mozna uzyskac wieksza dokladnosc odleglosci jak 2mm ;-) sposob na kalibracje tez by sie znalazl ;-) duze kólko z jedna szczelina ulozone tak zeby przecinalo obie wiazki naraz, i krecimy ze stala predkoscia - to juz kwestia odpowiedniego przeanalizowania wyników ;-)

Reply to
nuclear

Wiesz, z racji wykształcenia znam się troszkę na pomiarach. Nie widzę prostego rozwiązania wyskalowania takiego urządzenia żeby mogło slużyć do czegoś więcej niż sprawdzenie czy coś przecięło wiązki. Jakby odleglość między wiązkami była ok metra byłoby latwiej. Ale też nie bardzo łatwo. Żeby takie coś miało wartość użytkową po zrobieniu wymaga skalowania. Pomysł z tarczą niezły. Bo w jakiś sposób odzwierciedla naturalne warunki pracy. Tylko czy uda się zapewnić stabilnoś obrotów w czasie potrzebnym do kalibracji. Moze byc trudno. Bo taka stabilność powinna być o klasę większa niż błąd jaki chce się uzyskać. Jakby ta tarcza o ktorej piszesz miała metr obwodu to wychodzi duża prędkość obrotowa bo jakieś 70 na sekundę. Do tego koło zamachowe w celu zwiększenia bezwładności. Ponad 4000 obr na minutę takie coś by musialo mieć. To dużo. Wychodzi machineria do skalowania droga, niebezpieczna i trudna do wykonania bez specjalistycznych urządzeń. Takich jak chociażby wyważarka. Tomek

Reply to
Tomek

to faktycznie racja - autor powinien zwrócic uwage na to i w miare mozliwosci zwiekszyc tą odleglosc

sądze że wymagana dokladnosc mozna by załatwic nie przez duzą dokladnosc urzadzenia kalibrujacego tylko przez dużą liczbę pomiarów i uśrednic ;-) a w sumie dobrze jakby autor powiedzial jaka dokladnosc jest mu potrzebna - moze sie okazac ze wystarczy zwiekeszyc odleglosc i zmierzyc w miare dokladnie odleglość miedzy czujnikami (wg mnie mozna bez problemu osiagnac dokladnosc

0.5mm domowymi sposobami) a tak z ciekawosci do czego to ma sluzyc? sądząc po wymaganym rzadzie predkosci i odleglosci miedzy czujnikami, sluzyc ma do pomiaru pociskow z jakiejs procy (dobrze strzelilem?)
Reply to
nuclear

Spokojnie mogę zwiększyć odległość, może nawet do metra. Wspomniana przeze mnie dokładność do 1km/h też nie jest parametrem krytycznym, może być i 5km/h. Jeśli będę zadowolony z działania urządzonka to mogę się pobawić w usprawnienia. To jest rzeczywiście urządzonko amatorskie i cudów po nim nie oczekuję.

Trafiony - zatopiony. :-)

Dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi i sugestie i czekam na pomysły co do części elektronicznej :)

Reply to
krzych

Moze nie bedzie tak zle. 250km/h to czas przeciecia rzedu 1,4 ms. AVR popedzany kwarcem i czas mozna b. precyzyjnie mierzyc. 2mm bledu daje nam zaledwie 2% blad pomiaru, zalozonej dokladnosci rzedu 1km/h nie uzyska. Problemem tez moze byc spojnosc wiazki, diody daja rozbiezna wiazke, bedzie klopot z dokladna ocena kiedy nastapilo przeciecie wiazki. Moze lepsza bylaby dioda laserowa, chociazby ze zwyklego wskaznika?

Reply to
T.M.F.

