Jak połączyć demultipleksery w sposob kaskadowy ?

Witam

Chciałbym połączyć kilka demultiplekserów w taki sposób żeby móc sterować matrycą diod LED ( w poziomie 40 LEDow lub wiecej ). Do tego celu chcialbym wykorzystać uklady 74154 i 7493 lub inne nie stosując zadnych mikrokontrolerów. Nie moge poradzić sobie z przełączeniem tych demultiplekserów tak zeby po ukonczeniu zliczania na pierwszym demulti. nastąpiło przełączenie na drugi mulitiplekser a po ukonczeniu zliczania na trzeci itd. Czy jest moze jakiś gotowy układ który by sterował chociaż trzema demultiplekserami? sterowannie matrycą ma odbywać sie w zliczaniu od

1 kolumny ledow do np 50 kolumny ledow, uklad chce zbudowac do duzego analizatora akustycznego. A moze jest jakis gotowy demultiplekser zliczajacy od 1 do 32 ?

Pozdrawiam Mariusz

Reply to
Mariusz

Użytkownik "Mariusz" snipped-for-privacy@poczta.fm napisał w wiadomości news:f3ughf$3k1$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

74154 ma coś takiego jak G1, G2. Polecam książkę: Układy scalone serii UCA64/UCY74 Parametry i zastosowania. Autor Włodzimierz Sasal.
Reply to
Desoft

doloz inwerter i rozszerz adres z 4 na 5 bitow...

Reply to
PAndy

Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f3uid4$9o3$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Dołożyłem do układu 7493 bramke nand i przerzutnik uzyskałem adres 5 bitow , wykorzystałem również wej G1 G2 w ukladzie 74154, całość zadzialala w programie symulacyjnym EWB, mysle ze uzyje czterech ukladow 74154 ale tu niebardzo wiem jak dobrze polaczyc uklady, udalo mi sie zrobic uklad na bramkach ktory przelacza demultipleksery i zlicza do 60 ale w trakcie przelaczania z jedego demuli. na drugi jest pewien czas dokladnie dwa razy dluzszy niz przelaczanie cykliczne w demultiplekserze ( liczba 15 jest uzyta do przelaczenia na kolejny demultiplekser stad ta pałza ) dlatego najlepsze rowiazanie byl by dekoder binarny 6 bitowy i skad taki demultiplekser, jest jeszcze moze jakies rozwiazanie ?

Reply to
Mariusz

katalog TTL w reke - gdybym nie chcial tego robic na bramkach i uparl sie na dedykowane uklady to pewnie rozbudowalbym licznik na 7493 do 6 bitow, potem dekodowalbym 2 najstarsze bity adresowe 74139 i wybieral multiplekserem jeden z 4 74154...

ale taki uklad nie jest najlepszy z punktu widzenia projektowania

Reply to
PAndy

Nie jest tak źle - licznik 6 bitowy. Dajemy 7493, a jako dwa najstarsze bity dwa przerzutniki T (zrobione z JK 7473). Ich wyjścia Q, nieQ posłużą do multipleksowania kolejnych kostek 74154 przez G1, G2. Używamy kolejnych wyjść od 0 do 39 z kostek 74154 jako linie diód, a wyjście 40 do asynchronicznego zerowania zespołu licznikowego.

Roman

Reply to
Roman

Użytkownik "Roman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:f40gif$17s$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Witam Uklad zrobiłem w programie symulacyjnym i nawet działa, ciezko uwierzyc ze to bylo takie proste, teraz przystepuje do czesci analogowej. Dziekuje za pomoc. Mariusz

Reply to
Mariusz

Stare, proste rozwiązanie !.

Taki układ umożliwia proste zrobienie licznika "modulo N" - dowolne N wybierasz momentalnie jako któreś wyjście z multipleksera zerujące licznik (mogą być jakieś przełączniki mini -dip). I zabawa się kręci w kółko.

Roman

Reply to
Roman