Gdzie szukać informacji o zamianie napięcia

Witam, Chciałbym sobie zrobić mały system podtrzymywania energii w ekumulatorów, ale brakuje mi podstawowych, teoretycznych informacji. Szukam czegoś właśnie o gromadzeniu prądu w akumulatorach i następniezamianie napięcia (np 12V lub 24V na 230V). Czy możeci mi polecić jakąś stronkę gdzie będzie to wyjaśnione przystępnym językiem dla laika?

Może zainteresuj się poprostu gotowymi UPS-ami, np. takimi do komputerów.

JS

Reply to
JS

Myślałem o tym ale to jest po prostu pujście na łatwiznę po najmniejszej linii oporu, a ja chciałbym zrobić coś samemu i przy okazji się czegoś nauczyć. Poza tym chciałbym się pobawić też w malutką elektrownię wiatrową - z ciekawości jak to działa i czy w naszych warunkach atmosferycznych dało by się uzyskać całoroczną hybrydę do zasilania domku prądem :))

Dawid Szałęga się wziął i wyklepał:

Mało wiem, ale wiem że kwestia jest BARDZO szeroka, i że po studiach na elektrotechnice mógłbyś się za to brać :)

Żeby cały dom zasilać toby chyba musiał wiatrak nie wiatraczek być :) Tu też byłby problem bo przecież trzeba synchronizować fazę generowanego prądu z fazą sieci. A poza tym w tym pięknym, ekologicznym kraju rejony energetyczne rzucają takie kłody pod nogi chcącym płacić im mniej że nic tylko wrócić do epoki kamienia łupanego... :(

Reply to
scx

Moze tu:

albo jak za malo wiatru a duzo slonca(?) wykozystaj solar energy:
Pod jednym i drugim adresem (a takze linki tam zamieszczone) z pewnoscia cos znajdziesz na twoj temat.

Reply to
bubba

Bez "falownika" się nie obejdzie ;-)

Reply to
Krzysztof Pawleta

A jednak spróbuję :))

Hmmm... Fakt że zasilanie całego domu to plan faktycznie bardzo ambitny i może nie będę go na początek realizował, ale przyznam się że chciałbym kiedyśm to uczynić... Ale problem jaki sobie postawiłem to zrobienie małej hybrydy która byłaby w stanie zasilać komputer i analizować dane typu prędkość wiatru, nasłonecznienie i temperaturę. Gdyby mój eksperyment się udał i posiadł bym wystarczającą wiedzę na ten temat szarpnął bym się na zrobienie czegoś większego :))

Fakt... Tu jest problem, ale miejmy nadzieję, że po naszym przystąpieniu do UE coś się zmieni w tym kierunku. W końcu podobno w zjednoczonej Europie na ekologię kładzie się spory nacisk.

Wszystko zależy od tego jakie urządzenia maja potem z tej energii korzystać- musisz je niestety pogrupować....ale to zabieg rozsądny i opłacalny

Dawid Szałęga napisał(a):

Reply to
eusso

zgadza się. I dlatego elektrownie wiatrowe wypadają z dotowania, za wyjątkiem specjalnych, wybranych rejonów. Wiatroparki są już od dawna na muszce ekologów (niszczą naturę, zabijają ptaki, etc). Ostatnio elektrownie geotermiczne i fotoelektryczne są w cenie. Zobaczymy, czego się tu ekolodzy doszukają. Zresztą z geotermiką trochę krucho w naszym otoczeniu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Masz rację, ale zauważ że elektrownia wiatrowa to chyba jedyne alternatywne źródło energii na które przeciętny obywatel któremu się chce bawić w taki wynalazek może sobie pozwolić. Na chwilę obecną panele słoneczne są tak drogie że pozostają poza zasięgiem indywidualnych osób, o geotermii już nie wspominając. Dodatkowo warto dodać że w Polsce wieje średnio około 300 dni w roku, natomiast światło mamy tylko przez pół roku więc elektrownia wiatrowa wydaje się być bardziej wydajnym rozwiązaniem.