Jak ja bym robił coś takiego to użyłbym gotowych transoptorow szczelinowych. Pewno chcesz mierzyć prędkość pocisku z wiatrówki. To nadawać się będą transoptory takie trochę szersze. Z wiekszą szczeliną. Spokojnie tam się śrut zmieści. Gorzej jak trafi w transoptor. Ale to Twoj problem żeby mieć na zapas. W takich transoptorach element odbierający i nadający są w miarę dobrze do siebie dobrane. Niektóre mają calkiem znośne filtry dla światła widzialnego. I cena przystępna. Jakby szczelina była za mala to można wydłubać nadajnik i odbiornik i zamocować po swojemu. Puściłbym to na prądzie stałym. Z takiego transoptora przy niedużych odległościach miedzy diodą i fototranzystorem można bez żadnych wzmacniaczy wysterować cemosa np. 4011 a lepiej 4093. sygnalem z cemosa sterowalbym jakiś przerzutnik. Jeden impuls wlączenie zegara drugi wylączenie. I potem ta nieszczęsna kalibracja. Nie mam na nią pomysłu latwego i taniego. Tomek

Reply to
Tomek

Użytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@hermes.wizzard...

o 2 mm.

Według mnie nie ma problemu z wykalibrowaniem drogi. Zakładając że czas rzędu 1,4ms będzie dokładnie zmierzony to drogę można wykalibrować w następujący sposób: ustawiamy dwa transoptory szelinowe w odległości ~10cm od siebie Strzelamy, sprawdzamy czy stoją w linii. Jak któryś "dostał" trzeba postawić następny :-) Oczywiście zasilenie LED tylko napięciem stałym, inaczej będą przekłamania na modulacji. Ale problem z zakłoceniami od innych źródeł podczerwienii. Jak to wszystko stoi (już stabilnie!) załączamy obie LED podłaczamy pod fotoelementy jakieś układy wskaźnikowe (LED świecący - oczywiście przez wzmacniacz) bierzemy uchwyt w stylu imadełka stawiamy mniej więcej pośrodku mocujemy w nim suwmiarkę tak aby "uszami" do pomiaru średnic wewnętrznych zasłaniała (zaczynała zasłaniać) oba transoptory i drogę odczytujemy z suwmiarki myślę że z dokładnością da się zejść poniżej milimetra.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" <[wspak] snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:e3dnd5$8h3$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Z dokładnością da się zejść dużo poniżej milimetra jeśli transoptory (czy inne fotoelementy) będą na jednej płytce drukowanej. Problem rozbieżności wiązki nie ma wpływu na dokładność pomiarów - rejestrowane jest przecież przecięcie tylko tej części wiązki, która wylatując z LED trafia na element światłoczuły. Jakakolwiek kalibracja wzorcem prędkości jest zbędna. Wystarczające byłoby sprawdzenie dokładności pomiaru czasu i porządna analiza błędu.

Jedynym poważniejszym problemem może być czas przelotu śrutu przez transoptor - czy transoptor zdąży wyłączyć się podczas zaciemnienia trwającego 5mm / 50m/s=0,1 ms. I czy czasy wyłączenia będą takie same dla obu transoptorów? Dlatego lepiej by było wykorzystać czas załączenia, który jest krótszy i rozrzut tych czasów będzie mniejszy dla różnych transoptorów. Oznacza to, że zdarzeniem wyzwalającym byłoby opuszczenie strefy transoptora przez pocisk. Ale i tak transoptory powinny być szybkie.

Reply to
Bogdan Gutknecht

Koniecznie daj znać z jaką prędkością strzela proca. Ja bym stawiał na 60-80 km/h dl adętkowej i 100-120km/h dla zrobionej z rękawicy.

