Re: !!!!!!!!!!jak połączyć dwie anteny!!!!

Thursday, September 11, 2003, 11:16:07 AM,Jarek P. nastukał(ła):

> [...]

JP> Można. Zakładam, że kanały z tych anten się nie pokrywają? JP> Po pierwsze: sumator sumatorowi nierówny. Wszystkie białe kostki wtykane JP> między gniazdko TV a kabel, jakich pełno w sklepach RTV można od razu JP> spuścic do kosza, trzeba kupić porządny sumator (albo zwrotnicę antenową) do JP> którego łączymy przewody wtyczkami "F". JP> Sprawa się mocno komplikuje, jeśli te anteny są aktywne, ze wzmacniaczem (co JP> jak sądzę po objawach ma miejsce u Ciebie) - wtedy trzeba zadbać i o to, JP> żeby dochodziło do nich zasilanie. JP> Ideałem byłoby wtedy użycie dwóch dobrych (!) anten pasywnych, zsumowanie JP> ich i zapodanie do jednego wzmacniacza. JP> Jeśli masz już anteny ze wzmacniaczami , to trzeba je albo zsumowac JP> sumatorem przenoszącym składowa stałą i zasilić ze wspólnego zasilacza, albo JP> zasilacze wraz z separatorami powpinac przed sumatorem. Hmm.. a jak sie liczy ten sumator? Mam na mysli transformator impedancji (petla z koncentryka)? Kiedys chcialem sobie zrobic podwojny/poczworny dipol - wzrosloby wzmocnienie? (ale nie wiem czy to ma sens bo mam opis bardzo fajnego dipola petlowego niesymetrycznego - antena typu "rura" :P ) Zwykly wzmacniacz szerokopasmowy ma przy zaciskach trafko 300/75 ohm (??? Tylko czy napewno 75? Tak przypuszczam - moze sie ktos wypowie, ale to zwykly "balunek" na pierscionku ferrytowym jak w symetryzatorach) - wystarczy go wydlubac i w miejsce wtornego wlaczyc koncentryk - robilem takie cus bo mialem dipol otwarty na UKF i sobie przerobilem. Chodzil bardzo ladnie, wiec nawet jak impedancja wejsciowa byla za duza to pewnie niwelowalo ja jego wzmocnienie (no bo 75/300 to SWR bedzie ok.4). Mowie o zakresie UKF i odbiorach "DX-owych" bo raczej taka antenka z wzmakiem na sztywno do nadawania sie nie nadaje. (sorki ale sie niegdys piracilo a teraz sobie teoretyzuje bo i tak czasu nie ma na to... ani "motta"... (jak Ci czegos bronia to to robisz a jak traca zainteresowanie to traci to sens, to tak apropo czasow komuny ;) i ludzkiej przekory :P )

Reply to
Łukasz Bolesta

Thursday, September 11, 2003, 10:21:45 PM,Jarek P. nastukał(ła):

> [...]

JP> Antenę synfazową znaczy się? Jeśłibyś zrobił to dobrze to tak. Ale to też JP> nie takie proste. Stad moje pytanie... moze ktos to robil... teorie mniej wiecej znam ale mam na mysli praktyczne mozliwe osiagi i sposob wykonania...

Reply to
Łukasz Bolesta

Użytkownik "Łukasz Bolesta" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@wp.pl

Możesz zajrzeć do Bieńkowskiego. AFAIR jest tam spory fragment dotyczący fazowania anten i konstrukcji praktyczych. (Najlepiej mieć tą ksiązkę w postaci papierowej, aczkolwiek ktoś ostatnio podrzucił na grupę link skan całej cegły w formacie DejaVu).

Reply to
Marek Dzwonnik

Thursday, September 11, 2003, 10:35:30 PM,Marek Dzwonnik nastukał(ła):

> [...]

