Jak wykryć zbliżający się samochó

Witam grypowiczów, Potrzebuję podstawowego układu, który wykrywałby nadjężdżający samochód i powiadomił o tym dźwiękowo. Myślę tutaj o zakłóceniach, które generują samochody: świece albo alternator.

Czy ktoś mógłby naprowadzić mnie na właściwe rozwiązanie. Nie jestem wielkim elektronikiem i potrzebuję gotowego schematu.

Ogólne uwagi:

  1. wykrywalność z góry (4 piętro)
  2. samochód podjęzdżający do klatki schodowej
  3. jakiś brzęczyk
  4. jakis detektor pola elektromagentyczego generowanego przez samochody
  5. bardzo niski koszt.

Urządzenie ma służyć jedynie do akustycznego powiadomienia człowieka, by ten wizualnie zrobił inspekcję zbliżającego się samochodu.

Dzięki za jakiekolwiek podpowiedzi

Agrypa

Reply to
Agrypa Wielki

Ale dzięki, Agrypa

Reply to
Agrypa Wielki

Użytkownik "Agrypa Wielki" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cfg5fp$9s$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Samochody, tak jak wszystko muszą obecnie spełniać normy, które zabraniają emisji zbyt silnych zakłóceń. Mierzy się to w specjalnych pomieszczeniach, z odległości 10m z anetną kierunkową. Mimo anteny kierunkowej (wzmacnia sygnał z 10 razy) pomiar ten wymaga bardzo czułej aparatury.

Myślę, że aparatura, która potrafi wykryć emitowane przez samochód zakłócenia z odległości 12m (4 pietra po 3 metry) kosztuje kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy zł. Ale mogę się poważnie mylić - może zwykłe radio da się odpowienio przerobić - nie mam w tym temacie żadnego doświadczenia.

P.G.

Stinger lub strieła może być dośc dobry. Inspekcję też zapewnia.

Reply to
Jacek Czerwinski

Thu, 12 Aug 2004 18:30:53 +0200, na pl.misc.elektronika, Agrypa Wielki napisał(a):

Jakiś CNN z Afganistanu ....

Nie ma za co

Reply to
Jacek Czerwinski

Użytkownik "Agrypa Wielki" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cfg5fp$9s$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

a nie mozna wykorzystac jakiejs fotokomorki, czy sam fakt wykrycia auta musi opierac sie na zakloceniach ktore samochod generuje? no chyba ze cos innego moze podejsc pod brame i wtedy to fotokomorka juz rzeczywiscie nie wykryje co to takiego

pozdr Krzysztof

Reply to
Krzysztof Skoroniak

Chodzi mi o to, by generalnie nie było pomyłki. Kiedyś miałem radio, które warczało, gdy przejeżdżał obok mnie pojazd silnikowy. Czy na prawdę samochody są niewykrywalne, jak pisał tutaj jeden z grypowiczów?

W pokoju, w którym przebywa obsewator nie słychać wyraźnie nadjężdzającego pod blok samochodu, chciałem ten sygnał jakoś wyłapać...

Dzięki za dalsze sugestie

Agrypa

Reply to
Agrypa Wielki

kamera + analizator obrazu

Reply to
Jacek Maciejewski

IMHO bezawaryjnie działałaby jedynie pętla indukcyjna w jezdni, której indukcyjność zmienia się gdy najedzie na to samochód.

Diesle nie mają świec iskrowych to nie będą siać. Podejrzewam również że układ reagujący na zakłócenia wykrywał by raczej wszystkie komórki w promieniu 50m niż samochód.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

A czy to radio "wykrywało" także diesle czy wyłącznie benzyniaki? Bo w tych pierwszych to za bardzo nie ma co generować zakłóceń (a te od alternatora ciężko byłoby wykryć).

pozdrawiam Piotr

Reply to
Piotr

Użytkownik "Agrypa Wielki" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:cfgb85$3t1$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

grypowiczów?

Tak całkiem niewykrywalne to może nie, ale czy akurat wykrywanie przez pomiar zakłóceń jest najlepszym sposobem.

Jak słychać tylko słabo to proponuję mikrofon (kierunkowy) + wzmacniacz.

P.G.

Wydaje się że czujka PIR powinna zadziałać, mozna jej zmniejszyć czułość aby nie reagowała na ludzi. Samochód jest zwykle żródłem promieniowania podczerwonego. W każdym razie warto spróbować i sprawdzić.

AK

Reply to
Andrzej Kmicic

Wysoki koszt i zdaje sie, że nocą widoczność spada do kilku procent.

Reply to
Agrypa Wielki

Gdzie tego szukać i co to jest ten PIR (Passive infrared?)

Ostatnio oglądałem alternator od Forda "Ka". Na wierzchu widać okablowanie, uzwojenia. Przecież to musi siać... Pytanie tyko jaką to ma częstotliwość. Może odbiornik na taką częstotliwość by wystarczył?

Agrypa

Reply to
Agrypa Wielki

nie

Dokładnie, zwykła czujka alarmowa na podczerwień.

AK

Reply to
Andrzej Kmicic

Nie wiem jakie masz mozliwosci instalacji. Najprostsze: waz ogrodniczy, /moga byc i lepsze/ poprzez droge, podjazd/ zatkany z jednej strony. Na drugim koncu stycznik membranowy-gotowy w kazdej pralce automatycznej-czujnik poziomu wody. Sonda jest, stycznik jest, co dalej zrobisz z sygnalem to twoj problem.

To nie zart, rozwiazanie takie stosuje sie masowo w jako czujniki dotykowe bram garazowych. Brama jadac w dol, gdy dotknie samochodu, lub przechodzaca osobe daje sygnal dla przelaczenia obrotow silnika o wszystko jest ok! /Jak dziala poprawnie-;)/

Reply to
dzieciol

ale on reaguje na podczerwien

Reply to
grzegorz

Czujka ruchu PIR + sygnalizator akustyczny :)

Reply to
Jacek "Plumpi

jakies 20-200 Hz. Trzy fazy, dobrze ekranowane, pokrywajace sie z czestotliwoscia energetykow - nie wykryjesz.

Juz predzej petle indukcyjna w asfalcie .. Albo mikrofon..

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@tnij.go.pl> napisał:

Raczej mikrofon i analizator dźwięku. Zwykły pecet, karta dźwiękowa i trochę zabawy z kodem. Być może istnieją jakieś gotowe rozwiązania, jeśli nie to trzeba by trochę podumać.

Darek Żołna

Reply to
Dariusz Zolna