Czy kolega mógłby sprecyzować, co konkretnie rozumieć mamy pod pojęciem ,,wieje'' któremu obliczenia srednioroczne przypisały owe 300 dni w roku? Bo wydaje mi się, ze mówi sie tam o co najmniej 4 m/s, co w praktyce oznacza konieczność wybudowania takiej maszyny wiatrowej, która juz przy tak małych wiatrach i prędkosciach obrotowych- daje uzyteczną dla odbiorców energię (a nie jakąś energię, której z uwagi na niskie i niestabilne napiecia nie możemy wykorzystywać bez kosztownych urządzeń stabilizujących przynajmniej napiecie). Szansa na zbudowanie generatora o tak wysokiej sprawności bez dostepu do wyselekcjonowanych materiałów ( o technologię juz łatwiej) wynosi 0,5% dla indywidualnego wykonawcy/konstruktora. Kwestia ulokowania ( własciwego) w stosunku do parametrów terenowych okolicy- to często o 25% więcej energii w ciagu roku. Na tego rodzaju niewiadome nie jestesmy narażeni przy pozyskiwaniu energii ze słońca, chociaż wielokrotnie ( co przyznaję) trudniej uzyskac duze moce- nawet chwilowe.

[...]

Ciekawe ile kosztuja ogniwa w Chinach. Oczywiscie w ilosci kontener..

Tzn co - juz nie trzeba od nich pradu drogo kupowac ?

A w ameryce ciekawostka - elektrownia weglowa, ktora nie emituje CO2.

Tylko jakos sie nie potrafie doczytac co oni z tym CO2 robia - sprzedaja CocaColi, czy moze pod ziemie pompuja ?

Swoja droga kiedys w DOE widzialem run na nadprzewodniki - granty dawali, projekty urzadzen z np powstawaly .. a teraz jakos nic nie widze :-)

wprawdzie nie chiny ale...:

eusso

O, bardzo ciekawe, ale obawiam sie ze to ceny detaliczne, a nie kontererowe.

Ale ... 0.5 GW sprzedanych/zainstalowanych paneli to juz IMHo powazna liczba. Rynek sie rozwija.

Kiepski dowcip! Nie zrozumiales tekstu cytowanego artykulu! Jest tam mowa aby NIE uzywac (eliminacja) paliw zawierajacych wegiel do produkcji energii. Fossil Energy (FE) - chodzi tu o paliwa kopalne - zarowno wegiel jak i olej, a takze gaz.

Poza tym, jak juz Ty zaczales: A w ameryce....... nie ma elektrowni weglowych. Malo tego, nie wiele ludzi wie, ze jeszcze na swiecie ktos w taki sposob produkuje energie elektryczna. Mam tu na mysli Turoszow i Belchatow. "Zupelnie bez" emisji CO2 , CO, kwasotworczych zwiazkow siarki, zapylenia i innych szkod ekologicznych !!!!!!

Reply to
bubba

Niestety nie jestem w stanie odpowiedzieć terez na to pytanie. Dane takie znalazłem na jednej ze stron dotyczących budowy elektrowni wiatrowych. Pod adresem

znalazłem też historie pogodową z której wynika że średnia, roczna prędkość wiatru dla mojego rejonu wynosi

17km/h (co faktycznie zbyt dużo nie jest, ale zawsze coś).

Nawzajem ;)

... nawet jeżeli w najbardziej optymistycznym scenariuszu (...) przy większym zastosowaniu paliw nisko/bezwęglowych, utilizacja (CO2) będzie prawdopodobnie istotna, jeżeli świat chce ustabilizować koncentrację gazów cieplarnianych na akceptowalnym poziomie.

CO2 chcą utilizować/składować w pod ziemią lub rozpusczać w oceanach (licząc, że plankton sobie poradzi)

A świstak zawija w sreberka ...

Today 52% of the capacity for generating electricity in the United States is fueled by coal, compared with 14.8% for nuclear energy.

A google na to:

coal OR lignite power plants >1E6 results

:)

Reply to
pisz_na.mirek

Przyznaje - sam tytul jest dla mnie malo zrozumialy. Ale gdzie Ty tam doczytales ze celem ma byc eliminacja paliw zawierajacych wegiel [hi, hi - to jakie zostaja ?]

Juz cie sprostowali. Poza tym wystarczy kliknac link FutureGen i voila - wyskakuje nam weglowa elektownia w nowej technologii..

Tzn jak ? Bo oprocz Norwegii, Kanady i Francji to reszta swiata w wiekszosci korzysta z paliw kopalnych. Ba, Niemcy beda likwidowac swoje jadrowe..

Uzytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@4ax.com...

A na nowo budowane w ich miejsce weglowe oraz wiatrowe napuszcza sie "ekologów" Swiezo wybudowany blok w Kraftwerk Niederaussem jest na celowniku:-)

Reply to
SP9LWH