MD> Możesz zajrzeć do Bieńkowskiego. AFAIR jest tam spory fragment dotyczący MD> fazowania anten i konstrukcji praktyczych. (Najlepiej mieć tą ksiązkę w MD> postaci papierowej, aczkolwiek ktoś ostatnio podrzucił na grupę link skan MD> całej cegły w formacie DejaVu). Kuurde to by byla swietna sprawa :) Nie wiem czy dorwe papier bo stracilem kontakt z fajna biblioteka techniczna kawalek czasu temu :( Hmm.. masz jakis namiar? Szukalem na grupie po nazwisku ale z marnym skutkiem :( Chociaz jaki to byl mniej wiecej topic? MD> -- MD> MDz

"Poradnik Ultrakrótkofalowca", Z.Bieńkowski SP6LB oraz "Nie tylko fonia i CW", Krzysztof Dąbrowski OE1KDA są pod adresem

(tzn.
-> Download -> Krótkofalarstwo -> Książki)

Reply to
Marek Dzwonnik

Ja się na antenach nie znam ale intuicja mi podpowiada, że w przypadku anten szerokopasmowych nie da się uzyskać zfazowania. Zwłaszcza gdy różne kanały są nadawane z różnych kierunków.

Reply to
Mariusz Dybiec

Użytkownik "Mariusz Dybiec" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:bjqp3j$hbv$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Co prawda typowe anteny szerokopasmowe typu "grill" na ogół składają się z dwóch bądź czterech łączonych synfazowo dipoli, ale tez zawsze mnie ciężko zastanawiało na ile to faktycznie działa a na ile jest na pokaz ;-) Zwłaszcza, że taki sam wzmak podłączony do pojedynczego dipola daje porównywalne efekty.

Jarek P.

Witam,

Dnia 03-09-11 (czwartek) o 20:45, 'Łukasz' napisał(a):

Można też zrobić dipol otwarty 1L (a nie L/2) i dołączyć transformator/symetryzator 4:1 (300/75) dostępny w sklepach. Antena będzie dłuższa, zysk będzie większy, ale charakterystyka nieco mniej korzystna (listki boczne będą mocno podniesione do góry).

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 03-09-13 (sobota) o 23:01, 'Łukasz' napisał(a):

Może antena magnetyczna? :) Dzięki temu, że emituje w przewadze falę magnetyczną jest bardziej skuteczna w gęstych zabudowaniach - czyli dobra, by postawić na balkonie. Doświadczenia nie mam, widziałem tylko programy, do projektowania takich anten także na zakresy UKF.

Może taki "zwykły" kabel 75 Ohm od kablówki wystarczy (dielektryk spieniony (biały), drut, dodatkowa folia ekranująca)? Koszt to ok.

1zł/m?

Kwestia otwarcia klapy na dach... :)

A więc i zasięg byłby na pół Polski. ;)

Jakieś doświadczenia? Gdyby uderzyło w Wasz blok, to przypuszczam, że wszyscy mieszkańcy by to odczuli, a i ludzie z sąsiednich bloków również... Antenę możesz zamontować nisko na dachem, nawet L/2 i przeciwwagi rozłożyć na blisko dachu (pionowo), wentylatory mają zwykle powyżej 1m i nad sobą kawałek piorunochrona, może jest nadbudówka od windy, jakieś maszty azartowskie... obowiązkowo uziemić. To jest akurat do przeskoczenia.

W warunkach jakich mieszkasz, to i tak "doogólna" będzie tylko na papierze.

5-el Yagi to 120cm długość i 80cm szerokość.

2-el Yagi, czy dwie Yagi? Zrób Yagi 2x2, albo może cross-yagi? :)

Gorzej, jak staja nadaje w polaryzacji pionowej, wtedy (zwykle) na GP wychodzi lepiej niż na Yagi (chyba, że masz ją również w pionie).

Rozumiem, że problem z przeciwwagami, bo normalnie to SlimJim jest dłuższy od 5/8...

Najłatwiej z kabla symetrycznego.

