dekodowanie 4-bity => 15 diod

chcialbym sterowac 15 diodami dekodujac 4 bitowa informacje (z mikrokontrolera np. pic16F874). w zasadzie nie mialbym problemu, gdyby chodzilo o zapalanie jednej z 15 diod, jednak chodzi o to, aby diody zapalaly sie w linii w systemie: zakodowana informacja to ilosc diod do zapalenia:

0: ooooooooooooooo

1: xoooooooooooooo

[...]

15: xxxxxxxxxxxxxxx

myslalem o 2 mozliwych rozwiazaniach:

  1. jakis dekoder bezposrednio steruje kazda dioda
  2. dekoder na wyjsciu aktywuje tylko jedna pozycje a dalej jakas elektronika zapala diode na tej pozycji oraz wszystkie diody na lewo od tej.

problem za pewne jest trywialny... jednakze musze przyznac, ze bardziej jestem informatykiem jak elektronikiem, przez co nie bardzo moge wpasc na sposob rozwiazania 2. jesli chodzi o sposob 1, to nie znam odpowiedniego dekodera. do tej pory realizowalem to za pomoca ukladu GAL20V10, jednak mam tam tylko 10 wyjsc a potrzebuje jednak 15.

z gory dziekuje za wszelkie sugestie, michal

Reply to
mik

Uzytkownik "mik" snipped-for-privacy@ex.oergee.peel> napisal w wiadomosci news:dcjjed$qbj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

mozna wziac jakis wiekszy uklad PLD

lub dekoder 74HC154 + duzo zwyklych diod

wyjscie Y0 przez 1 diode steruje LED 0 wyjscie Y1 przez 2 diody steruje LED 0, 1 wyjscie Y2 przez 3 diody steruje LED 0, 1, 2 ... wyjscie Y15 przez 16 diod steruje LED 0, 1, 2,...,15

katody do wyjsc Y... a anody do LED'ow LED'y przez rezystory do +5V

byc moze jest jakis gotowy TTL ale nie pamietam

Reply to
Andy

A może 74LS42 i sprytne wyświetlanie tak, aby człowiek to odbierał jako jako świecącą linijkę?

Reply to
Filip Ozimek

może wystarczy 8 bitowy rejestr przesuwny: 74164 ?

Pozdrawiam

Reply to
Vetch

Uzytkownik "mik" snipped-for-privacy@ex.oergee.peel> napisal w wiadomosci news:dcjjed$qbj$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Zobacz co "umie" ICM7228 i jemu podobne

Reply to
SP9LWH

Dnia Mon, 01 Aug 2005 00:30:59 +0200, mik snipped-for-privacy@ex.oergee.peel> napisał:

Poszukaj hasla "kod termometryczny". Kiedys na studiach mialem transkoder, ale juz nie pamietam :(

Reply to
Jaroslaw Berezowski

Tak jak ktos tu juz napisal, rejestr przesuwny i po klopocie, mozesz sobie wtedy sterowac dodolna liczba ledow i jesli jestes informatykiem to ty bedziesz decydowal ktora dioda sie pali.

Reply to
PAndy

a to fajne jest... jesli chodzi o opisane zagadnienie, to raczej niekoniecznie bede zaprzegal taki kombajn ale moja aplikacja wyswietla rowniez na 3 x 7-seg a do tego celu uzywam 4511 i dynamicznego odswiezania za pomoca procesora... musze przemyslec uzycie podobnego ukladu.

dzieki, mik

Reply to
mik

wlasnie sprytnie wolalbym juz nic nie wyswietlac - procesor i tak ma co robic.

Reply to
mik

ha... ten pomysl to ja mialem na samo dziendobry. tyle tylko, ze taki np. 74hc154 polyka (sink) max 25mA na wyjsciu. jak tu zasilac z tego 15 darmozjadow?

Reply to
mik

taaak... raczej tak. ze ja na to nie wpadlem... :) dzieki

Reply to
mik

okazuje sie, ze moge uzyc tego ukladu do 3 roznych funkcjonalnosci mojego ukladu (wspomniany bar + sterowanie 3 wysw. 7-seg + 6 diod sygnalizujacych rozne rzeczy). do tej pory kazdy z tych modulow realizowalem oddzielnie za pomoca kilku roznych ukladow.

wielkie dzieki!

Reply to
mik