Reply to
Kmail

Użytkownik "Tomek" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

więcej

była

wartość

Uff zdziwiłem się, ja też z racji wykształcenia wiem conieco o pomiarach :) Do pomiarów prędkości musimy znać : a - drogę; b - czas. I nic więcej, zakładając że zainteresowanemu wystarczy 1% to stawiam na to że 10cm może zmierzyć z tą dokładnością linijką, suwmiarką zrobi to z dokładnością 1 promil. Czas można zmierzyć z dokładnością 1 promila bez zbędnych ceregieli, byle kwarc a nawet rezonator ceramiczny zapewni lepszą dokładność, zakładając najmniej miły wariant sumowania błędów mamy 2 promile, czyli 50 razy więcej niż chciał zainteresowany. Teraz conieco o układzie pomiarowym, bo to ma conieco wpływu na naszą analizę. Ustawiłbym procesor na 2 przerwania zewnętrzne od obu bramek, jedna włącza zliczanie, druga zatrzymuje. Bramki optyczne muszą być IDENTYCZNE i obie reagować na ten sam sygnał np. ZBOCZE NARASTAJĄCE. Fototranzystory są z natury wolne, lepsze byłyby fotodiody, ale zakłądając dwie IDENTYCZNE bramki powodujemy że opóźnienia w układzie przesuną się w jednym kierunku i nie wpłyną znacząco na bład. Jeśli chcesz mierzyć to bez procesora to wstawiasz trzy liczniki do 10, trzy dekodery do LED 7 segmentowego, jeden przerzutnik do startu i zatrzymania pomiaru, a na wejście przeliczony do odległości generator kwarcowy i masz bezpośredni odczyt prędkości. Ps. praktycznie to oszacuj częstotliwość kwarcu, zobacz jaki najbliższy dostępny jest w sklepie obok :) a potem skoryguj rozstaw bramek.

Reply to
Piotr Pitucha

Moim zdaniem błędne podejście. Wolny detektor ma również duży "rozrzut wolności" wyrażony bezwzględnie. Moim zdaniem lepiej jednak dać coś szybkiego a nie polegać na wątpliwej sprawie, jaką jest identyczność opóźnień detektorów.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Użytkownik "Piotr Pitucha" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:e3eu67$1ou$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Dla mnie bomba ! Znasz jakiś nowy wzór na prędkość ? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:445b0637$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

:) mea culpa , oczywiście literówka , miało być CZASU , przepraszam

Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

Pisząc o wolnych detektorach jakimi są z natury fototranzystory wcale nie zakładam że błędy będą znaczące, elementy z serii produkcyjnej maja dość powtarzalne parametry to po pierwsze, a po drugie ich powolność jest względna, dla przykładu dla pierwszego pdfa na hasło "fototranzystor" mamy czas włączenia i wyłączenia fototranzystora dla 1kohm obciążenia i 5 V zasilania około 6us, jeśli w serii byłby rozrzut 20% to da nam to koło 1us, czyli też pomijalnie mało dla naszego procesu pomiarowego. Pozdrawiam

Reply to
Piotr Pitucha

Użytkownik "Piotr Pitucha" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:e3f13c$cdl$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Nie tak do końca, nie jest problemem zrobienie wyświetlania pędkości. Podobnie jak w częstościomierzu pomiar okresu (czasu)

Desoft

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" <[wspak] snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:e3f3ur$mks$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Tu jest do zmierzenia JEDEN okres i nie da się go zstąpić pomiarem typu: "Ile mierzonych okresów wejdzie w naszą bramkę czasową?", co byłoby proporcjonalne do prędkości. Pamiętaj, że było napisane: " Jeśli chcesz mierzyć to bez procesora to wstawiasz trzy liczniki do 10, trzy dekodery do LED 7 segmentowego ...." P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Najpierw troche policz, to reszta sie moze sie rozjasni :-)

Użytkownik "Piotr Gałka" snipped-for-privacy@CUTTHISmicromade.pl napisał w wiadomości news:445b258b$ snipped-for-privacy@news.home.net.pl...

Generator kwarcowy zbramkowany transoptorami start-stop podaje na licznik liczący w dół. Dobrze byłoby dać informację o przekręceniu się licznika - zresztą w każdym przypadku jest ona potrzebna.

Desoft

Reply to
Desoft