Łączy się kilka (np. 4) anteny GP, ale to po to, by uzyskać odpowiednio przełączaną charakterystykę kirunkową i to na zdecydowanie mniejszych częstotliwościach (gdzie antenami GP są kilkunastometrowe maszty). Na UKF stosuje się anteny kolinearne.

^^^^^^^^^^^^^^^^^ Za barierkę balkonu znaczy sie?

Symeryzator Badmora na rdzeniu, 4W na 27MHz i 5W na 145MHz - działało poprawnie (rdezń możliwe, że się grzał).

Zakładając, że skrót mocy dobrze działał i nie powodował rozstrojenia stopni, utraty stabilności stopni, itp.

To nie koniecznie wina Twojego nadajnika, tylko raczej wina odbiornika.

Odbierałeś, czy nadawałeś (no i na czym słuchano)? Jak na antenie na balkonie i 1 piętrze to całkiem nieźle... :)

Reply to
Dykus

Witam,

Dnia 03-09-15 (poniedziałek) o 23:31, 'Łukasz' napisał(a):

> [...]

Poszukaj w Inecie, może znajdziesz jakieś opisy 'Magnetic Loop' na UKF, lub programy do projektowania (np. loopabxe.exe). Pamiętam, że gdzieś spotkałem się z opisem takiej anteny na 145MHz, tylko nie pamiętam gdzie - albo pl.rec.radio.amatorskie, albo forum na elektrodzie...

Ale tu także jest rozwiązanie - na dachu instalujesz przedwzmacniacz (do pokrycia strat w kablu przy odbiorze) i wzmacniacz nadajnika (kablem wysyłasz tylko sygnał do wysterowania), przełączane przekaźnikami. Dla RG213 (6.5dB/100m) przy 50m masz ~3.5dB, czyli na końcu kabla będziesz miał 0.45 mocy doprowadzonej na początku. Bez wzmacniaczy ciężko.

Kable można puścić gdzieś przy balkonach i ewentualnie co kilka pięter przymocować gdzięś do barierki by kablem nie huśtało - tak rozwiązała to jedna z osób, którą znam.

A gdzie mieszkasz? Ten widok to z okna mieszkania, czy dachu? :)

No widzisz - marnuje się biedak, można by na nim jakąś antenę postawić. :)

Trochę pokręciłem, miało być: dług. 120cm, szer. 185cm, wys. 80cm.

Pewnie dało by się poskracać obwodami elementy Yagi, tylko takich opisów na UKF to pewnie nie znajdziesz...

To mi nic nie mówi, napisz jaka była odległość. Nadajesz jakieś audycje radiowe? Krótkofalarstwo Cię nie interesuje? Wtedy dopiero spodobałyby Ci się dalekie łączności...

Gdybś miał antenę kierunkową na dachu, to musiałbyś też pomyśleś o zmianie polaryzacji, bo różnie stacje nadają, a tłumienie sygnału o "przeciwnej" polaryzacji przy dobrych antenach kierunkowych jest duże.

Wow! W paśmie amatorskim to normalne, ale nie wiedziałem, że można tak sobie pogadać (że są ludzie) w paśmie "komercyjnym". Jakieś wywołania podajecie, czy co? ;) Jeśli na prawdę interesuje Cię radiotechnika, budowanie anten, nadajników, itp. to zainteresuj się krótkofalarstwem.

Gdyby chcieli to by Cię znaleźli i to bez większego problemu.

No, fajny opis. Ale najciekwasze dla mnie jest to, w jaki sposób na opisanym tam sztucznym obciążeniu uzyskali SWR=1.1... :)

Przy zmianie napięcia zasilającego zmieniają się parametry dynamiczne tranzystora i rozstrojeniu mogą ulec obwody rezonansowe. Takie rzeczy to raczej (z tego co się dowiedziałem) robi się przy driverze, najlepiej, jak tranzystor nie pracuje jeszcze w klasie C.

Reply to
Dykus