Jak uruchomić kilka świetlówek?

Witam,

Kupiłem chińską naświetlarkę UV, która padła po niedługim używaniu.Moją intencją jest przywrócenie ją do życia. Sprawdziłem elementy półprzewodnikowe - są ok. Padnięcie jest zatem dla mnie niejasne więc chyba najłatwiej będzie zabrać się za to od zera.

Ale od początku. Efekt padnięcia jest taki:

Świetlówki świecą na pół gwizdka. Czasem zdarza się, że jedna, zawsze ta sama zapala się pełną mocą.

Urządzenie sterujące wygląda tak:

Zewnętrzny timer uruchamia przekaźnik, a ten włącza zasilanie. Jak mniej więcej widać: mamy mostek Gretza bezpośrednio na zasilaniu. Elektrolity na 400V, dwa tranzystory 13007 (czyli na wysokie napięcie) połączone ze sobą transformatorem na kilku zwojach z 3ma sekcjami. To wszystko steruje 6cioma świetlówkami UV 8W (6 dławików 12mH + kondensatory 2.2nF).

Nie mam bladego pojęcia jak to działa. Uszkodzenie w postaci obniżenia emisji i faworyzowania od czasu do czasu jednej świetlówki jest dla mnie niezrozumiałe również. Generalnie naświetlanie PCB czymś nie ma sensu. Naprawić się pewnie też nic nie da skoro wszystko jest pozornie sprawne. Zapewne cos przeliczono dla obciążenia 6cioma świetlówkami, wskutek używania ich zmieniły się parametry więc szlag trafił kalkulacje - taki scenariusz być może miał miejsce. Wymieniłem świetlówki z chińskich na Philipsa - nie pomogło.

Ok, zatem zamiast naprawiać coś, co wydaje się być nie naprawialne trzeba będzie zbudować coś nowego. Ograniczeniem jest powierzchnia. Standardowe podejście w postaci starter + sklepowy dławik wielkości domu z oborą x6 świetlówek zajmie zbyt wiele miejsca. Czy macie jakiś pomysł jak uruchomić te świetlówki z zachowaniem limitu miejsca?

Reply to
Marek S

W dniu 8/17/2017 o 2:11 AM, Marek S pisze:

Miałem w ręku elektroniczny starter na 4 świetlówki 8W. Może istnieją też na 6 lamp? W ostateczności 4+2 :-) Twoje linki nie wyświetlają mi się :-(

P.P.

Reply to
HPLC

W dniu 8/17/2017 o 10:00 AM, HPLC pisze:

Statecznik, oczywiście... A tak nawiasem, elektroniczne do jednej świetlówki są dość małe.

P.P.

Reply to
HPLC

Użytkownik "HPLC" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:59955193$0$659$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jesli istnieja, to pewnie drogie.

Jeszcze mniejsze sa w swietlowkach kompaktowych. Mozna tez wyciagnac z zepsutych, jesli ktos nie wyrzucil od razu :-)

Ae ciekawi mnie jak oni te oryginalna zrobili. No coz - widac jak, kiepsko :-)

użytkownik Marek S napisał:

Kupić 3 standardowe stateczniki i 6 starterów. Chyba że czujesz się na siłach podłubać w tym co masz.

48usd za naświetlarkę. Jak oni to zrobili?
Reply to
Bytomir Kwasigroch

Użytkownik "Marek S" snipped-for-privacy@spamowi.com napisał w wiadomości news:on2mvj$cha$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Nie wiem, czy naprowadzę... Kilka żarówek-świetlówek z podobnymi objawami, naprawiłem, najprościej, zestawiając świetlówki z innymi przetwornicami. Objaw wyglądał tak, że świetlówka zajarzała, ale tylko przy końcach. Po zamianie odzyskiwała życie.

Może to po chłopsku, ale, jeśli by np. mieć stłuczoną/przepaloną lampkę ze sprawną przetwornicą, to wykorzystać? Małe to i ciche, choć nie gwarantuję, że eteru nie zapierdzi. Świetlówki widzę 8W piszesz, to przetwornice na 20W powinny udźwignąć z zapasem...? Awaryjnie tak bym spróbował zestawić.

O, albo to spróbuj:

wygląda interesująco.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "HF5BS" snipped-for-privacy@t.pl napisał w wiadomości news:on4823$pib$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Ja mam zrobioną naświetlarkę z takich opraw

ą tam stateczniki elektroniczne. Tylko że parę lat temu były tańsze. Trzeba by poszukać.

Reply to
jacek

W dniu 2017-08-17 o 02:11, Marek S pisze:

I tu jest pies pogrzebany, są połączone równolegle, te dwie już się trochę zużyły i potrzebują wyższego napięcia do zapłonu ale ta jedna wcześniej się zapalająca im to uniemożliwia, wywal tą przetwornicę i użyj trzech małych 8-11W z zwykłych świetlówek, tak aby każda świetlówka miała swoją przetwornicę i będzie działać ok.

