ekszperyment z wentylatorem

Jesteś pewien???

Według opisu na stronie, której adres podałeś, jest to "shaded-pole motor", a więc żadnej elektroniki. Rozwiązania:

  1. Transformator lub autotransformator.
  2. Opornik 680 omów 20W (mało sensowne) lub żarówka 75W 230V w szereg z silnikiem.
  3. Kondensator 220nF na co najmniej 630V. W szereg z kondensatorem niewielki opornik, na przykład 22 omy 0.5W. Kondensator zewrzyj opornikiem, powiedzmy 680k 0.5W).

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2016-04-10 o 10:47, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Zgodnie z prawem Ohma, po podłączeniu dwukrotnie wyższego napięcia popłynie dwukrotnie większy prąd. Dwukrotnie większy prąd przy dwukrotnie wyższym napięciu da moc czterokrotnie większą. Dioda wytnie połowę sinusoidy, a więc połowę mocy. W rezultacie moc wydzielona jest dwukrotnie wyższa. Tak jest w przypadku oporników, przy silniku będzie problem z nasyceniem rdzenia, i prąd będzie jeszcze większy. Jest więc tak, jak napisał RoMan, "szkoda silnika".

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

Dnia Sun, 10 Apr 2016 14:21:12 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

Ależ skąd :)

Nie zauważyłem ale też nie czytałem wnikliwie. Osądziłem po wyglądzie :) Skoro jest jak pisze, to rzeczywiście tylko coś z twoich porad.

Reply to
Jacek Maciejewski

Jestes pewien pojemnosci tego kondensatora? Mi wyszlo duzo wiecej ale moglem sie pomylic...

Reply to
tomek

W dniu 2016-04-10 o 14:40, tomek pisze:

I raczej masz rację, przy drugim liczeniu wyszło mi 4.7uF. I tak na chłopski rozum, to bardziej sensowne jest... Można by użyć kondensatora rozruchowego do silników. Pewnie też nie zaszkodziłby jakiś waristor do ochrony kondensatora przed przepięciami przy wyłączaniu.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

No mi tez wyszlo 4.7 uF, teraz jest juz podwojnie sprawdzone i potwierdzone ;-)

Reply to
tomek

Nawet dla rezystora nie byłaby to prawda. Dla silnika indukcyjnego zwartego to już jest ostatni rodzaj prawdy według Tischnera.

Ostrożnie. Mi przy silniku 230V 20W przy 2.2µF wypadł rezonans i napięcie na silniku... wzrosło. Potrzebowałem zwiększyć poślizg silnika a go radykalnie zmniejszyłem.

W dniu 2016-04-10 o 10:46, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Po co kombinować, jeśli nawet nie wiesz, jaki silnik tam siedzi.

Albo krócej:

Adam

Użytkownik napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

czy sie w ogole bedzie krecil to nie gwarantuje, ale dymic zacznie szybko. Rzedu minuty.

Tam w srodku zapewne jest silnik indukcyjny. I potrzebuje napiecia przemiennego.

No i mamy odpowiedź ( na pytanie z innego wątku) jak zrobić dym. ;-)

Włodek

Mam nieco inną wersję, tym razem z zatrzymaniem wentylatora. Tylko wydaje mi się, że coś dymu przymało :))

ACMM-033

Dymu duzo - polistyren wredni dymi - a raczej kopci :-)

Tylko ... znane mi suszarki mialy zabezpieczenie przed przegrzaniem.

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:570bdf61$0$658$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

...Yyyy... a ten miał?

ACMM-033

Sadzisz ze to co sie zjaralo na filmiku to byla suszarka do wlosow?

Reply to
Zenek Kapelinder