Reply to
Janusz

W dniu 2017-08-17 o 10:00, HPLC pisze:

Hmm.. ciekawe. Rozejrzę się choć patrzałem na elektroniczne bez precyzowania ilości świetlówek jakie mają obsłużyć i nic takiego w oko mi nie wpadło :(

Google Drive jest przekombinowany i kapryśny. Czasem nie lubi się z jakąś przeglądarką niestety. W dodatku to czy możesz pobrać zdjęcia 1 kliknięciem czy nie zależy od tego czy masz konto Google. Ogólnie dziwny produkt... Spróbuj innej przeglądarki - ciekaw jestem czy zadziała.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-08-17 o 15:08, Bytomir Kwasigroch pisze:

Czyli łączyć po 2 świetlówki? Nie obniży to ich żywotności? Naświetlarka to więcej startów niż samego świecenia.

Nie, ona kosztowała 165$ z tego co pamiętam. Wytropiłeś gdzieś taką za 48?

Reply to
Marek S

W dniu 2017-08-17 o 17:24, Janusz pisze:

Nie bardzo kumam? Mam wydłubać przetwornice ze świetlówek kompaktowych w ilości 3 sztuk? W jaki sposób więc zapewnić każdej z 6-ciu oddzielną przetwornicę? :-)

Reply to
Marek S

Temat rozwiązałem dzięki Waszym wskazówkom. Znalazłem stateczniki elektroniczne (nie wymagające starterów) 2x8W, których wymiary będą pasowały do posiadanego miejsca.

Reply to
Marek S

W dniu 2017-08-17 o 18:31, Marek S pisze:

A to nie doczytałem, jak masz 6, to 6kompaktowych musisz rozdłubać, tak aby każda miała niezależną przetwornicę.

Reply to
Janusz

W dniu 2017-08-17 o 19:53, Janusz pisze:

Oki :-) Sądziłem, że masz bardziej wyuzdany plan :-)

Swoją drogą jestem zdziwiony czemu fabrycznie się nie "wydłubuje" takich przetwornic. Elektroniczne istnieją na rynku, ale kosztują kilka razy, albo i więcej, niż w gotowej żarówce. Zajmowałyby bardzo mało miejsca nawet zgrupowane po N w jednej obudowie. Same korzyści...

Reply to
Marek S

Działać będzie, ale ten rodzaj świetlówek chyba nie lubi zimnych startów. Może tu jest pogrzebany psi ogon.

Reply to
Pcimol

W dniu 2017-08-18 o 07:58, Pcimol pisze:

Nie wiemy jak jest oryginalnie, może jest tam ptc dołożony gdzieś przy świetlówkach.

Reply to
Janusz

Użytkownik "HPLC" snipped-for-privacy@nospam.upwr.edu.pl> napisał:

A miałeś w ręku netykietę i czytałeś zasady cytowania???

Bzpzdr

Reply to
Kamil

W dniu 2017-08-18 o 11:10, Janusz pisze:

Nie ma. Zresztą to nie miałoby sensu bo PTC starcza w najgorszym razie na kilkadziesiąt użyć - czyli po tygodniu naświetlarka uległaby awarii. To nawet Chińczykowi nie opłacałoby się.

To co na zdjęciach pokazałem, to jest komplet elektroniki. Po drugie - tą naświetlarkę używam może od miesiąca a już świetlówki są czarne na końcach. Jak wyczytałem w sieci, to typowa degradacja dla zimnego startu.

Reply to
Marek S

Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:on6r5q$6kj$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

A rozrysowales schemat ?

Dla jednej swietlowki kompaktowej wyglada np tak

Jak spojrzec na pierwszy schemat, Luxar, to ponoc kluczowy jest tu kondensator C3. Wraz z C6 i L1 wchodza w rezonans. Plynie duzy prad i grzeje skretki, a jednoczesnie napiecie generuje sie wysokie.

Po zaplonie C3 jest bocznikowany łukiem w rurze, rezonans sie konczy, zaczyna normalna praca.

Co prawda taka kompaktowa szybko sie zapala, ale tez wytrzymuje tysiace zalaczen (w lazience rok).

Przetwornica w tym jest o tyle fikusna, ze sie IMO potrafi samodzielnie dostosowac do czestotliwosci rezonansowej.

No i tak sie zastanawiam, jak to bedzie w tej naswietlarce. Rur 6, a przetwornica jedna.

W dniu 2017-08-18 o 17:29, J.F. pisze:

Szczerze mówiąc zacząłem... ale zrezygnowałem po zastanowieniu się nad tym samym problemem jaki niżej opisujesz. Doszedłem do wniosku, że to działać nie może.

W ogóle bardzo fajny artykuł mimo iż angielszczyzna łamana tak, że trzeba czasem zastanawiać się o co chodzi. Wreszcie skumałem jak to to działa :-)

I w tym jest sedno. Eksperymentowałem z wyciąganiem rur i obserwowanie czy coś się zmienia. Kompletnie nic. Minimum 4 rury muszą być wsadzone.

Naświetlarka ma w swojej naturze liczne starty. Tak więc bez wstępnego nagrzewania włókien będę żegnał się z drogimi żarówkami bardzo często. Dlatego zaprzestałem rozrysowywania i zutylizowałem elektronikę. Kupiłem

3 elektroniczne podwójne stateczniki "warm start". Tak na marginesie: znalazłem ostatnie sztuki bo włoski producent zaprzestał produkcji. Jakaś bieda na rynku panuje w tym zakresie.

BTW Jest tam diak ST083. On jest ogromny. Prąd do 85A. Chyba coś pomylili.

Reply to
Marek S